32-bit contra 64-bit

Software d.  10. februar. 2008, skrevet af BlackJack
Vist: 2069 gange.

BlackJack
 
Overclocker
Tilføjet:
10-02-2008 20:56:46
Svar/Indlæg:
50/16
Hej med jer

Jeg har lige købt mig Vista, det skulle ha været Home Premium, men fik tilsendt Ultimate. Men Ultimaten er på 32-bit, så nu er mit spørgsmål, er der noget at mærke, her tænker jeg på ydelser i spil og photo-behandlings programmer og andre????

Har så også læst på Mirosofts hjemme side at man kan opgradere til 64-bit, uden at skulle af med fuld pris, men siden er nede, hvilket den har været hele weekenden. Er der nogen der har prøvet det???

Er der den store foreskel i Ultimate og Home Premium????

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej
saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 21:15:44
Svar/Indlæg:
7111/480
aj Ultimate har nolge flere ting viode bagrune og et par andre ting jeg ikke akn huske så du har gjort en god hanel vil du bytte 🤣


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 21:23:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Du kan læse om forskellene hér: http://www.microsoft.com/danma...

Jeg kører selv med 64 bit, og det kan varmt anbefales. Det er rigtig glad for 4+ GB RAM. Efter min mening, så er 64 bit (næsten) alene det hele værd, at skifte til Vista for. Jeg kørte selv med 32 bit Home Premium, som jeg ligeledes var særdeles tilfreds med.

Jeg bruger min computer til lidt at hvert. Nu her hvor 'Crysis' er gennemført (det tog også kun nogle uger), anvender jeg mest computeren til lidt spil, billedbehandling og videoredigering.

Hvis dine RAM kører med fine (stramme) timings, vil du klart kunne mærke forskel. Jeg kørte med 6.6.6.18 2T på et tidspunkt, hvilket gjorde mit Vista sløv i responsen. Rigtig trælst. Men jeg kører 5.4.4.15 2T til hverdag, hvilket passer mig udemærket.

Du kan tjekke mit system ud i min profil. Men tag ej fejl. Vista er nutidens og nok også et stykke ud i fremtiden's, operativsystem. Så det kræver et "svin" af en computer. Glem alt om de fesne små laptops til kr. 4.000,- du kan finde rundt omkring i FONA, Merlin osv.

Har du computeren der kan køre det, så er Vista klart at anbefale. Har du 4+ GB RAM, så vælg 64 bit. Det er vejen frem 😎


mp_3
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 21:23:47
Svar/Indlæg:
3588/418
Jeg har lige installeret Vista Ultimate 64-bit, og jeg synes nu det er meget godt.

Jeg kan desværre ikke sætte dem op imod hinanden.

Du skal have fat i NoNig eller Clau35. De er Vista g33ks! 😎


mp_3
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 21:26:17
Svar/Indlæg:
3588/418
Der var NoNig 😲


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 21:27:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Der var iPod 😲

😛


BlackJack
 
Overclocker
Tilføjet:
10-02-2008 21:31:18
Svar/Indlæg:
50/16
og så er jeg tabt fra #3 :'-(


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 21:33:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Det var ikke meningen 😳 Hvad er det du ikke helt forstår? 🙂


BlackJack
 
Overclocker
Tilføjet:
10-02-2008 21:37:53
Svar/Indlæg:
50/16
åhh det er deres navne 😳


mp_3
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 21:39:08
Svar/Indlæg:
3588/418
Ja, det er fordi NoNig og jeg taler i kodesprog.

Det er det eneste NoNig forstår 😛


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 21:39:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

*ROFLMAO* - ja, det ka' jeg godt se må forvirre fra tid til anden 😲 🤣 😛

- men lige for at være sikker. Du er med på hvad der snakkes om, og hvad "vi" anbefaler? 🙂

-> #9

Kom du forbi, så skal jeg dælme "kode" dig godt og grundigt igennem 😲 😛


BlackJack
 
Overclocker
Tilføjet:
10-02-2008 21:41:07
Svar/Indlæg:
50/16
når jeg kun har 2GB ram og nok ikke med det bundkort jeg har nu kommer højere end 4Gb, er der så den store forskel om jeg har 32 eller 64???????


BlackJack
 
Overclocker
Tilføjet:
10-02-2008 21:42:28
Svar/Indlæg:
50/16
feks i Crysis???


BlackJack
 
Overclocker
Tilføjet:
10-02-2008 21:43:47
Svar/Indlæg:
50/16
og nå ja, konen spørger, er Ultimate 32-bit bedre en den XP home edition, jeg havde før 🤡


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2008 21:47:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Altså... det synes jeg jo. Men om det skyldes 64 bit eller 32 bit, 4 GB RAM eller 2 GB RAM skal jeg ikke kunne sige. Nu var min laptop (Vista 32 bit) jo heller ikke ligefrem den skarpeste knallert i saunaen, men mht. stabilitet osv. Så synes jeg de kører lige godt.

