Grafiker-pc. Hvilket hardware?

Diverse d.  01. februar. 2008, skrevet af Jepperdepper
Vist: 357 gange.

Jepperdepper
 
Superbruger
Tilføjet:
01-02-2008 17:07:58
Svar/Indlæg:
59/12
Hej med jer!

Det kneb med kræfterne på min gamle pc, hvilket irriterer en del når man arbejder meget med grafik, så derfor skal jeg investere i en ny spand.

Jeg har følgende i tankerne, men mangler hjælp til resten eller eventuelt andre anbefalinger fra jer:

CPU: Core 2 Quad Q6600 eller eventuelt Q9450 2.66 GHz
GFX: Geforce 9600 GT
Ram: Corsair XMS2 2 x 2 GB
HDD: WD Raptor WD360ADFD 36 GB (10k rpm)
Bundkort: ?

Bundkort er ét stort virvar af alle mulige kort med et utal af specifikationer. Jeg aner ikke en pind om hvad jeg skal lede efter.


Mit budget er på maks 4500 kr. (Jeg har skærm, PSU, Vista 64-bit osv. osv. osv.)


På forhånd tak!
Jepper-depper 😉
BUG
 
Superbruger
Tilføjet:
01-02-2008 17:16:07
Svar/Indlæg:
734/69
lol - 4500.- 😀

Q9450 = 2250.-

så er der 2250.- til.. GFX/4G RAM/MOBO/Raptor


har du en 8pin/24pin psu med min 500W


Dnomi
 
Superbruger
Tilføjet:
01-02-2008 17:42:01
Svar/Indlæg:
1190/28
Så hurtig ram som dit system kan trække og en masse L2 cache.

Når du arbejder med billeder, bruger din pc rammen meget.

Så det er vigtigt om du køre 800mhz eller 1066mhz på din ram. Med en intel maskine kommer du nok ikke meget højre end 9000mb/sek. Men det burde også køre ok ved den hastighed:)


kvist1992
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2008 17:45:15
Svar/Indlæg:
3565/372
Tag en AMD Phenom og et AM2+ chipsæt, det giver en ram bandwith på 15000mb/sek. Dvs. LANGT hurtigere end nogen som helst Intel, dog ikke til spil!
Og så skal du have et nvidia quatro gfx i stedet!


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2008 18:02:03
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Med en smule held og en masse tålmodighed (kigge brugtmarkedet igennem), fik jeg samlet mig PC'en i min profil for under kr. 6.000,-

Selv arbejder jeg en del med foto og en anelse videoredigering. Det kan dog hænde, at jeg lige falder over noget InDesign, Maya eller 3DsMax.

Jeg kan klart anbefale 4+ GB og 64 bit løsningen. Det kører bare rigtig rigtig godt. Men en ting har jeg opdaget, og det er, at mine programmer er meget glade for "gode" timings. Pt. kører mine RAM 800 MHz DDR, og med flg. timings: 5.4.4.15-2T. Sætter jeg dem til 6.6.6.18-2T kan jeg sagtens mærke forskel. Dog mest i "responsen", og det er pisseirriterende når man har en masse lag i gang i et 8 Megapixel billede.

Nu skriver du ikke hvilke programmer du bruger. Men Q6600'eren kan også sagtens anbefales. Jeg vil dog ikke anbefale dig et ASUS P5N-E SLI (nForce 650i) bundkort. Der er ikke de store muligheder for at overclock. Men en Q6600 på omkring 3.0 GHz sparker altså godt og grundigt fra sig. Nu skal jeg være ærlig og indrømme, at jeg ikke har den store erfaring med 45 nm'erne (for slet ikke at sige ingen). Men umiddelbart ville jeg hellere vælge en Q6600 og så clocke den til 3.0 GHz (1.333 MHz FSB). Rigtig meget ydelse for en billig penge.

Mht. bundkort, der skal du blot finde et der er forberedt til de nye 45 nm'ere Quads. Så er du vist godt sikret dér.

Af grafikkort er det mindre væsentligt, og det 9600 GT du har fundet frem til, er et udemærket valg. Dog kan det ikke understreges nok, at mængden af RAM på grafikkortet ikke er helt uden betydning. Så 512+ MB RAM er klart at foretrække.

Men som sagt. Så er der altså en masse billig performance at hente ved at købe det brugt. Og nu hvor de nye 45 nm'ere lander, så kunne jeg let forestille mig, at der vil være god omsætning i en Q6600. Så den burde du kunne få til en god skilling.

Harddisk: Køb en 24/7 disk. Altså gerne en "high-end"/workstation disk. Og glem specifikationer for en tid. Et RAID setup er klart at foretrække.

Skriv lige hvad du skal bruge den til. Håber det kunne bruges... 🙂


Jepperdepper
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2008 00:01:00
Svar/Indlæg:
59/12
#1 Ja, med den nye Quadcore, så kommer det til at koste lidt mere. Det er jeg klar over, men jeg skrev også "eventuelt Q9450 2.66 GHz". Det vil så overskride mit budget en smule, men er der meget performance at hente, så er jeg da villig til at smide lidt mere efter en grafikerspand. Den har jo en del mere L2 cache end Q6600 samt at det er 45nm.

