Vejledning angående test og snak:)

Diverse d.  25. februar. 2008, skrevet af Dnomi
Vist: 955 gange.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 15:21:20
Svar/Indlæg:
1190/28
Test er ofte en eller 2 computere der har givet er resultat, på baggrund af det software der er til rådighed i dag eller på baggrund af målemetoder.

Når jeg siger måle metoder, skal det nævnes at det grænser til at være ubrugeligt at måle strømforbruget på en hel pc og det er ofte brugt til at vise strømforbrug fra cpu og graffikkort - så unøjagtigt at det skal taget med lidt mere end et gran salt.

De test som folk ofte henviser til, er lavet af amatøre som ikke har relevant baggrund til at lave en test og som ikke har interesse i at få et realistisk resultat. Og det er netop det jeg prøver at forklare folk. Hvis du ser på hvad en skribent får i løn, eller hvad en skribent fra et blad får i løn, så siger det jo sig selv at de professionelle folk søger et andet sted hen - Og jeg ved godt bladene og forums ikke har råd til at betale folk 400kr. pr. time. men det ændre ikke på fakta at de få professionelle hardware folk som rent faktisk ved noget, de bruger ikke deres tid på at hjælpe her inde, og hvorfor skulle de også - Der er måske 500 i danmark.

Mange mennesker sidder og snakker om en hel masse som de kan blive enige om, men! på grund af manglende viden, bliver folk af og til enige om noget som ikke er rigtigt og så hvis der er nogle få der ikke er enige og som ikke er 100% sikre på de har ret i det de siger, så vælger de at holde deres mund i stedet for at hmm... jeg tror det rigtige ord er at blive moppet! Det har været en fornøjelse at se mopperiet er ved at stoppe, det er en stor glæde for alle dem det gik ud over

Nogle vil siger, der af og til er nogen som mangler fornuftig argumentation, men hvor skal vi alle sammen få vores professionelle information fra, når vi ikke har adgang til den? Det hjælper jo ikke at 1000 mennesker skriver jævnligt til futuremark, sisoftware, microsoft og andre firmaer for at få information som vi i værste fald ikke engang forstår. Og hvad skal 95% af menneskerne her inde bruge et rigtigt test program til, hvis de ikke forstår hvad det er testprogrammet fortæller dem(Test programmer som tester enkelt funktioner, så som en specifik beregning eller en af funktionerne i en smartshader(Ja en smartshader er bygget op af mange funktioner))

Det jeg siger er det er svært at få oplysninger som kan fortælle præsist hvad der er hurtigst og hvad der er brug for om 1 år. Men! vi ved nogle grundliggende ting som kan hjælpe os godt på vej, uden vi kan ligge et link som beviser det - for det eksistere ikke i dag.

Den lange text kan også siges på en anden måde, computere en møj kompliseret, de test du ser i dag? brug dem vejledende, og glem at om hvad der bliver skrivet om testen, resultaterne er ofte misfortolket og ofte har skribenten allerede inden testen haft en ide om hvad han/hun ville bevise om det er helt sandt eller ej, de test som de har tænkt sig at lave, viser somreglen det som de vil vise, hvad med alle de ting der ikke blev testet og ikke blev taget højde for - Det er vigtigt at huske.

Når at det er sagt, findes der få gode mennesker som laver gode test til os alle, dem der gør det fordi de har løst til at se hvad de kan få hardwaren til - uden at tænke på hvem der vinder.

Desværre har jeg endnu ikke set en test, hvor der står ting som: Kortet har DX10.1 derfor ville jeg vælge det.

eller en anden sjælden ting: Der er massere af kræfter gemt i denne her CPU som vi først får at se senere og derfor ville jeg vælge den. (Jeg kan huske Core2Quad blev kritiseret i starten uden grund, lige som Phenom gør)

Fred være med os alle, se lyst på fremtiden - Der er mere nyt hardware på vej:)
Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 15:43:36
Svar/Indlæg:
2072/117
undskyld OT, men Av min arm en post.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 15:46:00
Svar/Indlæg:
1190/28
#1 Ja nogen gange skriver jeg bare en masse, jeg gidder ikke selv læse så lang en post, så jeg antager de fleste andre heller ikke gidder:D

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 15:47:49
Svar/Indlæg:
5421/53
#2 Jeg nåede at læse dit navn, Det var nok.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
25-02-2008 15:49:06
Svar/Indlæg:
5039/109
Men hvorfor købe noget der ikke er understøttet i øjeblikket, men først om et år? Til den tid er der jo alligevel kommet ny hardware.

