Alt det whineri. Der har snart være spandevis af billedkvalitetstest mht ATi og nVidia's nyere serier og billedkvaliteten er så godt som den samme med meget få afvigelser, alt med dele der taler for og imod, jeg har ikke linket til en af de sidste tests på denne PC, men kan give linket når jeg kommer hjem. Der er utallige faktorer der kommer på tale. For det første at sammenligne kort på tværs af "generationer" mv giver ikke megen mening mv, yderligere er brugte komponenter på kortene ikke altid ens - man kan finde billedsignals forskelle blandt producenterne selv, så det varierer også "internt". Jeg kan finde lige så utallige eksemplar fra ATi's spæde tid med billedkvalitets problemer som jeg kan med nVidia. Jeg har siddet med GFX kort fra begge producenter siden ja... kan ikke huske det 94 or so, og javist der har været forskel og det vil der altid være, og det vil skifte i favør fra tid til anden.
Min egen gængse opfattelse GENERELT af de to mærker gennem et årti er følgende:
ATi - meget god billedkvalitet, men taber lidt i høje opløsninger 32bit i 2D. Fremragende 32bit rendering.
Ydelsen har med undtagelse af R9500/9700/9800 serien haltet lidt, og OpenGL supporten har generelt været ringe. Driver supporten ikke den bedste ofte kompabilitets problemer med div spil nye som gamle.
nVidia - godt billede, rigtig rigtig god ydelse over hele spektret. God 16bit, 32bit kunne optimeres. Stor kompabilitet, drivere uanset alder virker ofte med det meste. OpenGL ydelsen er rigtig god. Største bommert FX-serien.
Ud fra dette kan man så selv vælge hvad ens prioritet er.
Once and for all - DER ER IKKE NOGET DER HEDDER FREMTIDSSIKRET I PC REGI ! du kan lave de bedste vurderinger og hypoteser men du kan ikke vide dig sikker. Du kan måske spå 6mdr ud i fremtiden, men herefter er det umuligt (godt og vel).
Sidst de fleste seriøse spiller og hardware entusiaster sidder meget sjældent med den samme HW mere end 6mdr ad gangen, så det om der er DX10.1/2 burde betyde en kæft, medmindre der lige pludselig spilles på ny boldbane og PC'erne skal holde 2år i træk uden udskiftning.
Dem der ikke skifter jævnligt er fra min erfaring gennem snart 10år at de er mere eller mindre ligeglade med om der understøttes Direct X ditten og datten, de skal bare bruge det der er tilgængeligt og som giver mest for pengene nu og her. Her er mantraen ikke det nyeste og det bedste.
#62: Der er kilde på nyheden !