BSOD under opstart

Diverse d.  13. februar. 2008, skrevet af Abildhauge
Vist: 306 gange.

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 09:37:54
Svar/Indlæg:
342/54
Indimellem når jeg genstarter min søde lille computer får jeg en BSOD.

Normalt når der kommer BSOD låser computeren så man kan se hvilken driver der har forårsaget BSOD, så man har en chance for at fejlsøge MEEEN.

Når jeg får BSOD genstarter PC'en lynhurtigt, og det eneste jeg når at se er at der står noget med "IRQ Equal or less" eller deromkring.

Bliver BSOD fejl dumpet til en logfil eller kan man gøre andet for at identificere fejlen?

Baggrundsinfo:
Hvis ikke der kommer BSOD umiddelbart i forbindelse med opstarten, altså inden windows er færdig med at loade ind selvom jeg er kommet ind i windows, kører PC'en klippestabilt.
Jeg kan ikke fremprovokere fejl igennem diverse stresstest.

Det synes jeg styrker mistanken om at det er en fejl der sker indimellem når der loades et eller andet ind under opstarten.

Jeg kan indimellem lugte at nu kommer der en BSOD, f.eks. hvis jeg åbner outlook eller et andet program, begynder den at loade det men der sker ikke rigtigt noget, så kommer der kort tid efter en BSOD.
Mus og tastatur fungerer fint, så det er ikke sådan at PC'en fryser og derefter kommer der BSOD.

Igen når først windows er færdig med at loade/brumme efter opstarten og der ikke har været fejl, så kommer der heller ikke fejl.

Sikke en rodet omgang, sig lige hvis jeg skal uddbybe eller forklare noget ordentligt
Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 09:43:38
Svar/Indlæg:
3162/326
Nu ved jeg ikke hvor det findes i Vista, men bruger du XP, så kan du finde en log, af alle craches osv. ved at højreklikke på denne computer, vælge administrér, og så under punktet logbog/system, der kan du finde alle fejlmedd. der har været på computeren.

Mvh. Mads 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 10:45:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg gætter på en læse/skrive-fejl på harddisken. Hvis det er dig muligt, så prøv at tage disken ud (fysisk) og sæt den i en anden computer. Kør noget fejlsøgning på den. Hvis ikke det hjælper på det, så ville jeg gætte på, at det er en af filerne Windows gør brug af, som fremprovokerer fejlen (f.eks. en fejl i sidefilen).

BSOD fremkommer oftest ved fejl ved RAM (forstået relativt). Men da alting jo læses ind i dine RAM, så er det lidt diffust.

Det er især fordi du skriver, at du ikke kan fremprovokere det. Mit gæt: En fejl på harddisk og/eller RAM 🙂

-> #1

Det findes også i Vista :yes:

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 10:52:43
Svar/Indlæg:
342/54
Tak for svarene. Det er XP jeg bruger.

Kan jeg ikke lave de fejlsøgning på min nuværende compuer uden at skifte sætte den over i en anden PC?

Hvilke test vil du køre på den ud over den scanning efter bad sectors windows kan finde ud af.

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 10:53:36
Svar/Indlæg:
342/54
Hvis det er en ram fejl, burde den vel også opstå spontant og ikke kun under opstarten?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 10:56:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Det var jo netop for at udelukke div. fejlkilder. Hvis harddisken kører igennem, så må det jo være noget andet der forårsager det. Det er simpel udelukkelsesmetode 🙂

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 10:58:13
Svar/Indlæg:
342/54
#5 Ja, ok selvfølgelig 🙂
Hvilke test ville du så køre på disken?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 11:01:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

"WD diagnostics". Kør en fuld-test... Derudover ville jeg bruge Windows' eget "scandisk" samt en omgang defragmentering. Hvis den kører igennem alle tre, uden problemer, så er det højest sandsynligt dine RAM den er gal med.

Men! Det er altså ikke en statsgaranti for, at det er dine RAM der er synderen :no:

steen

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 11:13:39
Svar/Indlæg:
2870/65
IRQ-fejl henviser til, at der er kommet en utisigtet fejl fra et af dine devices/drivere i maskinen.

Som Nonig peger på, er det ofte en ram-fejl, så jeg ville køre en gang memtest for at udelukke/bekræfte dette.

Næste trin vil være at fjerne alle unødige devices (inkl drivere). Så tilføjes devices et af gangen (samt drivere), indtil fejlen igen opstår. Så har du isoleret kilden (måske).

Slå Automatisk Genstart fra. Når der kommer en BSOD vil der komme en 0x00000Y-fejl (faktisk 4 af denne type). Skriv dem ned på et stykke papir.
Så går du ind her: http://www.aumha.org/a/stop.ph... og kigger efter den som passer til den primære stop-fejl. Ud for den har du en mulig fejl-beskrivelse...og dermed også en mulig løsning.

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 11:20:27
Svar/Indlæg:
342/54
Det var jo lige det jeg manglede. Vidste ikke jeg selv kunne indstille automatisk genstart efter BSOD.

Det giver jo noget bedre mulighed for søgning efter fejl.

Jeg må starte fra en ende af med noget Memtest og HD test også køre frem derfra.

Tak igen.