der er meget stor lyd forskel på lydkort, men hvis man bare skal skrue op og høre noget mp3 i 56kbps 44khz så vil jeg mene det er ligemeget og ful ud tilstrækkeligt med onbordt lydkort.
der jo også gode onbord lydkort, som fx på "msi p6n diamond" der har en rigtig "x-fi audio extreame" chip på bundkortet, det den samme som ellers kunne findes på tilsvarende creative lydkort jo..
jeg synes tit der kan være bøvl med lydkort der knaser, elelr man kan høre når man bruger en usb mus, eller skal indstilles ordenligt før de spiller godt, og da jeg fx tit genindstallere, så har jeg valgt at købe et simpelt lydkort, Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS, 7,1. og der var stor forskel fra onbord lyd til dette, jeg har sener softmoddet lydkortet til audigy 4, og der kunne jeg også høre forskel.
hvis ikke der er eax på onbord lyd, jå så ville der altså mangle nogle lyde i spil,, til musik er der vist ikk nogen forskel, kan godt være det er dårligt på onbordt lyd, men tror da der er eax på.
en ting er onbord noget andet er altså extern, extern er uden for computeren, det vil sige fx med usb eller firewire kabel ud til et rack eller noget. og det er vist heller ikk det #0 snakker om da han jo selv i #1 linker til et internt kort..
externe kort anbefales normalt til musiker elelr studie lignende brug.