Dog er det måske værd at nævne, at så snart du installerer et eller andet tredjepartslorteprogram (no matter what), som ligger og kræver ressourcer under opstart, så kan det mærkes. Windows indekserer uanset hvad, men det kan irritere grusomt, lige i starten.

Jeg opdagede det ved, at 'Crysis' kørte som død og helvede, lige efter opstart. Grunden skulle findes ved, at Steam skrev/læste som en arm, på harddisken. Så derfor hakkede 'Crysis', selvom tælleren stod på 30-40 FPS.

Så jeg har pt. "kun": "Sikker fjernelse af hardware", "Lydmixer", "Wacom Tool", "Sidebar", "Netværks-tingelingen", "ATI's tray tingest" og "Live! Messenger" til at ligge og flyde.

Computeren anvender pt. omkring 2 GB RAM og CPU-usage ligger og svinger på 1-4 %.

... det er jo fryd.

Men så snart jeg har installeret et eller andet "Logitech Webcam"-halløj, så hænger den under opstart. Vi snakker sekunder, men når harddiskene indekserer og Windows samtidig forsøger at starte 117 tjenester op, så får jeg sgu stress.

Når det er sagt, så glemt alt det bras (jeg kører ikke engang med antivirus), det bliver du meget gladere for 🙂

64 bit kører, synes jeg, lidt bedre. Men, som sagt, så ved jeg ikke om det skyldes selve computeren, eller det faktum at jeg skiftede fra 32 bit til 64 bit, samtidig med jeg skiftede computer 🙂

-> #13

Jeg synes, og det er udelukkende min personlige mening (baseret på min oplevelser), at Windows XP er et skridt ned af operativsystemernes evolutionære stige. Men igen. Det er jo også bare mig. Jeg var selv ret skeptisk, og ventede omkring ½ år med at skifte (klog beslutning). Jeg har ikke fortrudt et sekund.

Og min begejstrning for Apple's Mac OS X, vedholder kun, fordi jeg ved, at både Vista og Mac OS, er noget af det bedste der findes for os alm. brugere pt.


#15
AXE
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2008 08:22:57
Svar/Indlæg:
1135/38
VISTA sutter så meget r.. hvis man ikke slår det Superfetch og Windows Search fra i "Services"
Man skulle tro den var lavet i samarbejde med HDD fabrikanterne.
For den kører heldt vildt unødvendigt på ens diske hele tiden

Så slå det shit fra så er den okay..


bondmanden
 
Overclocker
Tilføjet:
11-02-2008 08:59:02
Svar/Indlæg:
42/10
Hvad laver Superfetch og Windows Search ?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2008 11:04:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Dertil er jeg så lidt uenig...

-> #16

SuperFetch minder lidt om, at man sætter computeren i dvale. Der er nogle filer som bliver loaded hver gang man starter Vista (Messenger f.eks.). Så laver Vista en fil, hvori den ligger de filer den "oftest" bruger når man starter op. Det er en viderudvikling af XP's "prefetch"-teknologi.

Det er Superfetch der gør, at harddisken larmer som død og helvede under opstart. Her hjælper en ordentlig røvfuld RAM.

F.eks. har jeg 4 GB RAM i min computer pt. Lige nu bruger Vista omkring 1,2 GB - og jeg har ikke noget til at køre, ud over de sædvanlige programmer i min taskbar, samt Internet Explorer.

Superfetch gør så, at hvis jeg så starter et af de programmer jeg oftest bruger (eksempelvis 'Paint Shop Pro'), så starter det meget hurtigere, end normalt, netop fordi de essentielle filer ligger allerede i hukommelsen og venter på at blive eksekveret.

Hvis jeg så starter et spil, "tømmer" Vista hukommelsen for unødvendige filer, og lægger dem tilbage, når jeg afslutter spillet. Da jeg spillede 'Crysis' rigtig meget, lå mit hukommelsesforbrug ved 'idle', på omkring 2-2.5 GB.

Jeg hilser funktionen velkommen, og sammen med en sidefil på omkring 1½-gange hukommelsens størrelse (mit mit tilfælde 1½ * 4 GB RAM = 6 GB sidefil), så kører det bare rigtig smooth.

Windows Search, minder lidt om Mac OS' "spotlight"-funktion. Den gør, at du på et hvilket som helst tidspunkt, kan søge efter hvad du har lyst til. Lad os sige, at du er et rodehoved til at organisere dine filer. Du mangler lige pludselig en gammel stil du skrev, du kan ikke huske hvor den ligger. Du trykker "start" og skriver eksempelvis en del af stilens navn (lad os lege den hedder "analyse af skagensmalerne.doc". Du kan huske, at det var noget med "analyse" og "malere". Du søger på de to ord, og efter ikke ret lang tid, dukker alle mulighederne op, hvori de to ord indgår.

