En lille historie (eller 2):
Min første rigtige maskine (som ikke var en consol) var en 8086 4,77 Mhz maskine med 20 MB HDD. Dengang fik man pænt at vide at så stor en harddisk ville vare hele livet.
DOS 3,0 var OS...og der blev leget med Memmaker, Qemm-filer Q-DOS og hvad ved jeg....at rode rundt i config.sys og autoexec.bat-filer for at få klemt lidt mere ram ud af dyret. Gudelinien i config.sys var "load mem high - noems", som gjorde at man kunne lægge mus og tastatur o.l. mellem 1024 og 1088 KB ram. Det rykkede dengang. Det var også muligt at lægge mere ram/rom på boardet, hvis man havde nogle EPROM-chips som det var muligt at brænde på, så man kunne øge mængden af cache fra f.eks 8 KB til 16 KB.
En lidt senere historie:
Havde en 80-386 maskine med Windows 3.11 og Word Perfect 4,2. Fungere ganske fint. Maskinen havde 2 diske på 85 MB hver, 4 MB ram og en cpu på 33 Mhz, systembus på 25 Mhz. En lyyynhurtig ting. Så kom Word Perfect 5.0 med noget man kaldte komma-separerede filer, som gjorde, at det blev muligt at udveksle formater mellem 2 programmer....fuldtændigt og næsten utænkeligt dengang.
3-4 maskiner senere:
Købte en AMD K6-2 500 Mhz med 2 MB onboard cache for små 17.000 kr. Understøttede 384 MB ram. Disse maskiner betegnede med som ustabile, pga. for meget varme. Ikke desto mindre lykkedes det mig , at få en sådan fætter til at køre i 9 måneder (uden genstart) med en Windows 2000 server på som OS.
Det var lidt historier fra før cpuer på 1 Ghz. Det var sgu sjovt at rode med.