#3 Så vidt jeg kan se på Toms Hardware, så slår Phenom ikke engang Intels "gamle" Q6600, så AMD må jeg indrømme at jeg går udenom. Jeg er ærligt talt lidt skuffet over det de har at byde på. Ellers tak for forslaget!

Jeg laver ikke 3D, så Quadro er ikke nødvendigt! 😉

#4 Dejligt med en masse viden du vil dele! Ja, jeg glemte helt at skrive hvilke programmer, men det er primært Photoshop CS3 (arbejde med store filformater til plakater, egne fotos (10mpx) m.m.) samt Sony Vegas med videoredigering af klip fra et HD-cam.

Af hensyn til timings og overclocking, så er jeg helt og aldeles blank på det område. Ja, jeg forstår nærmest ikke en meter af hvad timings vil sige. Men som jeg kan forstå, så anbefaler du ikke de nye quadcores i forhold til ydelse?

Med harddiske, så har jeg et par lagerdiske selv, men for at udnytte systemets kræfter fuldt ud, så har jeg tænkt mig at købe en hurtigt disk til windows + programmer, men jeg kunne selvfølgelig også sætte diskene i RAID som vil give en langt hurtigere hastighed. Men hvordan er det så med sikkerheden af mine filer? Er RAID mere usikkert? (Har jeg hørt nogle sige)


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2008 03:56:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Der er, tror jeg, en grund til at RAID0 hedder "0". Nemlig fordi det ikke er særlig redundant. Så jeg ville gå efter RAID1 eller 5. Alt efter pengepung og temperement. Jeg har dog kørt med flg. løsning: Jeg backupper stort set alt, hver måned på henholdsvis en harddisk jeg har hjemme, og en harddisk hos mine forældre. Derudover, så brænder jeg alt ned på DVD.

Fordelen er derved, at såfremt jeg oplever brand/indbrud, hardwaredefekt eller meteornedslag, så har jeg altid mine data inden for rimelig nærhed.

Personligt kører jeg pt. med et RAID0 til systemet, og en sekundær disk til data. Derudover, så har jeg en eksterne 500 GB disk, som jeg smider backup på. Den er snart ved at være fyldt, så der kommer en anden løsning på en gang.

Timings er en måde at trimme RAM på. Det er lidt nørdet og teknisk, og forskellen kan kun mærkes hvis man leger lidt med det.

Når du arbejder med videoredigering, er netop RAM på grafikkortet vigtigt. Do not ask why, just accept it. Hvorom alting er. Så er det setup jeg kører med, nok noget nær det perfekte til mig (jeg bruger dog ikke Ps, men PSP og DPP). Det passer mig fint til videoredigering og billedbehandling.

En enkelt hurtig systemdisk til Windows kan også gøre det. Der er faktisk meget lidt forskel på hvordan man kører det, netop ved 4+ GB RAM og 64 bit OS (hvilket nogle MAC-ejere nok ville kunne genkende).

Jeg ville derfor nok vælge:

1: RAID0 (el. lign.) til system (Windows, programmet etc.)
2: Sekundært system til data (filer osv.), evt. RAID0
3: Flittig brug af backup. Uanset hvad, så er det røv hvis en disk går ned.
4: Masser af RAM til systemet (4 GB er meget fint).
5: Flere kerner, frem for hastighed (quad vs. dual-core) - Q6600 var mit valg.
6: Masser af V-RAM til/på grafikkortet. Skide være med modellen. Quadro betyder ikke det store, med mindre du arbejder med CAD-lign. programmer.
7: God køling - du kommer til at sidde længe ved computeren.
8: Hvis ikke du allerede har det - så køb en god kontorstol. Det betyder mere end man skulle tro 😉


Jepperdepper
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2008 14:00:58
Svar/Indlæg:
59/12
#6 Tak for svaret. Jeg har da lært en del, men jeg forstår ikke rigtigt hvordan RAID fungerer og hvordan det sættes op. Det er en speciel hurtig forbindelse mellem 2 eller flere harddiske?

Af hensyn til det med backup, så har du virkelig stor sikkerhed, og det må jeg også hellere få lavet når jeg får lidt flere penge. Der er ikke noget så surt som at miste alle sine billeder (jeg er amatørfotograf), færdigredigerede film og råklip osv osv. Især filerne fra de gode gamle dage! Så jeg vil tage dine metoder til efterretning! 😉

Q9450 har 4 mb mere L2 cache samtidig med en ny teknologi, så jeg tror gerne jeg vil ofre lidt for at få den. Overclocking ved jeg ikke om jeg vil vove mig ud i. Frem for alt, så skal mit system være klippestabilt, så der ikke går noget som helst tabt!

Tak igen for de gode svar!