Pungo

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 15:54:38
Svar/Indlæg:
781/56
Hvis der er en valid pointe så læser jeg gerne lange posts.

Jeg kan sige for mig selv, at jeg normalt ikke lever efter diverse tests osv på sider, det er da ok læse stof engang i mellem, men jeg går mere efter folks første hånds oplevelser af et produkt.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 15:57:21
Svar/Indlæg:
1190/28
#4 Fordi det dækker behovet for dem der ikke har råd til at skifte computer hvert år og ofte er det ikke dyere end noget andet, fordi testene viser jo det er dårligere og så falder prisen = nice hardware til lav pris😉 Hvis folk lagde vægt på at hardwaren skulle kunne klare sig et stykke ind i fremtiden, ville de produkter der kan det stige i pris:)

#3 Hej MadsAG:)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
25-02-2008 15:59:48
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg tager som Dnomi heller ikke tests fra Tomshardware, Anandtech, plus de andre store sites for gode varer. Det er tydeligt at se, at de ingen ide har om, hvad de egentlig laver...

(ironi?)

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 16:00:26
Svar/Indlæg:
1190/28
#5 Der er ikke en valid pointe:) eller jo.. Tag nu de test med et gran salt, og se på hvad i får for pengene. Q6600 ser måske ud til i nogle test at være langsommere end en core2duo i nogle test og hvad så det er en quad core, den er bedre i længden, pyt med hvad testen siger - Det er nok pointen:)

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 16:00:55
Svar/Indlæg:
2356/28
Desværre har jeg endnu ikke set en test, hvor der står ting som: Kortet har DX10.1 derfor ville jeg vælge det.

Dette gælder både Ati som nvidia... Det er IKKE lige det bedste argument for at købe det! Hvad skal vi med DX10.1 i spil når intet understøtter det?

3870 og 8800GT er mid-end kort og er nul og nix værd om 1-2 år når de spil understøtter det!

Mht. Phenom! Jaja, lad os sige den kører lige så godt som Q6600 ...men hvorfor vælge den hvis man ville have ren ydelse når Q6600 OC´er MEGET bedre?

Hvis man vil skide på 3Dmark, sandra osv og bare vil have en god quad ved stock er den sikkert fin! ...Men herinde får du nok lidt svært ved at overbevise folk da de fleste efter hvad jeg har observeret mere eller mindre er lidt interesseret i rå ydelse og gerne en smule OC eller ihvertfald have muligheden for det på et senere tidspunkt

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 16:13:46
Svar/Indlæg:
1190/28
#9 Det var ikke AMD vs. Intel jeg mente og jeg aner ikke hvilken af de 2 cpu'er viser sig at være bedst om 1 år(begge overclocket)

Det drejede sig om at de test vi læser altid er baseret på testprogrammer og testprogrammerne kan jo kun bruges til at vise den sande hastighed på den teknologi vi havde for 1 år siden:)

Tester du et 8800GT med 3dmark06, har du stadigt ikke nogen ide om hvor godt eller dårligt kortet gennerelt er i DX10 og det kan crysis demoen heller ikke hjælpe meget på, for det er ikke end omfattende test, desuden har nvidia lavet det sådannet at kortet slår nogle funktioner fra når det køre crysis. Om 3 måneder vil du ha' en ide om, om kortet er hurtigere eller langsommere end 3870 - Men! det er jo 9 måneder efter vi allesammen allerede har valgt et kort:) Man kan kun forestille sig 8800GT er hurtigst i DX10 og at det ikke kan følge med når DX10.1 kommer i brug og vi ved jo ikke om DX10 spillene automatisk vil bruge nogle DX10.1 funktioner eller ej. Men hvad vi kan gøre er at se på de test der bliver lavet og at se det ser ud til at 8800GT er hurtigst i Crysis og at 3870 har en foredel i sin DX10.1 og så vælge ud fra det, men det kan man jo ikke sætte et tal på nogle af delene eller lave en test der viser det.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
25-02-2008 16:16:44
Svar/Indlæg:
15982/637
Sikke en flot selvbiografi.

