Jeg har haft nogle tv indendøre og måtte æde en del kameler på den regning.
Jeg startede med et 40 tommer Alfa View LCD, som var sat 18k ned til halv pris. Det havde jeg i præcis 1 dag før det røg i kassen og retur. Det er Bilka tv i flot indpakning.
Køber men et tv til 18 tusinde (hvor de gode tv kostede over 25k for 1½ år siden) så får man også et standard tv til de penge og ikke et super tv nedsat fra 25.000 kr.
Bagefter faldt valget på et 37" 37PF9731 Philips, som havde 1920x1080 pixels og blev kåret til bedste LCD med en EISA award i 2006. Det stod rigtigt pænt havde mange fede features, som eksempelvis ambi-light og tuneren virkede god. Desværre følte jeg at man skulle dreje det for meget hen i den retning af hvor man sad for at man ikke skulle miste nogle farver. Jeg havde besluttet mig for at jeg skulle have en LCD pga. Full HD og faren for indbrændinger. Jeg skulle jo bruge den til mediecenter og derfor skulle den ikke kunne brænde på.
Jeg har i mellemtiden rådet mine svigerforældre til at købe et Panasonic plasma for de skulle ikke bruge et mediecenter. Hver gang jeg har været på besøg hos dem har jeg siddet og savlet over et bedre billede på et TV der har kostet 1/3 af hvad jeg gav for mit Philips LCD.
Desværre havde mit Philips en produktfejl, som sendte det til tælling efter 2 reparationer og jeg fik alle pengene igen sidste uge.
Jeg har imidlertid ændret brug af mediecenter. Jeg havde hidtil en projektor og tv på mit mediecenter. Men det resulterede i at jeg skulle tænde én af delene for at sætte noget musik på. Nu har jeg investeret i en 12" trykfølsom skærm som skal bruges til at styre mediecenter og nu er det kun output på overlay der ender på flaskærmstv og projektoren.
På grund af min ændring har jeg nu bragt plasma på banen og gik efter en Panasonic 50 tommer med Full HD 1920x1080 i opløsning. Den ville stå mig i omkring 19.000 og jeg har ikke giddet skæve til skærme med mindre opløsning end Full HD, "for det er jo fremtiden".
Men virkeligheden er en anden, jeg har stået og kigget på den skærm jeg ønskede at købe, men endte med en skærm som stod ved siden af der havde en dårligere opløsning og mindre skærm. Det lyder helt fjollet, men efter at have set Pioneers 428XP 42 tommer plasma panel, så er jeg helt solgt. Det kører kun 1024x768, men står bare så super godt at jeg bare er ellevild. Man kan mærke at der er så meget overskydende kraft i videoprocessing at det bare sparker røv. Jeg mangler ikke mere Fuld HD opløsningen, til gengæld står det hele så super godt på den skærm at man ikke kan andet end at blive forbløffet. Der er kræset for detaljerne og det føles virkelig som et HELT produkt.
Jeg skal ikke have LCD mere, før end at de kommer op på siden af plasma.
Opløsningen er en forkert faktor mange inklusiv jeg selv havde stirret mig blind på. Selvfølgelig skal man altid have en høj opløsning, men man skal ikke give afkald på kraft i billedebehandlingen på den regning.
Jeg troede tuneren i Philips var god, den er bare lysår bedre på Pioneer.
Hvis i står for at skulle ud og købe nyt tv til omkring 10.000 kr, så gør jer tjenesten og kig på Panasonic 40 tommer plasma. Har man 20.000 kr så kig på 50 tommer Panasonic eller 42 tommer Pioneer plasma. :yes:
Men hold jer fra steder hvor de ikke har forstand på tv. Det er f.eks. langt de fleste Fona som rent faktisk gør andet end at tilslutte et tv direkte fra æsken uden at justere det først. :no:
Det var mine 5 minutter 😉