100mbit fibernet..

Hyggehjørnet d.  10. februar. 2008, skrevet af nitrotg
Vist: 1382 gange.

nitrotg

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 10:08:24
Svar/Indlæg:
522/172
er ved at få indstalleret fiber i vores ejendom af dong
Leder efter et firma der kan levere 100mbit linie andet end jay.net da de har max download per måned..

Nogen der ved noget :)
bitman2

Overclocker
Tilføjet:
10-02-2008 10:44:41
Svar/Indlæg:
193/40
yes hvis du bor i nærheden af nørrebro er der jo altid Parknet.dk. Jeg har 100 mbit for 50 kr/md

sweet parknet.dk

nitrotg

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 10:46:23
Svar/Indlæg:
522/172
bor i selve nørrebro :)

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
10-02-2008 11:09:44
Svar/Indlæg:
193/40
fint så burde du sgu sikre at I kommer på parkenets net. Det virker så uendelig sweet. Hvis du gamer har parknet nok det hurtigste net i dk. sidst jeg tjekkede var det vist 2 msec ud af huset +3 msec til min nærmeste cs server og vupti stabilt på 5 msec. Det ser sgu godt ud tit blevet anklaget for at sidde på selve serveren. Jeg glemte helt at nævne at det er til den nette sum af 50 kr/md.

TB

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 11:33:35
Svar/Indlæg:
767/51
Det er en gammel kollega der er med i parknet - ABSOLUT kompetente mennesker!

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
10-02-2008 11:57:19
Svar/Indlæg:
193/40
Det undre mig at det rent faktisk ikke er mere udbredt end det er. Jeg har på fornemmelsen det er fordi det er ingeniører og ikke marketingsfolk som vandre rundt fra forening til forening for at få flere konverteret. Hvis man bor på Nørrebro burde man næsten som standard tænke parknet for 50 kr/md for en ren 100 mbit linje, burde sgu få enhver nørd til at komme i buksen. Og ja, det er absolut kompentente mennesker som arbejder for parknet.

nitrotg

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 13:37:18
Svar/Indlæg:
522/172
hvordan funker det.. er det hele boligforeningen der skal meldes til eller enkel personer?

Skal de trække nye kabler eller hvordan forgår det.. mere så det kan forklares til vores formand

nitrotg

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 13:45:13
Svar/Indlæg:
522/172
har fundet svar i deres FAQ afdeling..

Så vil det sige at man er tilmeldt deres afdeling istedet for feks Dansk bolignet som de havde tænkt sig..

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
10-02-2008 15:07:04
Svar/Indlæg:
193/40
Parknet er fælleseje dvs. din forening skal betale et tilmeldingsgebyr svarende til den udgift det har kostet at bygge backbone nettet(tror det er 500 kr/lejlighed). Derefter er i medejer af parknet.

Det vil sige at parknet.dk kun skal køre rundt men ikke give noget overskud, hvilket er grunden til at parknet kan tilbyde 100/100 mbit internet for 50 kr/md for der er ingen aktionærer der skal tilgodeses. Så forskellen i prisen mellem parknet og tdc må være det mega overskud som tdc har.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
10-02-2008 15:25:11
Svar/Indlæg:
4033/364
vipgroup.dk
arrownet.dk

er også mulighed..

men hvis dong er som seas-nve, så EJER de nettet de har installeret - og de (seas-nve) har aftale med DBnet (dansk bredbånd), som absolut ikke kan anbefales..

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 15:57:14
Svar/Indlæg:
1349/11
Hvis det er Dong som lægger fiber ind kan du kun vælge mellem de udbydere som er på deres liste, men der skulle gerne komme flere med tiden.

#9 hvad er der da galt med DBnet, det kører da fint.

Da der udvides meget i Dongs net kommer der brud engang imellem, og det påvirker da forbindelserne hos de respektive udbydere, men det kan jo ikke undgåes engang imellem.

TB

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 15:57:38
Svar/Indlæg:
767/51
#9 jeps du lejer linien for 179,- per måned - ja du læste rigtigt 179,- for at leje linien.. Deroveni kommer der udgifter til internet abonnement, tv abenonnement, telefoni og du skal leje en TV boks PER fjernsyn..

nitrotg

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 16:26:05
Svar/Indlæg:
522/172
#9 vipgroup er jo ikke helt til og betale med deres priser og arrownet tilbyder max 20mbit.....

