-> #5
Der er, tror jeg, en grund til at RAID0 hedder "0". Nemlig fordi det ikke er særlig redundant. Så jeg ville gå efter RAID1 eller 5. Alt efter pengepung og temperement. Jeg har dog kørt med flg. løsning: Jeg backupper stort set alt, hver måned på henholdsvis en harddisk jeg har hjemme, og en harddisk hos mine forældre. Derudover, så brænder jeg alt ned på DVD.
Fordelen er derved, at såfremt jeg oplever brand/indbrud, hardwaredefekt eller meteornedslag, så har jeg altid mine data inden for rimelig nærhed.
Personligt kører jeg pt. med et RAID0 til systemet, og en sekundær disk til data. Derudover, så har jeg en eksterne 500 GB disk, som jeg smider backup på. Den er snart ved at være fyldt, så der kommer en anden løsning på en gang.
Timings er en måde at trimme RAM på. Det er lidt nørdet og teknisk, og forskellen kan kun mærkes hvis man leger lidt med det.
Når du arbejder med videoredigering, er netop RAM på grafikkortet vigtigt. Do not ask why, just accept it. Hvorom alting er. Så er det setup jeg kører med, nok noget nær det perfekte til mig (jeg bruger dog ikke Ps, men PSP og DPP). Det passer mig fint til videoredigering og billedbehandling.
En enkelt hurtig systemdisk til Windows kan også gøre det. Der er faktisk meget lidt forskel på hvordan man kører det, netop ved 4+ GB RAM og 64 bit OS (hvilket nogle MAC-ejere nok ville kunne genkende).
Jeg ville derfor nok vælge:
1: RAID0 (el. lign.) til system (Windows, programmet etc.)
2: Sekundært system til data (filer osv.), evt. RAID0
3: Flittig brug af backup. Uanset hvad, så er det røv hvis en disk går ned.
4: Masser af RAM til systemet (4 GB er meget fint).
5: Flere kerner, frem for hastighed (quad vs. dual-core) - Q6600 var mit valg.
6: Masser af V-RAM til/på grafikkortet. Skide være med modellen. Quadro betyder ikke det store, med mindre du arbejder med CAD-lign. programmer.
7: God køling - du kommer til at sidde længe ved computeren.
8: Hvis ikke du allerede har det - så køb en god kontorstol. Det betyder mere end man skulle tro 😉