Back-up server

Diverse d.  27. januar. 2008, skrevet af sjoestedt
Vist: 318 gange.

sjoestedt

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2008 20:00:33
Svar/Indlæg:
504/116
Er igang med et back-up project. Ville høre om I havde nogle råd.

Skal bruges til back-up og medie streaming over netværket - og helst ikke bruge for meget strøm.

Hvad er bedst at bygge det på en mini-itx platform eller atx?

Er det "besværet" 😉 værd ift. at investere i en nas enhed. Tænker ext3 vs ntfs og at NAS måske i sidste ende vil bruge mindst strøm.

🙂
ZykoPeTTer

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2008 21:39:16
Svar/Indlæg:
215/39
Ville klart bygge selv, ville vælge ATX, hvis du overvejer at opgradere inden for 1-2 år. hvis du ved du ikke vil så gik jeg da klart med miniITX! jeg har lige omlagt min router fra en 2GHz ATX til en 445MHz ATX, der sparer jeg faktisk 450Kr om året på det! 445MHz er jo rigeligt til både NAS og Router!
Så enten find en gammel strømsparende PC og evt clock den ned, eller køb miniITX hvis du er sikker på at den ikke skal opgraderes snart igen. du har jo det problem med ITX at der ikke er så mange opgraderingsmuligheder jo.,

sjoestedt

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2008 22:01:12
Svar/Indlæg:
504/116
Som udgangspunkt er opgradering ikke en væsentlig ting. Ville gerne køre med 2 HDDs. Men er der grænser for hvor meget hdd kapacitet ITX understøtter (antal drev og GB/TB) ?

Så på det her kort: http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Dog er der ingen Gbit netværk - kan vel opgraderes via PCI? :S men det er fanless og virker som om det ikke har mere power end nødvendigt?

Kenneth75

Overclocker
Tilføjet:
28-01-2008 22:23:39
Svar/Indlæg:
2/0
Se på Synology. Der er mange muligheder med optil 4 HD i samme NAS og så kan der udbygges yderligere med USB (4 stk tror jeg nok) samt en esata. Giver også gode muligheder for multimedie.

www.synology.com

sjoestedt

Overclocker
Tilføjet:
29-01-2008 15:13:44
Svar/Indlæg:
504/116
Har kigget på synology's produkter - rigtig lækre..

Men tænker bare at der er skrevet så meget om hvordan det faktum at NTFS ikke kan bruges som format derpå og at de formater der er understøttes ikke spiller så godt med windows så der tabes en masse hastighed.

Referer til artikler om netop Synology og Qnap produkter her på siden.