Kan man bruge Datatekniker-uddannelsen til noget?

Hyggehjørnet d.  27. januar. 2008, skrevet af CF
Vist: 1607 gange.

CF
CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 19:45:16
Svar/Indlæg:
4689/105
Hej, jeg gider sku ikke rigtig alt det med gymnasiale uddannelser mere, så har længe kigget på "Data- og kommunikationsuddannelsen". Regner så med at det Datatekniker-vejen jeg tager hvis det er.

Jeg vil så høre om det er noget der er muligheder i?

Hvis der er nogle der er i gang med uddannelsen eller har taget den, vil jeg gerne høre hvordan det har været.

Hvis i kender andre alternativer så bare byd ind!

På forhånd tak!
camperman

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:08:10
Svar/Indlæg:
437/24
Hvad kunne du tænkte dig at arbejde med efter følgende, så er det lidt nemmere at fortælle om det er den vej du skal 😉

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:14:27
Svar/Indlæg:
2823/238
du skal 20 uger på grundforløb i ballerup, og det er rigtig kedeligt.
Derefter kan du vælge imellem: IT-Supporter & Datatekniker udd, nå ja og PC frontline 🤣 .

Ja det kommer lidt an på hvad du kan lide at arbejde med.

IT supporter kan du regne med at arbejde med support over telefon, eller i et mindre netværk, fx en lille skole eller en afdeling.

Datatekniker udd. lære du lidt om programmering osv.
Og enhel del mere CISCO Netværk, det er tørt stof.

Der kan du som regel godt få mere ansvar, og stå for at lave nye netværks installationer og sætte computere op, være it chef for en afdeling, og være chef for en medhjælper...

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:22:40
Svar/Indlæg:
4689/105
Altså det jeg synes er mest spændene er Hardware. Så altså at rode med computere.

Er det ikke Datatekniker der passer bedst til det?

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:33:59
Svar/Indlæg:
1190/28
#3 jeg gik samme vej af den grund, jeg er MEGET i tvivl om, hvorvidt Danmark har en hardware uddannelse, for mig har de uddannelser jeg har været i nærheden af været meget dårlige hardware messigt, det afspejler sig også i danskernes viden om hardware som er temmeligt begrænset.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:37:24
Svar/Indlæg:
4689/105
#4 Så det vil sige at det mest er software man roder med, i de uddannelser man kan tage her i DK?

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:37:30
Svar/Indlæg:
2823/238
#4 ja, de uddannelser der er, er ikke særligt hardware orienteret. de er mere OS, Netværk, IP, Programmering, opsætninger, installationer osv.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:38:58
Svar/Indlæg:
4689/105
#6 Hmm. er det så fordi at man skal op på uni-niveau for at arbejde med hw?

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:39:44
Svar/Indlæg:
3394/170
Tager lige en kigger med her i denne tråd.. Er selv på 2. år i HTX og skal vidre med noget IT bagefter, men jeg synes sgu det hele handler om software..

Edit: At blive student er en go' ting i vore dage og jeg som bestemt ikke er noget lektier / læse menneske klare mig okay på HTX..

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:41:48
Svar/Indlæg:
4689/105
#8 Jaa, det ser jo desværre sådan ud 😕 Jeg har sku ikke tænkt mig at tage til udlandet for at få en uddannelse.

#EDIT: Jeg kan ikke tage mig sammen til at lave noget som helst. Nu har jeg være på gym det første halve skoleår, og nu er jeg på HHX, og intet af det fanger mig det meste. Jeg er træt af alt det gamle skolepis. Jeg vil i gang med noget der interessere mig.

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:42:53
Svar/Indlæg:
2732/41
0#

Nææ, totalt ubrugelig

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:44:06
Svar/Indlæg:
2823/238
Jeg har ikke været ude og snuse omkring de veje.
Jeg både gider ikke, eller kan ikke komme på uni, så.. :no:

MEEEN, det tvivler jeg stærkt på.