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 17:13:10
Svar/Indlæg:
3577/353
Ja arrownet har ik en skid + du kun har 512 i upload

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
10-02-2008 18:42:35
Svar/Indlæg:
4033/364

både mine forældre (nybygget boligforening) og min svigermor (parcel) har DBnet - der er konstant problemer med fjernsyn og telefon - deres tekniske support er den absolut ringeste jeg nogen sinde har oplevet. samtidig er deres priser noget høje..
fx svigermor - internet 2/2mbit 295 + fiberleje for 95kr .. + der er spærret for et hav af porte..
og deres "tilbud" til boligforeninger er at de ejer nettet 100%, og de kan ikke forstå at 295 for en 2/2 er dyrt.. når andre kan tilbyde 2/2 for ca. 100kr..

179 for linien vil jeg også mene er dyrt (hvis det er pr. tilslutning).. især hvis du bare vil kunne tjekke mails, snakke lidt telefon og se den lille TV pakke - så er man bedre tjent med kabelTV, alm. telefon/ip-telefoni og noget billigt Inet via KabelTV eller ADSL.. . har set priser på ca. 37kr pr. lejlighed (inkl. service) , men det kræver så omvendt også en noget højere volume

er ret sikker på at man godt kan lave en boligforening pris.

og ? når man snakker boligforeninger så er det absolut de færreste som bruger over 20/20 eller 20/20 for den sags skyld..

er det så dynamisk til deling (kan ikke lige se hastigheden på deres homie)

men umiddelbart lyder ParkNet til at være en god ide, hvis man bor i deres radius.. Generelt tror jeg bare ikke på at ren fiber er løsningen, især hvis man har en lille eller moderat behov. så skal man bo et sted med rigtig mange lejligheder hvor man kan få noget stordrifts fordele..

nitrotg

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 19:28:32
Svar/Indlæg:
522/172
siddet og kikket lidt på deres hjemmeside og faldt over deres "internet beskrivelse"

· Hastigheden på nettet er uden sammenligning den bedste på markedet.

Nettet er dimensioneret efter at der altid skal være minimum 10Mbit/s up and downstream, men ligesom alle de store selskaber ikke giver en garanti (f.eks på ADSL) , giver vi heller ikke en båndbreddegaranti. Oftest vil hastigheden dog være over 50 Mbit/s i download, og det er der ikke andre i markedet der kan tilbyde.

Hvis du vil teste hastigheden anbefales det at gå ind på telestyrelsens hjemmeside, og benytte deres testprogram.

Så de kan ikke garantere 100mbit.. kommer det an på hor mange folk der bruger hvad eller hvordan skal det forståes?

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
11-02-2008 05:31:37
Svar/Indlæg:
4033/364
well Internet er ikke altid lige logisk.. har engang fået tilbud på 10Mbit Internet til 100 lejligheder.. accesslinien mellem afdelingen og udbyder var 8,2/8,2Mbit 😕

men vil tro at de (parknet) dimensionerer nettet sådan at når der over en længere periode er mindre end 10Mbit OPLEVET pr. bruger, så opgraderer de linien..

Man kan jo sagtens have mange på en fx. 8Mbit, og alle føler det går vildt stærkt fordi at load ikke er samtidig (fx ved surf er load typisk når man klikker på et link). Problemet kommer først når alle streamer video, musik og downloader knoppix DVDen eller lign samtidig.. så er kapaciteten for lille.

men selv proffe linier fra TDC kan de ikke garantere mere end 95% båndbredde.

Tjek for sjov evt. speedtest.net

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
15-02-2008 13:17:06
Svar/Indlæg:
193/40
#16 Parknet dimensionere på nuværende tidspunkt så du altid er garanteret over 10 mbit. dvs. du aldrig kommer ned på 10 mbit. jeg ved at de igen er igang med at opgradere båndbredden til 400 mbit. Sweet baby 🤣 .og jeg har aldrig oplevet min download eller upload har været lavere end 40 mbit. Aldrig. Desuden er parknets net bygget op på en hel anderledes måde end de traditionelle net og er volumenmæssigt dimensioneret til at kunne opgraders utrolig hurtigt da alt udstyr til hver egendom er baseret på "sorte fibre".