Vista søger endda i (Messengers) logfiler, tags og musik. Du kan jo så evt. skrive: "analyse * malere*.doc", og du vil kun få fremvist *.doc dokumenter, hvor dine to nøgleord indgår i.

Nu har jeg en masse billeder til at ligge, og fordi jeg er lidt af en klovn, har jeg jo ikke gemt dem efter kategorier, men i stedet: "08.02.11 - HWT, Nikon Coolpix P5100, produktbilleder". Glemsom som jeg nu engang er, så kan jeg jo huske at jeg testede et Nikon kamera, men jeg kan ikke huske hvornår elle hvad det hed. Så jeg søger på "HWT + nikon", og under to sekunder efter, så har jeg alle mulighederne, hvori kombinationen "nikon" og "HWT" indgår.

Så skulle resten gerne gå derfra.

Det går også under navnet "indeksering", hvor harddisken (sammen med defragmentering) forsøger at skabe sig et overblik over, hvor de forskellige filer ligger.

Hvis du har brugt iTunes eller den seneste version af Windows Mediaplayer, så burde du have en god idé om hvordan det virker.

Det er skidesmart.

Mange "hader" det, fordi det de første par dage ligger og kører i baggrunden. Det samme gør defragmentering faktisk også. Lidt alá Mac OS. Så selv hvis du ikke bruger computeren til noget intensivt, så arbejder den i baggrunden, for at kunne være endnu kvikkere, til når du skal bruge den igen.

Personligt, så er jeg møgglad for Vista. Mit eneste alternativ skulle, som sagt, være Apples Mac OS X.

Mange af de irritationsmomenter som mange klager over, bunder ofte ud i, at de havde fingrene i Vista i de tidlige dage, eller så kan de ikke lide, at de ikke altid ved lige præcist hvad deres computer laver, når de ikke bruger den.

Windows Vistas egen defragmentering er nok den bedste på markedet. Om end den er lidt langsom, så er den nok den mest geniale, når man ser på den måde den lægger filerne.

Så hvis vi ser på kombinationen; superfetch, indeksering og defragmentering - så er det tre rigtig gode kort på hånden, for Microsoft. Jeg kan kun varmt anbefale Vista herfra. Nu sidder jeg ikke og gamer 3Dmark i min fritid, men arbejder med billeder, video, surfer og spiller et spil i ny og næ. Jeg har aero slået til, og nyder generet bare at se på mit Vista.

... Der var mange, som hadede XP i sin tid, og svor ved al Djævelens vold og magt, at de aldrig ville skifte. XP har været på markedet i over 7 år nu, og "dengang" kendte man kun til "multi-core", som noget servere gjorde brug af. Pentium II (måske Pentium III) var high-end, og 64 MB RAM var den gyldne middelvej.

Der er sket en del siden da, og (spil)programmører og tredjepartsudviklere har haft rigtig god tid til at vænne sig til XP og DX8.1->9.0c Der er kommet et hav af opdateringer og to servicepacks.

Så det er klart, at XP vil have et godt fodfæste hos forbrugerne. Da jeg fik Vista i sin tid, havde jeg en laptop. Det var ikke lige toppen af poppen, men med så lave RAM-priser, billige harddiske og dual-core processorer, ville det ikke være andet en konservativisme og stædighed, hvis man bliver hos XP.

... jeg har sikkert lige så mange grunde til at skifte til Vista, som "de" har til at blive ved XP. Men fred være med det. XP bliver faset ud, og jeg ved, at der sidder stadig brugere, som har Windows 98SE på deres maskine. Men sådan er det jo. Nogle vil holde fast i det de kender og føler sig trygge ved (hvilket også er klart forståeligt), mens andre omfavner de nye tiltag og hilser dem velkommen 🙂


bondmanden
 
Overclocker
Tilføjet:
11-02-2008 11:36:44
Svar/Indlæg:
42/10
#17 - tak skal du have.

Jeg har lige installere Vista 32 bit. Spotlight er rigtig godt, så det er dejligt at microsoft har taget 'det' til sig.


#19
AXE
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2008 16:48:55
Svar/Indlæg:
1135/38
Jeg snakker kun ud fra min efaring, jeg kan ikke mærke om systemet bliver langsommer af det, så jeg ser ingen grund til at have burnout kørende på ens harddiske hele tiden.

Det er sku heller ikke serlig energi besparende at den bruger tid på det fis.
og jeg vil da meget heller at mine diske kan holde 2 år længer end at det måske går 2nano sec. hurtiger at åbne noget.

😀


BlackJack
 
Overclocker
Tilføjet:
11-02-2008 19:56:25
Svar/Indlæg:
50/16
Jeg takker for den fine hjælp, og glæder mig over mit nye Vista Ultimate 32-bit 🙂 nu skal der så bare en lille tilvænding til og så er jeg sikker på jeg nok skal blive glad for det 😀 TAK igen

Mvh Bjarne