Javel jo. Ja man kan jo ikke være en skid forbavset over det her. I modsætning til Intel, er Phenomerne jo ælgte quadkerner, og det skal jo give omstillingsproblemer. Bare se da vi gik fra single til dual, og alt det bøvl det medførte.. Det springende punkt er så bare, om AMD har valgt den rigtige vej. Intels @quads fungerer måske bedre med tidens sw, netop fordi de ud ad til minder mere om duals. Rent teknisk er jeg ikke i tvivl om at AMD's design er overlegent, men som altid afgøres det jo af den sw de skal fungere med, og der står det stadig lidt knebent til.
Når jeg spørger til om AMD's vej er den smarteste, hænger det sammen med at it markedet, er noget sært og ukorrant pis. "den stækeste vinder", selvom den stærkeste, ikke nødvendigvis er den stærkeste. Selvom det kan lyde sådan, er jeg ikke ude på at genoplive den altid ulmende religionskrig der forpester ethvert it fora. Tanken bag er nærmere at problematisere grundlaget der vurderes på.
En masse af de spil jeg spiller, har et "Nvidia the way it's meant to be played" logo i opstarten, og det ved vi alle hvad betyder ikke sandt? Hvem kan være i tvivl om at der er markedsandele i at smide penge i retning af spiludviklerne? Forhåbentlig ingen. Optimeres koden til at fungere med den ene ell anden gfx producents h- og sw, ta'r disse sig bedre ud i de tests som langt flertallet baserer deres indkøb på, og dermed øges markedsandelen, Samtidig er der vel heller ikke mange der betvivler, at der ofres flest udviklingskroner, på det som flertallet vælger vel? I modsat fald anbefaler jeg at forsøge at få skolepengene tilbage.
Så i det konkrete tilfælde; Phenom og dens potentiale: Hvem ved om den er stærkere eller svagere? Man kan gisne ud fra datablade og common sence, men det leder ikke til en betonhård konklusion vel? Kan man så se på hvordan de klarer sig ift konkurrenten? Næe, egentlig ikke. De der husker omstillingen det krævede, for at få nogenlunde glæde af en dualcore cpu, vil også vide at man med en quad står med minimum de samme problemer, en gang til. Men kan man forvente at sw udviklerne lægger sig i selen, påfører virksomheden endnu en led omgang udviklingsudgifter, for at tilfredsstille de -ift Intels markedsandel- få der køber en Phenom? Jeg tvivler.
Som med så meget andet i vor verden som den ser ud i dag, er også it markedet sovset til i underhåndsaftaler, hensynet til max profit, og hvad det nu ellers er de forskellige nutidige religioner hedder. Os der har et fromt ønske om at støtte den producent der laver de bedste produkter, efterlades chanceløse desværre. Man kunne godt ønske sig nogle kvalitative fremfor kvantitative undersøgelser af tingene, men det betaler sig næppe at satse på at de kommer.
Derfor: Hatten af for en bruger, Dnomi, der tog sagen i egen hånd, og prøver at grave dybere. Uanset hvad sandheden måtte være, er det et skridt i den rigtige retning. Respekt her fra.