Vil du samle computere, kan du jo arbejde i en computer butik, der kan man komme ind uden at være faglært.
Ellers ved jeg ikke hvor du decideret arbejder med hardware... udover diverse, computer værksteder, self.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:44:17
Svar/Indlæg:
4689/105
#10 På hvilken måde er den det? Ingen muligheder for arbejde eller hvad?

#11 Tvivler på at der er mange penge at hente i sådan et arbejde. Jeg vil da gerne tjene til mere end bare regningerne.

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:45:19
Svar/Indlæg:
3394/170
#9 STX er sgu for hippi'er og social demokrater... HHX er noget tørt økonomi sjov.. HTX tjaa en combo af Matematik, mange projekt og lidt IT..

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:47:11
Svar/Indlæg:
4689/105
#13 Jeg stemmer selv på SF så jeg passede godt ind i billedet på gym 😛

Grunden til at jeg ikke har valgt HTX er fordi at jeg er for doven til alle de skide rapporter i fysik/kemi. Jeg prøvede det ude på STX, og fandt ud af at jeg IKKE kan klare det i 2 år, som er minimum på HTX. Det interesserer mig ikke særligt meget det man kommer ind på i fysik/kemi. Kun når man er inde på noget der kan relateres til IT 😛

camperman

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:47:31
Svar/Indlæg:
437/24
Helt ærligt hvis du kan lide at rode med hardware. Ville jeg nok overveje hvor meget du har at bruge en uddanelse til, det meste af det du lære på de uddanelers er enten forældet eller du kommer ikke til at bruge det da det ikke er det du vil arbejde med.

Du står som 1 ud af en million du kan lide at rode med hardware. godt så det på plads.

Hvad du skal gøre er meget enkelt men helvedes svært at udføre. Du skal finde et sted der vil tage dig ind som ufaglært og arbejde dig op i klasserne gå gerne efter et sted der sender deres ansatte på kurser, da du vil få god erfaring på andre område på den måde + at mange kurser koster det blege hvis du selv skulle betale 😉 et kursus kan nemt koste op mod 100000 for bare 3 dage 😲 man tror det er løgn når de sender regningen 😩

De fleste starter på værkstedet som tekniker og her er det stort set lige meget om du er datafag tekniker, datatekniker ufaglært. Her er dem der kommer frem dem der sætter sig ind i udstyrret og lære varene at kende + selvf at kunne finde ud af at skrue en pc sammen 😉

De ting jeg sætter pris på når jeg ansætter folk til værkstedet er:
Event specialer (programmering, web integration, udruldnings protokoler, selv lært eller uddanet), selv lært er at fortrække da det som regl er dem der kan tricksene, dem der er uddanet kan som regl kun det læren har lært dem.

Udseende (personen skal jo kunne repræsentere virksomheden)

Forståelse for opgave og ordrer.

Kunde venlighed og serviceminded.

Nu kan du selvf se jeg ikke har kigget meget på noget der har med samlig af PCen at gøre men helt ærlig vil man det her bare lidt kan man det enten eller så kan man lære det rimlig hurtigt hvis man opfylder de krav der bliver stillet.

Nu kan vi så diskutere statestik for hvor mange det lykkes for men det kan lade sig gøre, stoppede selv som nyuddanet købmad uddanet i det lokale supermarkede for 3 år siden, og sidder idag som salgdirektør med en løn der kan få konen til at smile idet midste 1 gang om månenden 😉

Held og lykke med det.

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:54:36
Svar/Indlæg:
3394/170
#14 Nogle gange må jeg sgu bide i det sure æble og kede sig ihejl mindst 3 gange om dagen og tænke hvad du får ud af det i sidste ende..

Tro selv jeg vælger en software uddanelse af en art ..

Princemads

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:58:33
Svar/Indlæg:
13/3
Til #0

Prøv at læs her: http://metal-ungdom.dk/sw7058....

Jeg kan sige at jeg er i gang med uddannelsen og vil ikke ha nogen problemer med at finde job når jeg er færdig. Jeg har allerede fået tilbudt flere jobs, og det selvom jeg har 2 år tilbage.
Men hvis du ikke kan li netværk/linux & programmering, så er uddannelsen ikke noget for dig. Og uddannelse er altså ikke en alm. teknisk skole uddannelse. Når man er på skole, så er der lektier for hver dag. Og mange gange tager de lektier altså 4-5 timer.....