Parknet er desuden af en helt anderledes konstruktion i forhold til kommercielle udbydere. Projektet er non-profit og alle pengene går til service, vedligholdelse og selvfølgelig rigeligt båndbredde til alle, hvilket jeg ikke klager over. Det er grunden at vi efterhånden er 7500 brugere på nørrebro der har 100/100 mbit Internet til sølle 50 kr/md.

jeg fatter simpethen ikke hvorfor der ikke er flere projekter a al' parknet. Det er fantastisk hvad telebranchen tjener på at sælge Internet. Det eneste man skal gøre er at kontakte Parknet og høre om de kan hjælpe ens boligforening og vupti så slipper man for at skulle betale 500 kr/md til tdc.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
15-02-2008 13:34:51
Svar/Indlæg:
4033/364
det var der engang i slagelse.. men de solgte skidtet til Telia Stofa.. :(

der er vist noget i Århus også...

kræver så omvendt også nogle penge til installation af internt net i boligen.. men jo, rigtigt godt intiativ.. !!

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
15-02-2008 14:00:52
Svar/Indlæg:
193/40
#17 omkostningerne til installation svarer til ca. 400 kr/beboer. Det er jo ikke mere end hvad tdc. tager i oprettelsesgebyr.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
15-02-2008 15:01:20
Svar/Indlæg:
4033/364
#19 det er billigt

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2008 16:11:53
Svar/Indlæg:
2388/52
du skal lige lidt længere ud på landet med den kommentar. Jeg har boet i Brønshøj, hvor jeg havde Arrownet 20/20 - og der VAR det rent faktisk 20480/20480 jeg havde!
Deres 10/10 kørte også upåklageligt.

At deres kundeservice er inkompetent, er så en anden side af sagen. Men det er deres Lean system der gør at de ikke må lave noget som helst udover at forvirre kunderne.

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
15-02-2008 17:44:25
Svar/Indlæg:
193/40
Parknet står bare overfor et problem, nemlig at de ikke må gøre reklame for dem selv. pga. den måde af foreningen er bygget op, rent administrativt(hvilket jeg vil tro tdc gør dem opmærksom på bare de pipper lidt.). Derfor kan parknet kun udvidde fra mund til mund metoden.

Jeg håber sgu virkeligt at Parknet snart kan komme ud af den knibe så det er muligt at gøre lidt reklame for sig selv så flere på nørrebro bliver opmærksomme på at der findes et super billigt alternativ.

Det er sgu en skør verden vi lever i. Længe leve de eksisterende monopoler.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2008 18:18:34
Svar/Indlæg:
5874/1287
Parknet ... kunne de mon ikke komme en tur til Næstved? Jeg har fiber gennem Seas-NVE, og har prøvet FastTV og Dansk Bredbånd, hvor den sidste kører bedst. FastTV har heller ikke Viasat TV programmer, så ingen Prison break gennem dem 😕 Det kan Dansk bredbånd dog godt klare, men som en skriver "en settop boks pr TV" da der kun er een "tuner" i boksen, kan man kun optage fra den kanal man ser samtidig på TV, ligesom der ikke er timer i settopboksen, så man kan ikke sætte den f.eks at optage film fra TV2 kl 22, og så senere skifte over til TV3 og optage en film kl 2:30, der skal man sætte vækkeur, selv stå op og skifte kanal på boksen inden kl 2:30. Det er latterligt, at sådan en "moderne" virksomhed ikke kan levere en bedre TV-boks. Supporten på deres Internet har jeg ikke noget at klage over, men deres TV er ikke for godt. Vi oplever frysninger på mellem 1 sekund og op til flere minutters varighed. Vi har fået målt kabler igennem, vi har prøvet 3 forskellige bokse uden held. Det skal dog siges til DB's ros, at vi så heller ikke har betalt en krone for Viasat guld pakken fra September til 1 Februar pga denne fejl, men irriterende er det alligevel.
Jeg har lige pt en 10/10 forbindelse, og 😳 µtorrent 😳 kan faktisk komme op på 1,25 Mb/sek begge veje samtidig hele døgnet, så deres net er ikke underdimentioneret til 10/10. Jeg har selvfølgelig kun prøvet µtorrent som test, da jeg ikke kan finde en hastighedstest til 10/10 eller 25/25. Nogen der kender en pålidelig hastighedstest begge veje SAMTIDIG, og som kan klare min. op til 25/25?
Hastighedstesten hos TDC er pi... unøjagtig når man kommer over 8 mbit (det skriver de også selv på deres testside til ADSL)

