Ny computer (brugt gammelt lort)

Bundkort / CPU d.  12. februar. 2008, skrevet af bamselinen
Vist: 301 gange.

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2008 09:58:31
Svar/Indlæg:
2145/218
Hej alle sammen

Jeg har fået mig en ny brugt computer det drejer sig om en fujitsu-siemens maskine med en amd athlon 3200 64 bit, med 1Gb ram, 160 Gb hdd, dvd brænder, kort læser, 400W psu samt et geforce 6200 PCI-E kort nu er spørgsmålet er bør jeg gøre noget ud af den eller bare strippe den og skrotte resten.

Jeg kan skaffe 2 Gb ekstra til den maskine for næsten ingen penge problemet er bare den processor der sidder har jeg ikke noget alternativ til. Jeg har også et Geforce 8600 GT kort som jeg kan sætte i men lige nu tænker jeg måske mere medie server eller noget i den stil.

Er der nogen der har nogen erfaringer med en medie server altså en maskine hvorpå alle ens film, musik og den slags ligger på.
Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
12-02-2008 10:40:49
Svar/Indlæg:
1190/28
Jeg går ud fra du snakker om en server, som via netværket føder brugerne med musik og film? Jeg har haft sat et par enkelte op.

Den skal ha' dual core cpu for at altid kunne løse opgaven flydende, hvis flere bruger den samtidigt og jeg går ud fra den skal køre med en god viruskiller(Panda, kaspersky eller ligende).

En CPU med mindst 3 hastigheder at skifte imellem, for at spare på strømmen - Hvis vi snakker AMD er en 2,1 ghz eller højre udenmærket.(Socket 939, skal ha' 2mb L2 cache)

Hvis du skal bruge HDMI, så vælge ONBOARD, da det gør den strømbesparende - ATI skulle være bedst.

Du skal ikke køre med windows vista, da den bare belaster systemet unødigt - Windows XP er fint.

Film format: Divx er bedst, da den ikke fylder så meget og derfor ikke belaster netværk og ram forbruget, når brugerne ser film.

RAM mængden kommer anden på hvad format filmne ligger i og hvor mange brugere der er. 1-8 GB RAM

PC6400CL5 eller PC3200CL3 klare jobbet fint.

Hardisken skal kunne nå at overføre data til brugerne - Igen.. Divx giver ikke de store overførsler, hvor DVD formatet hurtigt kan ligge en server ned.