-> Dnomi
Der er flere ting, som du er nødt til at forstå, når vi (HWT + brugere) og andre tester hardware.
Som du ganske korrekt selv påpeger, så er det ikke alle der får en fin løn som skribent (den løn du nævner som eksempel kan vist kun gælde for uddannede journalister), vi har kun interessen og privilegiet, som burde bære lønnen i sig selv. Hvad vi fokuserer på, både som brugere om som mennesker generelt, er hvad der fortæller hvad og hvordan vi bruger vores computer. Ikke mindst hvad vi lægger i det.
Jeg kan nemt forstå, at man kan blive helt fanatisk til tider (ikke for at starte dén diskussion igen), men det er vist ingen hemmelighed, at vi er nogle i forum, som af og til bider os fast i noget hardware, en løsning eller holdning, som vi vil forsvare til sidste blodsdråbe.
De fleste af de "ældre" brugere fra OC.dk-dagene, vil nemt kunne huske, hvordan jeg stod som "ene" mand og forsvarede RD-RAM også selvom, at samtlige testprogrammer arbejdede imod mine argumenter, men uanset hvad SiSoft SANDRA, 3Dmark eller andre programmer fortalte mig, så vidste jeg - inderst inde - at til mit behov, så var mine RD-RAM perfekte. Selv den dag i dag, leverer de en båndbredde på over 5 GB/s, ved overclock. Hvilket er noget man skal lede i entusiastløsninger for at overgå.
Selvom 3Dmark lagde en øvre grænse på mine resultater og SiSoft heller ikke var glade for RD-RAM lagde det ikke en dæmper på min glæde ved denne løsning. Jeg kan genkende lidt af mig selv i dig, glæden ved ens hardware og ønsket om at andre bare vil kunne forstå den og måske være i stand til at dele den.
Men som tiden går, så lærer man nok at lade tingene fare. Det er ikke så vigtigt hvad andre synes om ens computer eller hardware, for den sags skyld, for det er kvaliteterne som menneske man bliver bedømt ud fra... også på et online-forum.
Det jeg vil have dig til at indse er, at det handler ikke om mobberi, men mere en vedvarende stædighed, som for nogle af os, egentlig mest minder om et forsøg på at pange hovedet mod muren igen og igen, for at slå den ned. Men det eneste man opnår i en sådanne situation er blot en hovedpine. Lad mur være mur, og vær glad for hvad man har.
- tilbage til topic.
Argumenterne som f.eks. "det er uvidenhed" kan pisse mig lidt af. Det er næsten topmålet af arrogance at skrive den slags. Den kan godt være, at noget hardware ikke er understøttet 100% af div. software, men det gør ikke folk til uvidende, det gør det pågældende stykke hardware til et dårligt køb for dem. Jeg havde ikke sat mig på DDR-RAM, når nu jeg brugte computeren til 3D og video. Så vidste jeg, at RD-RAM var den bedste løsning for mig. Hvilket også var i disse programmer, hvor f.eks. RD-RAM slog sine folder. Men det gjorde det kun til et godt køb for mig, og ikke for alle mulige andre, der "bare" skulle score fine tal i 3Dmark eller andre benchmarkrettede programmer.
Så bær over med mig, hvis jeg siger, at jeg godt kan forstå at folk er trætte af at høre på et evigt piveri og et stædig forsøg på at "oplyse de ignorante". Folk bryder sig ikke om at blive kaldt for dumme, og det er lige præcis hvad du/I gør, ved hele tiden at sige: "Det er jer der tager fejl, og det er os der besidder lyset". Det eneste I opnår er en sammenstemt flok som står og kigger på jer og tænker "Jeeesus Christ!", og dette siger jeg ikke for at nedgøre dig eller dine holdninger, men fordi jeg vil have dig til at forstå, at vi gør hvad vi kan med de værktøjer vi har.
Lad mig komme med et eksempel:
En mand står i sin garage med en bunke træ, en hammer, sav og nogle søm. Han vil gerne samle sig en stol, og går flittigt i gang med sit arbejde.
Så kommer der en eller anden dumsmart idiot og siger: "Du skal da bare have sådan en blah blah blah, for at gøre det meget nemmere".
Nu kan man jo synes, at forslaget er godt, men lad os lege, at vi lever i år 1864, og "blah blah blah"-værktøjet er endnu ikke opfundet. Det er jo godt for den ene smarte fyr, at han kender til den løsning, men det eneste han opnår med at komme med sit forslag er, at stjæle den hårdtarbejdendes tid, og genere ham med dumme irrelevante kommentarer.
- hvis det er en allegori der ikke er til at fatte, så ved jeg ikke hvordan jeg ellers kan forklare, at de fleste af os er tilfredse med det vi har, gør hvad vi kan med de værktøjer og løsninger der ligger os for. Og tråde som denne egentlig bare er spildplads på serverens harddisk.
Det gælder for både skribenter (som jo bare tester, også selvom vi er dumme og uvidende) og for de alm. brugere. Jeg tror ikke der er en eneste af os (både crew og alm. bruger) som stoler blindt på de tal vi får tilbage af de respektive benchmarkprogrammer. Der er jo et hav af tråde, netop hvor folk spørger hvorfor deres scorer ser ud som de gør.
Personligt, så forholder jeg mig altid kritisk til den slags, og vurderer tingene objektivt, som de fleste andre ville gøre det. Så længe man har dét nulpunktsforhold, så er der jo ingen problemer.
Uanset om koden er optimeret eller ej, så er det pågældende stykke hardware stadig et dårligt køb. Det svarer jo til en bilsælger der siger: "Bare vent Hr. og Fru Jensen. Om et lille års tid kommer der en ny brændstofindsprøjtning til jeres bil, så kommer den til at køre langt bedre end den gør nu" - det gør jo på ingen mulig måde bilen til et godt køb her og nu. Det betyder blot, at Hr. og Fru Jensen skal på værkstedet med bilen og indlevere den til et serviceeftersyn der var fuldstændig unødvendigt til at starte med, hvis de blot købte en bil der fungerede efter hensigten fra købet af.
... capice?! 😎