Det er vist på tide, at jeg tager lidt til genmæle 🙂
-> #2 + #3 + #17
Mange tak. Det er rart når folk synes om det man laver 😳
-> #6
Det er klart en mangel. Jeg kan dog påpege, at disken er så godt som lydløs. Jeg anvendte den både til harddisktesten hér og en anden test der kommer op (hvor den dog ikke er nævnt i selve artiklen), i begge tilfælde glimrede disken ved nærmest lydløs performance. Der var lidt "klikkeri", som der jo nu ofte er, men absolut ikke noget man kan høre, når disken sidder i kabinettet. Dertil kan lige knyttes, at disken ej heller udbreder (hørbar) resonans. Så den ville bestemt være at foretrække i f.eks. mediecenteret, hvor man gerne vil have musiksamling eller videoer til at ligge på.
-> #7
Omkring 978 GB så vidt jeg husker. Der er jo altid "1,024"-faktoren, når vi snakker størrelsesangivelse fra henholdsvis producent vs. det operativsystemet kan gøre brug af.
-> #8
Godt at høre fra dig... længe siden 🙂
Testen er udført med swapfil deaktiveret. Trods det, så er det korrekt, at Vista vil indeksere en del. Men Vista indekserer ikke, når diskene er i brug, og da alt hvad jeg skulle bruge var loaded i mine RAM, så ville jeg ikke mene det er en decideret fejlkilde. Man kan dog argumentere for, at WD'erne bliver testet mod en helt tom disk. Men det er værd at nævne, at jeg udførte faktisk de samme tests i relation til førnævnte artikel. Performance lå på det samme, med meget få afvigelser. Det burde evt. have været nævnt, men jeg mente ikke det var en betydende faktor, da Samsung disken er så pokkers meget hurtigere.
Hvilket også er grunden til at jeg lavede min egen tidstest. Jeg udførte min testmetodik ud fra hvordan jeg ville vurdere en disk. Nemlig nogle syntetiske benchmarks og så reelle filoverførsler, hvor jeg mestendels ville anvende disken.
Jeg kan tilføje, at resultaterne er omtrendt de samme, uanset om det er WD'erne eller Samsungen der er systemdisk.
-> #10
Det kan du jo naturligvis have ret i. Men nu er det jo en 1 TB disk der bliver testet, og vil derfor blive holdt op imod lignende diske. Er 750 GB nok til dig, så ville jeg klart anbefale en sådanne :yes:
-> #11
Læs min kommentar til #8 🙂
-> #14
Hvilke teoretiske forklaringer mangler du? De kan jo evt. tilføjes, det kan jo ikke skade 🙂
-> #16
Samme svar som før. Loadingtiderne er omtrendt de samme. Dog ville jeg mene, at Samsungen mangler lidt "respons", når der kører mange ting på samme tid. Men testresultaterne er omtrendt de samme. Feelingen er jo så en lidt anden.
Personligt ville jeg hellere anvende en sådanne disk som lagerdisk. Det er jo ærgreligt, hvis systemet går ned, og man er nødt til at formattere hele lortet.
Evt. kunne man jo partitionere, og dermed "redde" sig lidt på dén måde. Jf. eksemplet med mediecenteret, så er disken klart attraktiv, da man kan nøjes med éen disk, og have alle sine ting derpå. Men det er begrænset hvilken forskel i ydelse (diskene respektivt) der er, når vi snakker loading af filer osv. Så med mindre man bruger sin computer til noget harddiskkrævende (f.eks. billedbehandling eller videoredigering) ville jeg ikke kunne argumentere imod.
-> #18
Det vil jeg evt. inddrage ved en anden test. Jeg tester ikke harddiske normalt, så dette er faktisk min første harddiskanmeldelse 😳
-> #19
Det svar kan du finde i HD Tach delen 🙂
-> #20
Jeg kunne evt. tilskrive det som førnævnte mangel på feelingen - uden dog at skulle være i stand til at komme med en længere teknisk forklaring. Jeg sidder ikke så meget og kigger på tal når jeg bruger mine diske. Mere hvor længe der går, inden jeg bliver utålmodig og brygger en kop kaffe 😉
-> #21
... there you have it.
