Gfx temp, PSU vs OC samt placering af NB

Diverse d.  25. februar. 2008, skrevet af ThomasM
Vist: 328 gange.

ThomasM

Overclocker
Tilføjet:
25-02-2008 03:18:02
Svar/Indlæg:
56/10
Halløj!

Jeg har haft mit system i en 14 dage snart og det har kørt O-K, men jeg har nu fundet ud af, at det bliver umådeligt varmt - uden nogen form for OC vel at mærke.

Især mine grafikkort ser ud til at tage det tungt - især det ene af dem! Der er en forskel på 10 grader ved idle på de to. Henholdsvis 62 grader og 51 grader lige her og nu! Det er da forurolige meget, no?
Derudover lider Striker II kortet også af en latterlig høj NB temp ved default settings på alt. Små 60 grader læser den i BIOS *rolleyes*

GFX kort temps er målt i Everest. Ved ikke hvor meget jeg skal sætte min lid til programmet, da jeg har en stor CPU temp forskel i PC probe og Everest. PC probe siger omkring 30 grader ved idle, mens everest siger en 37-39 grader. Nogen erfaringer med hvilket der måler 'rigtigt'?

Som i kan se i profilen, købte jeg en 650watt PSU - er det 'nok' hvis jeg gerne vil ha' lidt mere ud af min Q6600? Ville gerne op på en 3.0ghz - regner med det ville hjælpe lidt med min crysis-skuffelse :I

Og så det lidt pinlige og måske åbenlyse spørgsmål: Hvor sidder NB? Er det bare lige over CPUen? 😳
zet00r

Overclocker
Tilføjet:
25-02-2008 05:31:36
Svar/Indlæg:
1106/30
GFX tempen er som den skal være...

istedet for at kigge på idle temps, så stress med orthos og tjek temps istedet, gir et meget bedre billed... idle kan man ikke bruge til så meget igen

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 06:58:10
Svar/Indlæg:
3394/170
650 watt psu'en du har er fin, tro næppe du får problemer..

Idle temp. kan man ikke bruge til så meget igen - load giver det rigtige billede - da det er vigtigst om din comp er "kølig" når du gamer.

Billede til at vise SB (South Brigde og North Bridge) http://peecee.dk/upload/view/1... De 2 andre køleprofiler er til mosfets eller voltregulatorer.

Du kan sænke SB/NB temp hvis at pille det af og tilføje anden kølepasta - da det asus generelt bruger er noget hat.

Everest er et okay program. Men altid godt at bruge mere programmer til at overvåge temp. Du kan prøve med CPU ID HWmonitor.

ThomasM

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2008 01:02:58
Svar/Indlæg:
56/10
Mange tak #1 og #2

Synes bare stadig den 10 graders forskel er underlig :I

#2 - ja, læste godt at det var en mulighed at sætte nyt kølepasta på - men så ryger min garanti vel lige ud af vinduet, no? 😐

Anyway - overvejer bare at spænde den medfølgende blæser på NB somehow. Er bare ikke sikker på hvilket materiale jeg kan bruge til fastspænding, uden at beskadige kortet. Any ideas?

riska

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 02:25:52
Svar/Indlæg:
7241/274
De 10c forskel er jo fordi det øverste kort suger det varme luft fra bagsiden af det nederste kort op i blæseren og så er det jo klart deter varmere end det andet

ThomasM

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2008 18:09:53
Svar/Indlæg:
56/10

Righty - makes sense :)

Men jeg fik gjort nogle stress tests samt crysis (sidst nævnte for at få de grafikkort i omdrejninger):

Max load på samtlige fire kerner vha. Everest: 48-50 grader

'max load' på grafikkortene - crysis i en times tid - 57 og 73 (!!) grader. Is that okay? Fandt først ud af bagefter jeg gik ud af crysis, at mit lcd display var gået i udu og ikke reagerede på Everests temp ændringer. Men den nåede op på de, som sagt, 57 samt 73 grader inden det skete i hvert fald.