Hvad med så lige at nævne de steder du trækker dine informationer fra når nu 99% af forummets brugere er forkert på den ?
Enlighten us please !.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 16:34:34
Svar/Indlæg:
1190/28
#11 Hvad mener du? Hvis du mener hvor jeg får mine oplysninger fra, så er det fra mig selv:)

Et billede af en CPU's/GPU's kerne som er skitseret op med data på den enkelte del af kerne - Samt en lille forklaring kan fortælle meget, uden man har en konkret test. Var det det du mente? Problemet er de skitser af CPU/GPU ser man ofte kun få timer/dage online, så bliver de fjernet - måske på grund af producenten vil holde sin hemmelighed for sig selv? Anyway de færreste har baggrund for at tyde det der er vist og står på en måde så de kan give et konkret bud på ydelsen og så ville et sådannet link alligevel blive ødelagt af folk er ueninge og overdøver dem der faktisk har en ide om hvad den enkelte CPU/GPU kan klare. Et godt eksempel var ATI's første R600 - Den så ud til at være helt ny, ingen teknologi som jeg kunne genkende og bruge som måle enhed, personligt havde jeg ikke meget ide om hvad den kunne.

Ligeledes kan information fra producenten, af og til give en ide om, hvorvidt det er reaklame fis eller noget der er hold i:)

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 16:42:42
Svar/Indlæg:
7263/260
#11 Tror han vil ind i crew?, eller? 😎 .

#0 Ved sku ikke rigtig om jeg skal grine eller græde, tror sku jeg gør begge ting nu 😀 😀 :'-( .

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 16:49:19
Svar/Indlæg:
10398/435
Nu blander jeg mig, for jeg kan ikke bare se til længere!

Grundæggende er jeg fuldkommen uenig med dig. Specielt dine to første linier, som udgør basis for hele din diskussion. Du skal bytte om på problemet og "løsningen".

CPU'er bliver lavet med det formål at afvikle programmer og spil og andet. Det drejer sig om mange forskellige programmer og man kan derfor ikke sige at programmerne skal optimeres til brug af en cpu. Software diktere hardware nu om dage og derfor skal cpu'en kunne det som programmet kræver. Ellers ville man have 1000 programmer som "ikke virkede" når man fik ny cpu.

I GPU-verdenen gælder det samme sådan set:
Et godt eksempel var ATI's første R600 - Den var helt ny, ingen teknologi som man kunne bruge som måle enhed.
Måleenheden hedder spil. Grafikkort er lavet til at afvikle spil og ikke lavet til at vente på spil. Derfor, tester man et grafikkort, er spil en ganske fin måleenhed eftersom det er det den er beregnet på.

De test som folk ofte henviser til, er lavet af amatøre som ikke har relevant baggrund til at lave en test
Igen uenig. Ja der testes på amatør plan. Der testes med populære programmer som læserne ofte også bruger eftersom de holder til i samme community. Skulle man da teste med alle mulige mærkelige programmer?

Det hedder "gran".

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 16:52:44
Svar/Indlæg:
10398/435

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 17:00:26
Svar/Indlæg:
1190/28
#14 R600 - grafikkortet kunne ikke købes på det tidspunkt da jeg kikkede på det, hvordan vil du så få en ide om noget som helst når teknologien er ny? Jeg ser på tingene FØR du kan købe dem, når du kan købe teknologien er det ikke til at finde de vigtige oplysninger om den.

Ok retter Gran til.

Der findes ikke programmer/spil til dit grafikkort, før ½ til 1 år efter du har købt det - Se Nvidia sendte det første DX10 kort på markedet for over et år siden, først i dag bruger vi DX10 - Hvordan skulle vi vide hvad der var godt dengang?:) Jeg ser mange af de grafikkort fra dengang herinde i dag, så folk har dem jo lang tid efter og har brug for at vide hvad der sker i fremtiden:)

Hvad din computer kan lige nu er ikke så vigtigt som hvad den kan om 6 måneder, for de fleste har computeren over 1år.(Sådan er min logik)

Jeg synes det du skriver er konstruktiv kritik, der er den slags kritik der er god at ha':)

#15 Synes ikke selv jeg går ind under den kategori og det er noget af det som jeg prøver at kæmpe imod og som jeg synes jeg tit ser hos andre.

Troen på at det man har er perfekt! Newsflash! Nothing is perfect:)

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
25-02-2008 17:15:46
Svar/Indlæg:
15982/637
Der findes ikke programmer/spil til dit grafikkort, før ½ til 1 år efter du har købt det...

Hvad med GeForce 256 der havde release i sen efteråret 1999, og i februar 2000 kom Evolva som det første rigtige DX7 spil (ja dengang var DX7 the HOT), samme sommer så vi DX7 spillene komme.

