Ulempe at kører RAID0 på PCI-1 controller i stedet for bundkort?

Litteratur d.  28. januar. 2008, skrevet af DerbiHH
Vist: 378 gange.

DerbiHH
 
Overclocker
Tilføjet:
28-01-2008 12:35:58
Svar/Indlæg:
21/8
Hej HWT.dk!

Som sagt har jeg jo store problemer med at få RAID til at fungerer på mit bundkort. N4SLI-A9 fra biostar

MM-vison har skiftet bundkortet (garanti) da de vurderede at det var defekt. Men provlemet er stadig det samme.

Nu tilbyder de at sætte en PCI-1 sata controller i da det måske kunne løse problemet.

Men vil dette udgøre en flaskehals i systemet?

Planen var jo at de to HDD gerne skulle køre RAID0.
krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2008 13:30:03
Svar/Indlæg:
2335/16
#0

Hvis bundkortet er født til at skulle kunne køre raid og de tilbyder en lappeløsning i stedet ville jeg vælge at få det byttet til noget andet i stedet.


Flanky
 
Overclocker
Tilføjet:
28-01-2008 14:18:56
Svar/Indlæg:
135/41
Jeg supplere lige spørgsmålene fra #0, da jeg hjælper ham.

Det sælger vil prøve, er at sætte en SATAII RAID-controller i en PCI-Express (x1)-port.


Som #1 siger bør man få byttet bundkortet til et andet, af en anden producent.
Men for at kunne give nogle håndgribelige argumenter til hardware-sælgeren, ville det være godt med nogle tekniske beviser.

Altså:
Vil det sløve maskinen, at binde 2 diske i raid0 over en PCI-Express (x1) -port
ift.
at benytte bundkortets oprindelige sata (med raid-funktion) -porte. (hvis disse virkede).



DerbiHH
 
Overclocker
Tilføjet:
28-01-2008 14:21:46
Svar/Indlæg:
21/8
#1

Jah det ville jeg også normalt..
Men hvis en PCI-1 (vist også kaldet PEX-16 eller PEX-1) sata controller ikke udgør en flaske hals kunne det måske gå hen og blive en fordel?

Kortet er født med fire sata porte.

Så spørgsmålet lyder egentlig -

1 - udskiftning af MB til en anden producent. Da jeg har prøvet Biostar to gange.
vs.
2 - isætning af PCI-1 sata controller

Det er self på garanti.


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2008 14:33:24
Svar/Indlæg:
2335/16
#3

Det er lidt svært at svare på om det vil blive en flaske hals det er noget der skal prøves.
Noget helt andet er hvilken raid controller det er der bliver sat i,der er mange forskellige nogle bedre end andre,som så meget andet.

Stadig holder jeg på at du skal bytte det, og nok til et lidt bedre mærke beviset har du jo allerede da det jo ikke vil køre raid.Ergo er der noget galt med det.


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2008 14:34:52
Svar/Indlæg:
2620/327
Det burde ikke være et problem. PCI-Express x1 har en båndbredde på 250MB/s - det er godt nok en smule lavere end den teoretiske hastighed på SATAII, altså 300MB/s - men det er der jo ingen harddiske, der kommer i nærheden af alligevel. Så der burde bestemt ikke være nogen flaskehals.

Og når man så også tager i betragtning, at dit bundkort er til socket 939, som mere eller mindre er på vej ud, så vil jeg egentlig mene, at det er en ganske god handel, hvis du får et SATAII-controller-kort gratis. Det kan du jo også bruge i dit næste bundkort, hvis du skulle have lyst 🙂


bamselinen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2008 14:38:09
Svar/Indlæg:
2145/218
Hvis de sætter en decideret RAID controller i ville jeg til hver en tid foretrække det, men det er formentlig nok bare en latterlig sata controller.


Flanky
 
Overclocker
Tilføjet:
28-01-2008 14:49:02
Svar/Indlæg:
135/41
#4+5+6

Tak for svarene :)

Men nu er der jo 4 porte på bundkortet, som kan koblet individuelt sammen til raid.
Det vil sige, at man kunne køre striping (raid0) på 2 diske SATA-PORT-#1+2
Og køre striping (raid0) på 2 diske mere SATA-PORT-#3+4

Nu har vi 4 diske (2 gange raid0) over 250MB/s på én PCI-Express x1 -port.


Er det særlig optimalt?