ASUS P5N-T Deluxe - dårligste mobo release nogensinde?

Bundkort / CPU d.  04. februar. 2008, skrevet af Gom
Vist: 467 gange.

Gom

Superbruger
Tilføjet:
04-02-2008 15:23:18
Svar/Indlæg:
359/73
Suk... nu er jeg på tredie uge på mit ASUS P5N-T Deluxe. Jeg har ligesom alle andre mega problemer med at få boardet bare nogenlunde stabilt. Jeg kører pt. med en BIOS revision 0801 der officielt slet ikke er udkommet endnu, jeg har tweaket hver eneste voltage setting i boardet for at få det bare nogenlunde stabilt, og lortet virker stadig ikke. Boardet kan ikke finde ud af at styre affinity på hverken Q9000 eller Q6000 series CPU'er; Hvis noget kører på én kerne vil resten ikke rigtigt lege med. Og hvis man slutter de forkerte harddiske til den vil boardet overhovedet ikke noget som helst. Boardet er en forbrydelse mod menneskeheden og formentlig det dårligste release jeg nogensinde har oplevet. Jeg tror jeg giver ASUS til slutningen af måneden hvor jeg får løn igen til at stabilisere skidtet. Virker det ikke på det tidspunkt får jeg mig noget Abit QuadGT IX38 så jeg kan få mig noget Intel chipset der bare virker. Hader normalt folk der flamer hardware for groft, men jeg bliver efterhånden ærligt nød til at konstatere: Hold jer langt langt væk fra ASUS' nye 780i boards... (Striker II har samme problemer).
MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 15:32:18
Svar/Indlæg:
5421/53
Jeg holder mig fra ASUS boards.. syntes deres boards er fuldt med fejl.. Lidt ligsom EA, der smider et spil på gaden med 100 fejl - Laver en patch når de har tid og penge (måske et halvt år efter) og så retter de 25 fejl, mens de laver 15 nye fejl.. Og så går der igen et halvt år...

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 15:39:50
Svar/Indlæg:
20170/383

hvor længe har du haft det. Der er jo 14 dages fuld returret på ting købt på nettet.

EDIT: Sorry.. der stod jo 3. uge 🙂

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 16:11:02
Svar/Indlæg:
2388/52
hmm, jeg har da et ASUS M2A-VM og det har jeg da absolut ingen problemer med...

Men det er godt nok også til AM2 og ikke s.775

Gom

Superbruger
Tilføjet:
04-02-2008 17:21:21
Svar/Indlæg:
359/73
har ikke som sådan noget med socket 775 at gøre. Er bare nVidia der laver rådne chipsets ift. den rock solid kvalitet Intel leverer på samme front. Men man vil jo så gerne have SLI... sigh... oh well, der kommer til at stå R700 CrossFire på mit næste multi-GPU setup så ^^

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
04-02-2008 19:27:59
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har heller ingen problemer med ASUS. Jeg købte et M3A32-MVP Deluxe/WiFi-AP (AM2+) og der har også været en del stabilitetsproblemer. De værste er dog rettet nu, så jeg er mega tilfreds med mit system nu. Jeg forventer altid fejl med nye chipsets samt nye bundkort, så det kommer da ikke som et chok for mig at nForce 7 også er bugged på mange af de bundkort der udgives. Alting rettes jo med tiden og generelt synes jeg ikke ASUS er de værste hvad angår BIOS opdateringer.

Hvad angår Intel chipsets, #4, så synes jeg nu det er nvidia der laver de bedste chipsets generelt hvad angår stabilitet. Jeg har haft så mange X38 kort fra både gigabyte og asus, at jeg er begyndt at hade alle Intel chipsets. De fleste af dem har været DOA eller endte med at dø efter 1-2 uger. Vi taler om 7 stk. nu og i forskellige setups. Nej, jeg har ikke kortsluttet noget 😕

Gom

Superbruger
Tilføjet:
04-02-2008 19:41:22
Svar/Indlæg:
359/73
Èt eller andet må du have gjort galt. Ellers dør så mange chipsets ikke bare i træk. Når 7 stk bundkort dør i træk må man begynde at konstatere at det nok ikke er dem der er problemet. Desuden var det ikke så meget en konstatering fra min side. Det var bare en påmindelse om at Intels chipsets bare har en stabilitet og en kompatabilitet nVidia ikke kan røre ved hvor meget de så end prøver. Sådan er det bare.

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 19:42:18
Svar/Indlæg:
2356/28

Er bare nVidia der laver rådne chipsets ift. den rock solid kvalitet Intel leverer på samme front

Det er så ikke helt korrekt! Nvidias chipsets har intet med dine problemer at gøre overhovedet! Derimod har asus skylden for at lave et board der ikke fungerer! Samme med P5N32-E, Striker og resten af deres program som de valgte ikke at udgive i nye revisioner så os forbrugere kunne køre med quad på dem! Istedet for skrev de lige "Quadcore ready" på samtlige kort og gemte deres CPU support liste langt væk så 90% da havde købt boardet i den gode tro... Shame on you asus ☹

Gom du kunne så også lige have læst omkring P5N-T inden købet, så lidt din egen skyld! Det board sutter! Er det sli, Så evga eller XfX... Glem resten!