Sidst overser du hele "salgs" argumentationen. Hvis ikke der er noget nyt på kortene mv. hvorfor skulle man så købe dem. Igen det er producenterne der igen skaber et behov men samtidig også følger et behov mht software verdenen.

Yderligere ignorere du fakta at nye kort også kan køre ældre spil, og som ofte bedre end de kort der reelt "understøttede" dem fuldt ud. Så udviklingen er ikke ren og skær fremadvendt fokus.

Men igen det er sjovt du nævner dette siden du er så hooked på DX10.1 som the next new thing - men her skyder do jo dit eget salgsargument i sænk. Men mindre du virkelig vil påstå at kort med release 1½ år før de blev udnyttet virkelig kan konkurrere med fremtidige kort der så er kommet !.

Det tog også 1½år før Dual core blev effektivt udnyttet, men det er som folk har en fantastisk tendens til at glemme og "learn by past mistakes".

Jeg må sige, at jeg finder det ekstremt foruroligende at du sætter din egen viden som den faktiske målestok og intet andet duer. Selv med en akademisk grad er du nødt til at søge viden og referencer i andre værker, den er fint med egen forskning og udarbejdelse af resultater, men det duer simpelthen bare ikke som eneste bevis.
Der skal noget teori bag, og det finder man som regel ved folk der har arbejdet med samme emne før, om man så godtager deres teorier er en anden sag, eller man opstiller sin egen (evt hypotese) det er også fint nok. Men der er ingen der kan komme frem med en teori på bar grund uden forarbejde.... og det er det ! jeg vil gerne vide hvor du har dit forarbejde fra ikke kun via din egen skruetrækker !.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 17:25:19
Svar/Indlæg:
1190/28
#17 Jeg synes det er fornuftigt med fremadvent fokus, for det er ikke vigtigt om du kan køre 100fps eller 300fps med et gammelt spil, men! Det er vigtigt om du kan spille et spil der kommer 6 måneder senere.

DX10.1 er et eksempel ligesom sammenligningen af core2quad og core2duo. Vi ved ikke hvad der sker før DX10.1 er ude så folk kan prøve det med deres spil og jeg ved ikke om spillene behøver at være skrevet til DX10.1 for at udnytte nogle af funktionerne.

Jeg opfattede dual core som noget vi mærkede med det samme, jeg husker tydeligt at pludseligt kunne man ha' flere ting kørende i baggrunden uden ens spil hakkede.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
25-02-2008 17:45:31
Svar/Indlæg:
5363/442

Hvilken anmelder med bare den mindste smule intelligens ville på nuværende tidspunkt skrive den sætning. Ved du hvor stor forskel DX10.1 kommer til at gøre? Nej det gør du ikke, og det er der heller ingen andre der gør, for der er ingen der kan teste det endnu. (måske lige med undtagelse at ATI) Hvordan vil du vælge et kort ud fra om det understøtter noget, som du ikke engan ved om gør en forskel??

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
25-02-2008 18:08:22
Svar/Indlæg:
15982/637
#18: Du har stadig ikke forstået det.
Det er jo ikke et 100FPS vs 300FPS spørgsmål ! Det er jo set utallige gange at der i de sidst kvartaler kommer spil som sidste highend generatoin har problemer med at trække i høj opløsning og max detaljer og med fsaa mv, den efterfølgende high til mid-end generation gør det så ofte netop muligt at måske spille med 50FPS i de ønskede indstillinger i stedet for 25FPS.

jeg opfattede dual core som noget vi mærkede med det samme, jeg husker tydeligt at pludseligt kunne man ha' flere ting kørende i baggrunden uden ens spil hakkede.

Jeg havde på sammetidspunkt da Dual core AMD'erne kom frem både en AMD 64 X2 3800 og en AMD 64 3800+, og i spil var det tydelig at single core cpu'en var hurtigere i spil pga de 400mhz mere som spillene dengang var mere glade for en Dual core. Det samme var gældende i windows, jeg kunne lave det samme på hver maskine.
Først da Dual coren reelt blev udnyttet både mht spil og programmer kunne jeg mærke forskellen - ingen dramatiske omvæltninger, men det kunne mærkes dog uden at jeg ville juble to højre og venstre.

Og igen, du svarende ikke på mit spørgsmål - hvor får du dine referencer fra ? din egen skruetrækker gælder ikke !.
Indtil du kan komme med nogen konkrete henvisninger ligemeget om det er på nettet eller bøger mv så er dette bare Vejledning angående test og snak og især bare snak !

