Software router/firewall

Diverse d.  22. februar. 2008, skrevet af Jepperen
Vist: 249 gange.

Jepperen

Overclocker
Tilføjet:
22-02-2008 13:48:27
Svar/Indlæg:
3/1
Hvilket program vil i anbefalde at bruge som firewall på en server?

Serveren står på et kollegiet med 56 lejligheder og styre alt indgående og udgående internet trafik. Det sørger selvfølgelig for at alle lejligheder kan gå på nettet igennem netværket.

Vi vil gerne kunne styre brugen af diverse programer. Såsom torrents! Vi har kun en 20/1 mbit her så det dur ikke at alt nettet bliver brugt på torrents og andet download gejl.
Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2008 13:58:18
Svar/Indlæg:
2356/28
Kerio firewall

http://www.kerio.eu/kwf_home.h...

Den har jeg rodet en del med hos diverse firmaer og det er et glimrende og billigt produkt i forhold til hvad den kan, med et hav af muligheder.... Eksempelvis er der indbygget en simpel form for QoS i den hvor du vælger en række filtyper som f.eks .mp3, .mpeg, .iso osv og giver dem en bestemt pulje... Kommer de over X fart over X sekunder ryger de i denne pulje så andre også kan bruge nettet ubesværet!

Vil du op og detecte brug af P2P i alle protocoller og på alle porte skal du op i noget bedre. Her kan jeg råde til Allot som laver noget rigtig lækkert udstyr, men det koster derefter... Har jeg også arbejdet med

http://www.allot.com/index.php...

Du kan jo selv læse lidt om den på deres side! Ellers kan jeg hjælpe. Send evt. PM

Jepperen

Overclocker
Tilføjet:
22-02-2008 15:16:17
Svar/Indlæg:
3/1
Jeg har nu forsøgt at sætte Kerio op, men kan ikke få det til at dele internettet. Jeg kan fint gå på nettet med serveren, men den deler ikke noget ud.

Hvordan får jeg Kerio til at dele nettet?

Jeg har 2 netkort, et til internettet og et til at dele internettet ud på netværket.

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2008 15:43:37
Svar/Indlæg:
611/26
Prøv med ipcop, den kan trække store netværk på en fornuftig maskine og er gratis, det har også traffic shaping for at sikre at ingen brugere tager alt båndbredden med bittorrent klienter. www.ipcop.org
Ved ikke hvorfor den desværre ikke svarer i øjelbikket.

Alternativt kan du prøve med Untangle - det skull være ganske hæderligt. Men jeg kunne ikke lige gennemskue om der er trafficshaper med i den pakke. http://www.untangle.com

Jepperen

Overclocker
Tilføjet:
22-02-2008 15:57:41
Svar/Indlæg:
3/1
ipcop lyder som noget jeg skal prøve, især når det er gratis :)

tak for din tid :D

Jepperen

Overclocker
Tilføjet:
22-02-2008 15:59:52
Svar/Indlæg:
3/1
hmmm... kører det kun med linux?

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2008 17:10:23
Svar/Indlæg:
2356/28

Du skal lige have sat nogle regler og lavet lidt opsætning inden det er i luften.

der er nogle guider i programmet der hjælper dig igennem... Spørger hvilke kort osv du vil bruge til hvad og hvorfor! Siden du har en 20/1 går jeg ud fra det er DSL? Husk at nogle udbydere ikke lader dig modtage ny IP på andet udstyr før efter 1-2 timer.... har WAN siden fået IP fra udbyder?

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 08:44:24
Svar/Indlæg:
611/26
ipcop kører på en hærdet linux kerne. Men alt administration efter at installationen er foretaget, kører igennem et webinterface fra en anden maskine.

ipcop kan installeres på 30 minutter og hvis hardwaren overholder installationskravene, så skulle der ikke være nogen problemer. Jeg har opsat 2 firewalls med ipcop og det er gået lige så nemt som havde jeg skulle installere en windows.
Der er jo også fordelen ved at man ikke behøver en windows licens og kører en masse windows opdateringer.