Det hele handler om der er for lidt spor i forhold til hvor mange tog der kører.
dengang man lavede banen regnede man jo slet ikke med så mange passagere som der er idag ikke engang tæt på, så idag kører det ca. 5-10 gange så mange tog på banen som det var meningen, og det koster en bondegård(mildt sagt) at lave flere spor, da de så skal fjerne en masse huse og lign. for at få plads til det. og det er der ikke råd til.
Derfor kører banen ikke særlig godt. det er ikke fordi baneDK eller DSB ikke vil kører det ordenligt, det koster bare alt for mange penge, og selvom det ikke gjorde TØR politikerne ikke at rive folks huse ned for at lave et ekstra spor, det har snakket om det 5 spor mellem høje tåstrup og ringsted i mange år nu, og det er stadig ikke sket..
for S-togs vedkommende har vi kun 2 spor(et i hver retning) mellem kbh hovedbanegård og svanemølle(det centrale afsnit), og i myldretiden passere der 10 tog igennem på 20 min, i hver retning, dvs 1 tog hver 2 min.
man skal ikke tænke særlig længe for at finde ud af når noget går galt, om det så er signal problemer(ja signal systemet er fra 60-70'erne, og meget dårlig vedligeholdt gennem de sidste mange regeringer) eller problemer med sporskifterne( det samme som signalerne) eller togene(hvor der dog er væsentlige færre store problemer med de nye tog) så giver det på kort tid store forsinkelser, for der er ingen måde at kører udenom.
uanset hvor effektive DSB og banedanmark er, så er problemet for få spor til hvor mange tog der er, men at bygge 2 nye spor mellem kh og svanemøller, er ikke kun dyrt, det er sindsygt dyrt, de skal under jorden som jo er det eneste sted der er plads, men ikke nok med det, da der allerede er en metro under nørreport skal man grave under den.
kort sagt, togene kommer aldrig til at kører helt ordenligt, fordi folk gennem tiden ikke har taget højde for at der en dag ville være mange flere passagere der skulle med tog.
Nå jeg er fuld og vil gå i seng.. godnat folkens 🙂