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2008 19:06:40
Svar/Indlæg:
1349/11
En lille tilføjelse til DONG og deres partnere, som noget uforudset er deres routere løbet tør for regnekraft, det gør at der er mange som oplever fejl og langsommelighed gennem deres net, de arbejder dog på sagen og er gået igang med at udskifte rundt omkring, så fejlene skulle være rettet indenfor en overskulig fremtid. Gætter på at til sommer kører det. 😕

#23 ja, den box fra DB er da helt hen i vejret, jeg har selv fået 4 til mit hus, men der skulle være en ny box på vej, hvordan det bliver er der ingen der ved. Det er jo lidt ligesom TDC's eller yousee's superdyre digitale box, den har haft en masse fejl fra start, en af mine venner sidder med den og den har være byttet 3 gange, uden at virke mere end en dag af gangen, så han venter på den nye som er på trapperne der, det har da også kun taget knapt 1 år at få lavet det. SUUK

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2008 19:58:15
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ja, en af mine bekendte har også den dyre HD-boks til YouSee. Lang ventetid, og dårlig funktion. Han kan også kun optage det han ser samtidig gennem boksen. men han har dog den mulighed at optage det analogt gennem antennekablet fra TDC (dog ikke HD-kanaler selvfølgelig, men dem kan man jo ikke optage alligevel på en alm. harddisk optager).
Jeg har haft kontakt til DB ang den nye boks, men de kan intet sige om den. jeg spurgte til mulighed for 2 kanaler samtidig (optage + TV), timeropsætning samt mulighed for HD-kanaler. Ingen info kom tilbage. YouSee har lige nu 4 HD kanaler, Discovery HD, NGC HD, Kanal 5 HD og TV2 sport HD. Vi med det "moderne" fibernet bredbåndstv har 0 HD kanaler, og har måske heller ikke udsigt til at få det.

#24, hvis du har 4 bokse, hvordan har du klaret det med Viasat? Jeg har fået at vide, at jeg godt kan købe flere bokse, men at jeg kun må/kan have eet Viasat kort aktivt ad gangen, dvs jeg kan kun bruge en boks ad gangen, og jeg vil derfor alligevel ikke kunne se en kanal, mens harddiskoptageren optager en anden kanal.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2008 17:41:46
Svar/Indlæg:
1349/11
#25 Det tror jeg er lidt af en "and" vedrørende at kun have et Viasat kort aktivt ad gangen. Jeg kan se forskellige kanaler fra Viasat, dvs. optage 1 se en anden, optage en 3. kanal ligeså og se en fjerde på den sidste. Dvs. alle boxene er uafhængige af hinanden, selv da der var Kesslers kamp i TV kunne jeg se den på alle boxene selvom der kun var købt adgang til det ene kort.

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2008 19:39:21
Svar/Indlæg:
1915/57
Jeg har< 15/15 ved sydfyns intranet.Sidste gang jeg testede var hastigheden 28/27 😀 og min ping ligger altid på 7-10. Men det er også først her på det sidste at det virkelig kører for dem.De har haft store start problemer.
I starten med deres telefoner,så fik de det fikset.Så var det internettet der kørte ad helvede til.Det har de så fikset nu og alle 10/10 forbindelser blev opgraderet til 15/15 uden meromkostning(ligger dog altid over-gennemsnits downstream er omkring 2.1-2.3 mb/s) tv har altid fungeret og man kan få viasat igennem dem også.Giver under 300 for min 15/15 så jeg er rigtig glad for fiber for tiden.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2008 21:57:31
Svar/Indlæg:
5874/1287
#26, det var nu Viasat selv der påpegede det med kun eet kativt kort ad gangen. Læs endvidere her under deres betingelser for bredbåndsTV:
http://www.viasatservice.dk/ma...

Læs punktet "5. Programkort". Der står bl.a. Der kan kun udleveres et programkort pr abonnement. Viasat fremsender programkort til Kunden.

Samme svar fik jeg pr email fra Viasat. jeg har også spurgt dem om den nye boks. Absolut INTET blev svaret i den forbindelse. Eneste svar jeg fik var det med, at jeg kun kan have et aktivt kort ad gangen. Hvordan har du båret dig ad med at have flere kort aktive samtidig?? Jeg skal sgu da have en boks til, hvis jeg kan få begge til at virke samtidig 😀 Jeg går ud fra, at man skal købe boksen gennem Dansk bredbånd, eller hvad? Sørger Dansk bredbånd så for, at man får 2 kort?