-> #15
Dertil er jeg så lidt uenig...
-> #16
SuperFetch minder lidt om, at man sætter computeren i dvale. Der er nogle filer som bliver loaded hver gang man starter Vista (Messenger f.eks.). Så laver Vista en fil, hvori den ligger de filer den "oftest" bruger når man starter op. Det er en viderudvikling af XP's "prefetch"-teknologi.
Det er Superfetch der gør, at harddisken larmer som død og helvede under opstart. Her hjælper en ordentlig røvfuld RAM.
F.eks. har jeg 4 GB RAM i min computer pt. Lige nu bruger Vista omkring 1,2 GB - og jeg har ikke noget til at køre, ud over de sædvanlige programmer i min taskbar, samt Internet Explorer.
Superfetch gør så, at hvis jeg så starter et af de programmer jeg oftest bruger (eksempelvis 'Paint Shop Pro'), så starter det meget hurtigere, end normalt, netop fordi de essentielle filer ligger allerede i hukommelsen og venter på at blive eksekveret.
Hvis jeg så starter et spil, "tømmer" Vista hukommelsen for unødvendige filer, og lægger dem tilbage, når jeg afslutter spillet. Da jeg spillede 'Crysis' rigtig meget, lå mit hukommelsesforbrug ved 'idle', på omkring 2-2.5 GB.
Jeg hilser funktionen velkommen, og sammen med en sidefil på omkring 1½-gange hukommelsens størrelse (mit mit tilfælde 1½ * 4 GB RAM = 6 GB sidefil), så kører det bare rigtig smooth.
Windows Search, minder lidt om Mac OS' "spotlight"-funktion. Den gør, at du på et hvilket som helst tidspunkt, kan søge efter hvad du har lyst til. Lad os sige, at du er et rodehoved til at organisere dine filer. Du mangler lige pludselig en gammel stil du skrev, du kan ikke huske hvor den ligger. Du trykker "start" og skriver eksempelvis en del af stilens navn (lad os lege den hedder "analyse af skagensmalerne.doc". Du kan huske, at det var noget med "analyse" og "malere". Du søger på de to ord, og efter ikke ret lang tid, dukker alle mulighederne op, hvori de to ord indgår.
Vista søger endda i (Messengers) logfiler, tags og musik. Du kan jo så evt. skrive: "analyse * malere*.doc", og du vil kun få fremvist *.doc dokumenter, hvor dine to nøgleord indgår i.
Nu har jeg en masse billeder til at ligge, og fordi jeg er lidt af en klovn, har jeg jo ikke gemt dem efter kategorier, men i stedet: "08.02.11 - HWT, Nikon Coolpix P5100, produktbilleder". Glemsom som jeg nu engang er, så kan jeg jo huske at jeg testede et Nikon kamera, men jeg kan ikke huske hvornår elle hvad det hed. Så jeg søger på "HWT + nikon", og under to sekunder efter, så har jeg alle mulighederne, hvori kombinationen "nikon" og "HWT" indgår.
Så skulle resten gerne gå derfra.
Det går også under navnet "indeksering", hvor harddisken (sammen med defragmentering) forsøger at skabe sig et overblik over, hvor de forskellige filer ligger.
Hvis du har brugt iTunes eller den seneste version af Windows Mediaplayer, så burde du have en god idé om hvordan det virker.
Det er skidesmart.
Mange "hader" det, fordi det de første par dage ligger og kører i baggrunden. Det samme gør defragmentering faktisk også. Lidt alá Mac OS. Så selv hvis du ikke bruger computeren til noget intensivt, så arbejder den i baggrunden, for at kunne være endnu kvikkere, til når du skal bruge den igen.
Personligt, så er jeg møgglad for Vista. Mit eneste alternativ skulle, som sagt, være Apples Mac OS X.
Mange af de irritationsmomenter som mange klager over, bunder ofte ud i, at de havde fingrene i Vista i de tidlige dage, eller så kan de ikke lide, at de ikke altid ved lige præcist hvad deres computer laver, når de ikke bruger den.
Windows Vistas egen defragmentering er nok den bedste på markedet. Om end den er lidt langsom, så er den nok den mest geniale, når man ser på den måde den lægger filerne.
Så hvis vi ser på kombinationen; superfetch, indeksering og defragmentering - så er det tre rigtig gode kort på hånden, for Microsoft. Jeg kan kun varmt anbefale Vista herfra. Nu sidder jeg ikke og gamer 3Dmark i min fritid, men arbejder med billeder, video, surfer og spiller et spil i ny og næ. Jeg har aero slået til, og nyder generet bare at se på mit Vista.
... Der var mange, som hadede XP i sin tid, og svor ved al Djævelens vold og magt, at de aldrig ville skifte. XP har været på markedet i over 7 år nu, og "dengang" kendte man kun til "multi-core", som noget servere gjorde brug af. Pentium II (måske Pentium III) var high-end, og 64 MB RAM var den gyldne middelvej.
Der er sket en del siden da, og (spil)programmører og tredjepartsudviklere har haft rigtig god tid til at vænne sig til XP og DX8.1->9.0c Der er kommet et hav af opdateringer og to servicepacks.
Så det er klart, at XP vil have et godt fodfæste hos forbrugerne. Da jeg fik Vista i sin tid, havde jeg en laptop. Det var ikke lige toppen af poppen, men med så lave RAM-priser, billige harddiske og dual-core processorer, ville det ikke være andet en konservativisme og stædighed, hvis man bliver hos XP.
... jeg har sikkert lige så mange grunde til at skifte til Vista, som "de" har til at blive ved XP. Men fred være med det. XP bliver faset ud, og jeg ved, at der sidder stadig brugere, som har Windows 98SE på deres maskine. Men sådan er det jo. Nogle vil holde fast i det de kender og føler sig trygge ved (hvilket også er klart forståeligt), mens andre omfavner de nye tiltag og hilser dem velkommen 🙂