p45 - er det overhovedet værd at vente på?

Bundkort / CPU d.  08. februar. 2008, skrevet af miffe2507
Vist: 393 gange.

miffe2507

Overclocker
Tilføjet:
08-02-2008 16:38:50
Svar/Indlæg:
144/16
Hej allesammen 🙂

Jeg har kraftigt overvejet, at købe et p35 bundkort. Men så hørte jeg om p45, og har ventet på at det blev frigivet lige siden.

Jeg er nu blevet så utålmodig, og derfor vil jeg gerne høre om det kan betale sig at vente.

Jeg kunne allerbedst tænke mig noget nvidia grafik, og kun ét kort i første omgang. Men jeg ville gerne have muligheden for at sætte et mere i. Det lyder jo umiddelbart som om jeg skal vælge et nVidia SLI chipset, men jeg har hørt at intel er bedre. Så jeg er villig til at "nøjes"* med noget ATI, så jeg kan udnytte crossfire.

*Det har intet med selve kortenes præstationer at gøre, men jeg har nu to gange været uheldig med ATI, så jeg så helst at det blev nVidia denne her gang.

Skal jeg vente endnu længere tid, og vente på et intel chipset der understøtter nVidia? Eller skal jeg bare springe ud i det?

🙂
Malcolm

Overclocker
Tilføjet:
08-02-2008 17:05:21
Svar/Indlæg:
8/1
Hvis du vil have to grafikkort så syntes jeg der er nogle spændende ATI kort både på markedet og også i vente, så selvom du måske har haft dårlige erfaringer så tror jeg at et setup med to HD3870 i cross ville tilfredsstille selv den mest kræsne bruger såvel som at et enkelt HD38970 ville kunne følge med meget af vejen. Når det så er sagt så er der jo altså også enkeltkort fra Nvidia der sparker røv. Jeg har selv et X38 MB med 8800GTS 512Mb og det æder alt hvad jeg smider efter det og hvis det ikke er nok så kommer der jo altså også nogle rigtig monsterkort fra Nvidia i den kommende tid, hvis altså de gider at stramme og få kortene på markedet.

Jeg er ikke helt klar over hvor meget der er forbedret fra P35 til P45, men hvis det er lige så lidt som fra X38 til X48 så behøver man nok ikke at vente og det lyder jo som om det kripler i dine fingre for at komme igang.

Her er lidt preview af forskellene på X38 og X48 og hvis du forestiller dig at forskellen er lige så lille mellem P38 og P48 så er det jo næsten ikke værd at vente på.
http://hwt.dk/literaturedetail...

God fornøjelse med det 😀

slagteren

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2008 17:06:46
Svar/Indlæg:
624/105
ved ikke med crossfire, men mit setup, med p35 chipset, og ATI kort, vi jeg sige, det kører bare, har min cpu clocket til 3,4 Ghz på luft, stabilt. Har selv ellers sværget til nvidia, men må sige at det ATI kort jeg har fået mig, virkelig spiller, jeg kom så også fra athlon xp 3700, og geforce 7900gt, men alligevel.

miffe2507

Overclocker
Tilføjet:
08-02-2008 17:13:24
Svar/Indlæg:
144/16
God fornøjelse med det 😀

Jo tak 🙂

og du har ret, jeg har ikke mere tålmodighed tilbage... 🙂
men hvis jeg nu vælger cross muligheden, med ati, synes du så ikke jeg skal vente på x48 eller p45, det ville jo næsten være dumt andet... eller hvad?
og det der nVidia, du taler om, er det ikke 780i du mener?

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2008 18:43:59
Svar/Indlæg:
5750/124
det er dumt at vente på et X48, jeg mener dog at det rent faktisk er kommet, men det skulle jo bare være håndplukkede X38... men hvis du er meget kredsen med RAM understøttelse, så skal du dog vente til X48

miffe2507

Overclocker
Tilføjet:
09-02-2008 12:57:07
Svar/Indlæg:
144/16
Kommer der så også et p45 board, der både har ddr2 RAM slots, og ddr3? ligesom der findes et p35...

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2008 13:30:51
Svar/Indlæg:
3532/303
#4 X48 og x38 er ikke det samme. Der er nye funktioner, bedre strømstyring og så skulle der være bedre ram optimering. Skulle faktisk kunne give en del ydelse.
X48 er dog desværre ikke kommet endnu.

Hvorvidt man skal vente er jo det evige spørgsmål. Jeg tror at jeg ville bide det i mig og vente på enten x48 eller p45, ellers ville jeg bare gå udenom x38. Jeg kan ikke se en eneste grund til at bruge det.
Det samme med SLi og CF, det gider jeg heller ikke spilde min tid på. Det er for dyrt købt ydelse, fx et 8800 gtx 512 (g92) det er billigt og yder åndsvagt godt...

Malcolm

Overclocker
Tilføjet:
09-02-2008 15:50:50
Svar/Indlæg:
8/1
#6 Du har ret der er højere FSB og understøttelse af hurtigere RAM, men der er forlydner om at det netop som #4 også skriver at X48 er håndplukkede X38 og hvis det er tilfældet, så er situationen lige omvendt af hvad du siger, for så er der intet argument for at vente, men nu er det jo også P45 der snakkes om.

Jeg vil komme med den påstand at det er et salgstrick altså gammelt produkt på nye flasker, men som jeg understreger så er og bliver det en påstand, så tag den ikke for mere end det er.

Jeg vil dog sige at du kommer til at stå i samme situation hvis du venter for det går så hurtigt i denne branche at når X48, P48 kommer, så er der allerede nye teknologier der venter på at blive introduceret, så det dilemma med om man skal vente på det nye der kommer. Det er noget du bare skal gøre op med dig selv 😉 .

Hvordan skal resten af dit setup se ud 😲 ?

miffe2507

Overclocker
Tilføjet:
10-02-2008 12:11:11
Svar/Indlæg:
144/16

Det skal se ca. sådan her ud:

kabinet: antec p182 -> det skulle være et af de bedste i den pris klasse, kender bl.a. også en der har et. Det er kold luft den blæser ud, selv efter 3 timers lan! 🙂

ram: noget kingston eller corsair ddr2, 2gb; synes ikke at det er værd at ofre det tredobbelte for ddr3 rammen...

psu: corsair 600 watt, kan ikke huske model navnet...

hdd: samsung; http://edbpriser.dk/Products/L...

cpu: q6600 eller q9450, alt efter priserne, venter lige på udviklingen...

cd/dvd/bd: har ikke nogen anelse endnu, men aller helst vil jeg gerne have en bd player og skriver, så min com kan fungere som en bd afspiller...

kølingen: luft, har kigget på noget nanoxia, hvis jeg syntes p 182 larmer. men det må blive senere på året; cpu-køleren, jeg regner med at købe noget northq, hvis andre ikke anbefaler noget andet...

Grafik: se post #0

Mikey80

Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 10:12:15
Svar/Indlæg:
21/2
Okay P35 eller P45

Forskellen i mine øjene som er værd at bide sig fast i:

**** PCI-E 2.0 ********

Hvis Du vil have kommende Grafikkort (være "lidt" fremtids sikret), vil jeg vente på P45 (Maj release).

Men hvis du bare gerne vil i gang nu og miste lidt penge, så kunne man invistere i P35 og skifte til P45 når det en gang kommer frem.

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 10:42:04
Svar/Indlæg:
3410/199
#9 --> Så vidt jeg ved har nutidens grafikkort langtfra udnyttet den maksimale båndbredde, som PCI-e 1.1 tilbyder. Bare til din information 🙂