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 22:07:58
Svar/Indlæg:
4689/105
#15 Det lyder godt nok ikke som den nemmeste løsning, men det er nok den bedste hvis jeg vil arbejde med hardware.

#16 Jeg har sku prøvet, men intet af det der "normale" skole-stof interessere mig ikke mere, så jeg kan ikke tage mig sammen til meget af det. Har ikke overskuddet, til kun at lave noget jeg ikke gider så mange timer om dagen.

#17 Så længe det man lærer har noget med computer at gøre har jeg ikke så meget imod det, men 4-5 timers lektier næsten hver dag lyder ret pebret.

Hvad er det så for nogle lektier man laver? Er det bare om netværk, linux og programmering? Hvilke emner arbejder i ellers med?

Princemads

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 22:14:46
Svar/Indlæg:
13/3
Det er læsning til Netværk. Det er et meget stort pensum man går igennem.

Uddannelsen er fokuseret på de 3 ting jeg skrev. Vi har ikke på noget tidspunkt samlet en computer eller sat hardware i. Så skal du nok ned på en it-supporter. Det er også IT-supporteren man skal tage hvis man vil arbejde med server. Det har vi heller ikke noget om. Vi har lige lært at installere det mest basale, men det er så også det.

Men så absolut en god uddannelse at have når man er færdig. Specielt netværks delen er god. Det er trods alt kurser der i erhvervslivet koster flere hundrede tusinde.

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 22:18:53
Svar/Indlæg:
2823/238
Ja Cisco netværk er godt at kunne, og de kurser koster kassen.

På næsten alle uddannelser kommer du til at læse, og arbejde med ting du ikke kommer til at bruge, eller helt andre ting der ikke er computer relateret.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 22:18:57
Svar/Indlæg:
4689/105
#19 De arbejdsmuligheder der er bagefter, er det så som netværksreperatør eller noget servervedligeholdelse?

#20 Altså at man en gang imellem kommer til at arbejde med andet end computere gør ikke så meget. Det er er problemer ved de gymnasiale uddannelser er at de kun arbejder med ting jeg er ligeglade med. Der er kun 1 fag der virkelig interessere mig, og det er samfundsfag, men det er sku ikke nok til at holde tankerne væk fra alle de andre.

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 22:37:15
Svar/Indlæg:
1028/33
Hehe sorry to say CF, men du lyder som grunden til vi ikke har alle de hjerne vi mangler idag

Gider ikke læse og lave lektier så længe.

Helt fint dog, hver sin smag.

Jeg er nu 34 og fortyder da at jeg ikke gad at læse da jeg kom ind på Maskinmesterskolen i Esbjerg, jo jo jeg ville da være Maskin Ing.

Men igen jeg er faglært Skibsmontør, aldrig brugt det og arbejder idag som Reparatør, og en dejlig løn :)

Så op på Hesten og igang med at læse, så vi kan nyde godt af din viden om mange år ;)

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 22:39:05
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg er helt klart med på en lytter.
Jeg er også blevet lidt for træt af alm skole og vil gerne ud og have med noget computer at gøre. Ellers har jeg en anden drøm og det er at blive fotograf men for at blive det skal nogle helt andre veje.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 22:43:56
Svar/Indlæg:
4689/105
#22 Som jeg skriver i #21, så har jeg ikke noget imod at læse så længe det interessere mig, og hvis det er en gang imellem der kommer noget som ikke interssere mig går det jo nok.

Stadig synes jeg at 4-5 timer lyder som mange lektier. Især hvis man først får fri om eftermiddagen. Så har man kun 3-4 timer om dagen hvor man har fri.

Starter sådan nogle uddannelser her på samme tid som normale skoler? Altså i august eller er det fra januar?

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 22:48:47
Svar/Indlæg:
2823/238
mener du grundforløb til datateknikker, IT-Supporter?