-> #23
Det er ændret nu... 🙂
-> #24
Vi tester hvad vi får ind. Vi er desværre ikke på størrelse med Tomshardware.com og er derfor 112 % afhængige af, at producenterne/leverandørerne sender produkter til os. Der er intet ass-kissing hér - hvilket du ville få bevist, hvis du læste mange andre tests her på sitet. Bl.a. min Nikon CoolPix P5100 artikel.
Vi gør hvad vi kan for at holde en høj standard, men når alt kommer til alt. Så er vi allesammen mennesker med en hobby og passion for hardware, og vi laver alt dette frivilligt og i vores fritid. De eneste der skal "slikke røv", er som sådan The Boss og B@NG, som netop er de store drivkræfter bag sitet. De står for salg af bannere og reklame udadtil. Dermed ment, at vores renommé udadtil afhænger af, om vi kan levere saglige og brugbare anmeldelser.
Hvis du har lyst, kan du jo evt. sende en mail til The Boss eller B@NG og høre dem ad, om der er en plads i staben til en der vil teste harddiske f.eks.
Som jeg skrev tidligere, så var swap-filen deaktiveret og indekseringen standser, så snart disken er i brug. Dertil kan påregnes, at RAID0 setuppet også er testet i en anden sammenhænge, og resultaterne afveg meget lidt fra de resultater jeg kom frem til i artiklen 🙂
Som sagt, så tester vi med hvad vi har, og forsøger samtidig at holde et sagligt og fornuftigt niveau, uden at gå over hovedet på "fam. Danmark". Så derfor vil nogle finde dele af div. tests for latterligt underlige, og andre vil tænke, at det er langt over niveau. Det er en balancegang, og hvis du mener at have konstruktive råd eller evt. selv vil prøve kræfter, er jeg sikker på, at du nok skal få en fair chance for at vise dit værd 😉
-> #25
Samme som ovenstående 🙂
-> #26
Det ville jeg da bestemt mene. Tallene er jo direkte sammenlignelige, og der er testet med et "stopur", for dermed at kunne vise hvad de reelt kan levere, og ikke bare ifølge flotte grafer og kurver. Men som skrevet før, hvis du har konstruktive forslag og mener at kunne hjælpe med at højne niveauet, skal du være mere end velkommen til at komme med indspark.
-> #27
Se svar til #6 🙂
-> #29
Hvor hurtig er 750gb iforhold til denne?
- ingen anelse. For en direkte sammenligning kan henvises til Tomshardware.com, hvor de har et veldefineret og overskueligt chart over diskene.
Hvor meget støj laver den?
- se svar til #6 🙂
Bliver den varm?
- ikke kritisk. Den er smålun, også i en barebone, dermed henvisningen til brug i mediecenter.
Hvor god er den iforhold til de andre tb diske?
- igen, pas. Der må jeg atter henvise til Tomshardware.com's chart over 3.5" harddiske.
Hvor hurtigt kan xp eller vista starte op?
- den er du nødt til at uddybe... 🙂
-> #30
De svar er her nu :yes:
-> #31
Der er jeg så til gengæld ikke helt enig. 5.400 rpms diskene er velegnet til bærbare af flere indlysende årsager:
1: Færre rpms = mindre støj
2: Færre rpms = mindre varmeudvikling = mindre strømforbrug
3: De er billigere og fine nok til kontoropgaver. De findes jo efterhånden også laptops med 7.200 rpms diske.
-> #33
Jeg oplevede ingen problemer. Jeg pakkede disken ud, satte den til, partitionerede og formatterede. Og så kunne legene ellers begynde 🙂
-> #34
There you have it... 😉