Antivirus er i mine øjne langt fra en smagssag - Det handler om hvordan klienterne opererer og hvor store deres definitionslister er - Men mest af alt hvem og hvad klienterne associeres med, om overhovedet nogen.
Vi kender efterhånden allesammen de mest gængse, - problemet med dem er i høj grad at vil man lave en virus eller andet så laver man dem til netop at undgå de gængse, sådan er det oftest. Så er der de AV som ligger i kølvandet af de gængse hvilket det jo ikke bliver et hak bedre af!
Så er der de "selvstændige" og her er det farligt at vælge et forkert. Som f.eks. da Norman blev leveret sammen med TDC's produkter og slet ikke virkede ordentligt - Det resulterede i at ekstremt mange kunder var fuldstændigt blottet for alle slags virus i en længere periode. - Det drejede sig dengang om deres "Sandbox teknologi".
Et godt eksempel er BitDefender, de har i flere år nu været det bedste til mit kendskab, NOD32 klarer sig også ganske fint og er tilmed et ret light AV at have kørende.
Det kan godt betale sig at gå lidt ind i baggrunden for de forskellige AV og også tjekke diverse sites for rygter om association med malware etc.
- Nu kan jeg se at op til flere herinde anbefaler AVG, men der vil jeg bare sige - Velkommen til Malware-helvedet, hvis man vælger sådan!
Alle med AVG bør gøre sig den tjeneste og køre et scan med Window Washer (Webroot) og se hvor meget de har liggende der ikke er snuppet af AVG!
Jeg garanterer det ikke er småting!