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 22:50:19
Svar/Indlæg:
4689/105
#25 Datatekniker

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 22:54:30
Svar/Indlæg:
2823/238
De starter op næsten hver anden måned.
www.tec.dk

Det er Grundforløbet på 20 uger...
Det giver adgang til PC frontline 🤣
IT-Supporter og Datatekniker udd.

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 23:26:14
Svar/Indlæg:
3485/76
man kunne altid starte med at sparer en masse penge op og så starte sin egen private hardware biks/værksted. så laver man ikke andet end have med hardware at gøre.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 23:34:43
Svar/Indlæg:
4689/105
#28 Det tror jeg sku bliver et stort/svært projekt, som jeg ikke tør at sætte min lid til. Jeg er også kun 17 og ved intet om det at have et firma udover det jeg har lært her i januar på HHX, så det tror jeg ikke bliver til noget. Det er simpelthen for risikabelt til at jeg tør det.

Selvom vi her i Fredericia har MEGET brug for en ordenlig HW-forhandler/reperatør. Dem vi har er kraftedeme så dyre og har så ringe service at det er til at brække sig over.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 23:40:33
Svar/Indlæg:
4689/105
Tak allesammen for hjælpen! Jeg er glad for at i gad at bruge tid på det.

Jeg skaffer en samtale med min studievejleder her i næste uge og så prøver jeg at bringe noget af det i har sagt på banen, og så se hvad hun siger til det.

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2008 06:23:14
Svar/Indlæg:
3394/170
CF mit råd til at du skal gøre dit HHX færdig først og kommer ud et ok snit, så er dørene åbne til det meste..

Jeg synes heller ikke det altid er særligt sjov at gå i skole, men gør det aligevel, da det lige som er en nødvendighed i den tid vi lever i..

Men.. Good Luck 🙂

CF

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2008 12:37:20
Svar/Indlæg:
4689/105
#31 Jeg kan ikke tage det seriøst nok, sådan som det er nu. Så jeg kommer ikke ud med et ordenligt gennemsnit. Så det bliver bare 3 spildte år.

Har snakket med min studievejleder, og hun siger at det nok er smartest at tage ud og lave noget andet i stedet. Så har tænkt lidt over at tage ud og arbejde i noget tid, og så når jeg er blevet lidt ældre kan det være at jeg kan tage mig sammen til at gennemføre HHX ordenligt.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2008 18:02:35
Svar/Indlæg:
1349/11
Hvis du skal arbejde med "Hardware" på designniveau, så er der ingen vej uden om en ingeniøruddannelse og så derefter en eller anden overbygning.
Der er desværre lavet et utal af forskellige uddannelser som du selv har stiftet bekendtskab med, dels for at vise at vi har en masse IT-relaterede uddannelser, dels for at kunne opfylde det behov der er for at folk kan læse et eller andet IT, hvor brugbare de så er, er et godt spørgsmål, ofte kræver de at du læser noget mere. Du kan være heldig at komme ud i et firma, hvor de sørger for at du får en relevant uddannelse indenfor et eller andet IT-fagligt område.
Med tiden bliver der mere og mere fokus på software, da løsningerne indenfor hardware er ved at have nået en standard der er så høj, og alt så at sige er opfundet, problemet idag er at kunne udnytte viden herom og effektivisere samt økonomisere det så det kan nå ud til den almene befolkning.

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2008 21:28:04
Svar/Indlæg:
1015/85
vil du du arbejde med hw på et niveau der ikke bare hedder samle og skille en computer ad skal du ind over ingeniør uddannelserne. Eller hardware datalog.

Vil du arbejde med software kan du vælge multimedie designer, men generelt set er de korte / tekniskskole it uddannelser = lort.

Imo skal du have en uddannelse på bachelor niveau i it hvis du vil hvae de sjove jobs.

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2008 21:34:38
Svar/Indlæg:
8555/439
IT-Supporter er ikke vejen frem,gå hele vejen 😉 til Datatekniker,så er du sikker på at kunne vælge en masse arbejde ud selv,og du kan bygge vider på den.