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 18:32:55
Svar/Indlæg:
1190/28
#20 Du tager ikke det jeg siger til dig, du er kun ude på at diskutere, så jeg kan ikke se pointen i at agumentere over for dig.

Du svare til profilen af de få som uden omtanke hetzer for at nvidia, creative, intel og logitech er det bedste til alt, du er bare ikke klog nok til at indrømme de mærker ikke er det bedste til alt:) Jeg mener at mennesker som dig tror på der er noget der er det bedste, uden at tænke over hvorfor alle de andre mærker så er på markedet, i din verden kunne jeg forestille mig at dit svar er at der er nogen der er så dumme at købe det:) Du agumentere udenmærket for dine påstande, men du tager ikke til dig hvad der bliver agumenteret tilbage. Men det har jeg jo flere gange set dig gøre og du er stadigt ikke blevet klogere.

Så nu kan du jo vælge at læse hvad jeg svarede igen og tage det til dig, elelr du kan vælge at skrive du mener det er fordi jeg ikke har et agument, jeg er ikke i tvivl om hvilken mulighed du vælger og det er du heller ikke selv - Så den næste besked fra dig går jeg naturligt ud fra jeg ikke har nogen grund til at svare på:)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 18:40:45
Svar/Indlæg:
10398/435
Jeg køber mine grafikkort til de spil der findes nu. Jeg købte mit 8800gtx fordi det var et fortrinligt dx9 kort som tævede alt. Jeg har ikke brugt dx10 endnu. Hvis jeg pudseligt skulle blive overrumplet af alle mulige dx10 spil som pludselig ikke supporter dx9, så kan det være jeg skal til at omlægge min strategi. Da det endnu ikke er sket, og jeg ikke ser grund til at det skulle ske, ændrer jeg ikke noget.

Jeg har ikke min computer i mere end et år. Faktisk var 8800gtx mit første gfx som rundede 1 år. Nu blev det så til et 3870x2 (som jeg siden har fortrudt, gives bort/smides ud). Jeg har opgivet fremtidssikring. Der er to grunde. Den grund mange ikke tænker på, er at de betaler mere for fremtidssikringen, penge som kunne være brugt i fremtiden når ting var blevet billigere.
(I bilverdene hedder det, sælg inden 2år (eller behold i over 10 år).) Hardware er nok sælg inden 2-3 måneder 🙂

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
25-02-2008 19:19:53
Svar/Indlæg:
15982/637
William Blake; "That which is comprehensible to an idiot is not worth my care."William Blake; "That which is comprehensible to an idiot is not worth my care." #21: Arrogance og overmod er vist dit varemærke hva`? Du er god til at fordreje argumentationer og lave undvige manøvre på alt og alle - netop for at tingene skal passe ind i dit kram.
Selvfølgelig tager jeg ikke det du siger til mig, da du ikke svarer ! 😉
Jeg beder dig netop om at give nogle referencer da vi er flere der gerne vil vide hvor du henter du viden, men det er måske lukket område og kun tilgængeligt for dig, så rettetligt kan sidde og rette på os andre fordi vi jo tager så meget fejl.

Giv mig bare eet link til en tråd hvor du har noget reel substans for det du siger ?.
At du skal sidde og lave profil på mig for hvilken type jeg er, er da komplet latterligt og hele essensen uvedkommende, da jeg hverken taler om AMD, Intel, nVidia mv, men du drejer det netop i den retning fordi du ikke vil svare. Jeg sidder hverken og hetzer det ene eller andet, men jeg bruger sund fornuft til at vurdere hvad vi har på markedet og hvad der bliver brugt og udnyttet og hvad der ikke gør. Hvis du åbnede øjnene ville du også se det !.
Du bruger en typisk forsvarsmekanisme her, fordi jeg åbenbart trykker på nogle knapper hvor det gør ondt.
Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskeligt for dig ikke at kunne oplyse hvor du søger informationer henne, for jeg tror næppe du får dem direkte fra producenterne selv medmindre du er en eller anden top-secret undercover medarbejder der infiltrerer div. fora.

Så den næste besked fra dig går jeg naturligt ud fra jeg ikke har nogen grund til at svare på:)
Er det virkelig det bedste du kan præstere ? for hvis du ikke kan gå ud over det er du virkeligt langt ude kammerat. Det er jo et klassisk eksempel på at stikke fingrerne i ørerne og råbe lalalalalal fordi man ikke vil høre hvad andre siger fordi man er bange for at tage fejl eller noget helt tredje. Du burde læse din Freud igen og se at det der er barne adfærd for 5-9årige !.
Hvis du vil have en Freudiansk el. Jungiansk profil skal jeg gerne fremføre en.