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 20:14:43
Svar/Indlæg:
2145/218
Jeg har lige fået mit bundkort som er det samme som du har, jeg kører med 0701 bios og har min Q6600 i ved 3.6Ghz på 1.475 Vcore på luft det kører bare super jeg er sikker på at jeg kunne komme højere op hvis jeg kom vand på den.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 20:22:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Enig... mit næste bundkort hedder ikke ASUS hvis chipsættet er leveret af nVidia. Jeg har generelt altid været glad for ASUS, men denne gang blev jeg sgu skuffet. Så jeg må på udkig, og hvis jeg stadig har mit HD 3870 til den tid, så kan det jo lige så vel være et Intel chipsæt.

Og ja. Det er altid en god idé lige at tjekke markedet inden man handler :yes:

Gom

Superbruger
Tilføjet:
05-02-2008 02:07:14
Svar/Indlæg:
359/73
#8 Og du har checket om motherboardet kan finde ud af at styre affinityen ordentligt med den BIOS? Altså om den kan lægge load på alle CPUerne på én gang. Prøv at køre noget Prime95 og se om de allesammen bliver færdige nøjagtigt samtidig. Desuden, jeg har aldrig hørt om en 0701 BIOS? Sikker på du ikke mener 0602 eller 0703?

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2008 21:12:10
Svar/Indlæg:
2145/218
#10 jeg mener selvfølgelig 0703 og den kører gladeligt derud af med samme hastighed på alle cores, de skifter samtidig. jeg har prøvet med prime95 til quad core naturligvis og har ellers bare kørt tests med orthos.

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2008 21:20:28
Svar/Indlæg:
2145/218
#1 hvor har du fået den beta bios fra, jeg kan ikke finde den på asus's hjemmeside

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
05-02-2008 21:36:07
Svar/Indlæg:
1142/59
#6, I følge ASUS og Gigabyte så mente de simpelt hen at det bare var en dårlig forsendelse af chipsets, ud fra hvad forhandleren har givet mig af svar på de defekte bundkort. De har ikke kunne finde fejl forårsaget af mig og nu samler jeg også computere rimelig ofte, så jeg plejer ikke ligefrem at kortslutte 7 stk. bundkort. Det ville jo være absurd, især når man tænker på at det var forskellige kabinetter samt strømforsyninger (Antec m.fl.).

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2008 21:40:26
Svar/Indlæg:
3394/170
Har haft 3 eller 4 asus boards eller har været klippe stabile og super kvalitet..

Kan rigtigt godt lide asus's boards, pga den generelt oc og sort layout.. Dog har de lidt skod support..

🙂

Gom

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2008 03:40:58
Svar/Indlæg:
359/73
#12 Fandt den på xtremesystems.org's foraer hvor nogle fra ASUS R&D crew sidder og smider om sig med beta og alpha BIOS'er.

#11 Er da glad for at det virker for dig. Mine går ned konstant, og hvis jeg checker temperaturen i Everest ligger to af mine cores konstant på 55 grader C, og to andre konstant på 40... giver nada mening... Her igår skete der så det mærkelige at mit net bare holdt op med at virke. Mens jeg var væk fra computeren og uden at jeg havde ændret noget. Det gør det stadig ikke, så sidder på min bærbare... :S
Men kan læse mig frem til inde på xtremesystems.org's foraer at der er mange der lider af de samme problemer som jeg gør. E.g. konstante nedbrud, cores der ikke er synkroniserede, osv. osv. Ah ja, og så har jeg endnu et problem: Mine RAM nægter at skifte frekvens. That's right, ligemeget hvad jeg gør, kører de konstant 800MHz på 5-5-5-18 timings. Og det med samtlige BIOS'er jeg har prøvet. Er fuldstændigt forrykt. Og jeg bruger Crucial Ballistix PC6400 RAM. Burde der ikke være nogen problemer med.

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2008 04:24:50
Svar/Indlæg:
2356/28

Det lyder lidt til at du er den mest uheldige mand overhovedet :'-( Send boardet ind til RMA og få evt et nyt...

Mht til forskellige temps på cores, skulle der dog ikke være 15 grader i forskel, men de 2 bliver mere varme end de andre. Det er ikke unormalt. Måske har du ikke lige fået din køler sat helt på som den skulle?

Gom

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2008 06:08:45
Svar/Indlæg:
359/73
Magter jeg ikke. Problemet er at boardet som sådan er flawed til at begynde med- Får jo højest et nyt mage til. Kan jeg ikke bruge til noget. Modtager et Abit IX38-QuadGT på torsdag, og så står den på Intel chipset herfra...

Men jo, skal også have monteret min køler igen...