Jeg argumentere for mine påstande, ja det er klart, og jeg linker da gerne til de steder hvor jeg indsamler viden - forskellen på dig og mig, er at jeg gerne vil dele, men du vil ikke og holder kortene til dig selv, for at du kan retfærdiggøre dine egne oplysninger så ingen kan krydstjekke dem. Du ville aldrig nogensinde holde i en akademisk institution hvis du fremsætter sådan en dagsorden som du gør her.

Men ved du hvad... jeg lader den slutte her, for det her er simpelthen ikke min tid værd.
Som William Blake engang skrev:
That which is comprehensible to an idiot is not worth my care.

Go vind ! 🙂

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 19:24:57
Svar/Indlæg:
1190/28
#22 3870x2 har beklageligvis for lidt ram, derfor jeg har frarådet flere at købe det. Til opløsninger fra 1280x1024 til 1600x1200 er det udenmærket dags dato, men det bliver det ikke ved med. Bortset fra det ved jeg ikke meget om det, eftersom jeg ikke har haft det. Tror nu du kan sælge det for en pæn pris og der er mange som ville være glade for sådannet et grafikkort:) Så dårligt er det jo heller ikke.

1holmes

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 19:42:01
Svar/Indlæg:
1375/88
#24 Hvordan afgør du at kortet har for lidt ram, når du ikke selv har haft det?

riska

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 19:50:33
Svar/Indlæg:
7241/274
Hvad snakker du om? Hvad vil du købe med flere ram end et 3870x2 det har 2x512mb ram der er jo kun få andre hurtige kort med mere ram et par enkelte 8800gt med 1gb og 8800gtx og 8800ultra som begge har 768mb ram!!!

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 20:16:08
Svar/Indlæg:
5421/53
#6 Hej Dnomi 😉

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 20:22:20
Svar/Indlæg:
1190/28
#25 og #26 Jeg har et 3850 med 512mb ram som holder en flot framerate, lige indtil det løber tør for ram og det gør det ofte for mig:) Et 3870x2 er to R670 med 512mb ram pr. GPU, det er for lidt.

8800gtx og 8800ultra som begge har 768mb ram!!!
768mb pr. GPU er også mere end 512mb pr. GPU.

Jeg vil sige at et sted imellem 768mb og 1GB pr. GPU er passende.

Galvatron

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 20:43:22
Svar/Indlæg:
650/57
#28: Ej nu må du lige tage dig sammen, det holder ikke en meter.
Når man kører Crossfire og SLI fordeles buffer hukommelsen således at teksturer lagres i begge enheder. Så selvom kortene "reelt" er 512mb så fordeles tekstur mængden således at det agere som 1GB og derfor er det muligt at lagre teksturmængder over 512mb !.
Et 3780x2 er ikke mere forskellig end f.eks GF7950Gx2 - begge kort med 2x512mb men hvor SLI og Crossfire princippet bliver gennemført.
Det er et fåtal af spil i dag der ikke undytter SLI, så 2x512mb er mindst lige så givende som 768 el 1024mb på eet kort.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 21:03:50
Svar/Indlæg:
20170/383

Jeg gad efterhånden også godt se nogle refencer for al din viden. Gripen90 har jo fuldstændig ret.. du fordrejer alting og glider let og elegant over alle de spørgsmål du ikke bryder dig om.. Det er jo totalt uholdbart og alle dine argumenter smuldrer jo totalt.
Det er dælme godt nok svært at tage seriøst, det du siger.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 21:28:58
Svar/Indlæg:
1190/28
#30 Tom81, hvis du ligger mærke til det er det nogle ganske bestemte personer som diskutere ofte med mig eller jeg diskutere ofte med dem(Du vælger selv). Jeg tror ikke der er et spørgsmål jeg ikke har besvaret, dog har jeg ikke læst #23 og gør det heller ikke:)

#29 Virker ikke logisk for mig og jeg har ikke kortet så jeg kan teste om det er under samme omstændigheder det løber tør for ram. Ergo kan jeg ikke sige det er forkert det du siger, men.. Jeg tror selvfølge jeg har ret, sådan som jeg ser det skal den enkelte GPU ha' adgang til alle data i sin egen ram. Men det kan jeg ikke diskutere når jeg ikke selv har kortet og kan derfor ikke forsvare min påstand - Men! der er faktisk en der kan hjælpe:)

Illuminati har du en fornemmelse af din framerate dropper hurtigt i opløsninger over 1280x1024 ved very high detail uden AA og AF i Crysis med dit 3870x2?

Kan det passe det er omkring 1680x1050 ved very high detail uden AA og AF det løber tydeligt tør for ram?

og ved 1600x1200 ved very high detail uden AA og AF er det noget værre hakkeri?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 21:34:54
Svar/Indlæg:
20170/383

ja de diskutere ofte med dig, og hvad så.. ?? derfor kunne andre jo også godt have have glæde af at se kilden til al din viden, hvem ved måske de kunne lære noget? (jeg tvivler)

Hvis du ønsker en lukket diskussion, så er dette ikke stedet da det som bekendt er offentlige forum.

Du kommer desuden med nogle ret skråsikre bemærkninger. Men så skriver du lige pludselig at det noget du tror.. 😕 Det hænger sgu da ikke sammen.

1holmes

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 21:42:15
Svar/Indlæg:
1375/88
#28 Meget muligt at du har et 3850 med 512mb ram som holder en flot framerate men du svare mig ikke på hvordan du afgør at kortet har for lidt ram, når du ikke selv har eller haft fat i et 3870x2.
Jeg siger ikke at du ikke har ret, jeg vil bare gerne vide hvordan du er kommet til den konklusion.

Galvatron

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 21:43:26
Svar/Indlæg:
650/57
#31: Tom81, hvis du ligger mærke til det er det nogle ganske bestemte personer som diskutere ofte med mig eller jeg diskutere ofte med dem(Du vælger selv). Jeg tror ikke der er et spørgsmål jeg ikke har besvaret, dog har jeg ikke læst #23 og gør det heller ikke:)

Det kunne måske, have noget at gøre med at du ikke forsøger at bakke dine postulater op med fakta el. links der kan bevidne dit usagn. Du hovererer over andre ved at sige at din viden er "almætig" og den eneste ene gyldige - det ligger klart i kortene og det har de fleste gennemskuet.
At du ikke tør læse #23 siger jo så bare meget mere om din "profil"/personlighed end noget andet. Sidst du besvarer kun det du vil besvare og ignorer gladeligt alt andet.
Du er IKKE kilden til al hardware !
🤡

Hvis du nu havde bare lidt forstand på SLI og Crossfire eller i det hele taget gad og læse om det, ville du se hvilken grundlæggende teknologi der lægger bag.
Igen som du selv skriver mener du, at du har ret, selvom du intet aner om SLI eller Crossfire - det er faktisk grundlæggende principper der gør helt tilbage til AFR med ATi Rage Fury MAXX sam 3Dfx SLI teknologi til voodoo2 og senere fremført i Voodooo5. At give noget der skal modbevise din påstand er jo totalt nytteløst, da du jo er forudfatted på det punkt, og selv om der kom et uomtvisteligt bevis så skulle du nok få drejet spørgsmålet i din egen favør.

Få noget rygrad og læs om nogle emner du ikke har forstand, på før du fyrer noget gas af....

Jeg foreslår du starter i år 1998 læser lidt om 3Dfx SLI, derefter ATI Aurora og sidst om Voodoo 5.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 21:44:53
Svar/Indlæg:
1190/28
#32 :) Jeg kan ikke bevise det, og det ligger jeg ikke skjul på, hvis jeg gjorde det ville jeg jo ike være særlig troværdig.

Min kilde er simpel: Et billede af en CPU's/GPU's kerne som er skitseret op med data på den enkelte del af kerne - Samt en lille forklaring kan fortælle meget, uden man har en konkret test. Problemet er de skitser af CPU/GPU ser man ofte kun få timer/dage online, så bliver de fjernet - måske på grund af producenten vil holde sin hemmelighed for sig selv?

Det er den bedste form for kilde jeg nogen sinde har fået fra nettet, den fortæller mig mere end de fleste test gør - Dog! En test giver en langt bedre ide om hvad man kan forvente senere når softwaren er udviklet.

Resten er bare test i praksis, ændringer af hastighed og RAM/Cache fejlretttelser osv. man så kan kalibrere med bagefter.

Det er måden jeg får oplysninger på, den er ikke stabil og den beviser intet:) Men jeg er glad for måden og den har støttet mig meget i mine indkøb, anbefalninger og udtagelser. Desværre husker jeg også tydeligt at jeg en sjælden gang har måtte æde mine ord:) Men det må vi vel alle sammen ind imellem, selvom det er pinligt - Så kan jeg lære det😉

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
25-02-2008 22:08:53
Svar/Indlæg:
14079/622
Ak ja, det er herligt med sådan en tråd, når der ikke er noget fornuftigt i fjernsynet. 😀 Bare ærgeligt det er ved at blive som Beverly Hills 90210, da du er så snævertsynet og ensporet Dnomi. 😕

Jeg kan huske første gang jeg lagde mærke til dig, som kærlighed(kald det liiige hvad du vil) ved første blik...

Du sagde, at geforce kørte ringest i nforce chipsets. Yderligere, at nVidia grafikkort kørte med mere ustabil framerate generelt set(+/- 20% ift. ATi). Folk, inkl. undertegnede, linkede til artikler manede dine påstande(surprise) totalt til jorden. THG havde endda lige lavet en dicideret artikel om præcis det emne, hvilket der også blev linket til. (jeg går udfra, at du sagde det samme dengang, som du sagde nu - at den givne test var forældet 😐 ).
I flere tråde blev du ved med, at komme med ovenstående påstand, trods den var endegyldigt modbevist. Dengang tænkte jeg, at det nok ville gå over; du måtte jo have andet i hovedet. Pludselig "forsvandt" du, eller måske opførte du dig normalt. Jeg tillader mig dog, at satse på det første. Men det var også ligemeget, for altsammen var fryd og gammen.

Imidlertid skrev undertegnede nyheder, om markedets første "ægte" quadcores 😲 :
http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
En CPU der lød lovende, og undertegnede håbede på, at AMD lavede en, som jeg kalder det, "Athlon64'er". En CPU, der endnu engang, fejlede Intel af banen, som de amatører de havde været med Prescott 😲.

Desværre kom worse case senario - AMD udgav en underdog CPU. :'-( Et nyt og friskt emne, som du kunne kaste dig over. Det var på ingen måde noget, jeg personligt havde set komme. For jeg havde intet umiddelbart indtryk af, at du var fanboy tidligere. Og som en Phenom CPU med fejl i TLB bufferen uden dertilhørende BIOS-fix, gik du straks igang med, at forsvare AMD med næb og klør. 😎
Samme billede, som i starten af denne lille anekdote, begyndte hurtigt at tegne sig. Så du trods god modargumentation fra diverse brugere, kunne fremhæve Barcelonas utrolige sider - herunder fantastisk RAM-ydelse, samt et lavt strømforbrug(der dog taber til intel ydelse/watt-mæssigt).

Alt imens har resten af verden indset, at AMD's første bud på en quadcore, ikke er noget der kan matche Intel. Jeg håber for dig, at du stopper med din egenhændige(bortset fra måske én anden) kamp. Eller at du for den sags skyld kæmper den et sted, hvor folk har LANGT bredere viden.

Jeg ønsker dig, og ikke mindst AMD, alt held i fremtiden - det mener jeg faktisk. :yes: Og tag det ikke personligt. Jeg er bare træt af det her... :no:

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 23:19:25
Svar/Indlæg:
1190/28
#36 Ja det problem havde jeg altid med Nforce 4 og to gforce 6600 jeg havde til test formål.

De 18% exstra ydelse fik jeg nå jeg gik fra nforce 4/nforce 550 til ATI 480X/580X chipsættet, med et radeon kort(kan ikke huske hvilket) på det tidspunkt havde jeg ca. 15 socket AM2 bundkort jeg testede med og kunne danne mig et godt billede - så det var ikke en sammenligning af grafikkort, det var en sammenligning af bundkort med et par ATI grafikkort.

Ja en stor fejl i en ny cpu er ikke meget, core2duo startede med 5 store fejl. så at himle op over. det var fis i en hornlygte.

Barcelona tabte ikke i strømforbrug dengang i dag gør den.

Nej phenom kan ikke matche Q9450 og hvad så? Det forhindre mig da ikke i at forsvare den over for Q6600, som i øvrigt også er i samme prisklasse:)

Emillos, jeg er glad for du er ved at være træt af det, så stopper du måske med at diskutere noget du ikke ved noget om eller gætter dig frem til, med test baseret på gamle programmer:)

Der er jeg lidt anderledes, med mine logitech mus, creative lydkort og har sågar haft en core2duo i over et halvt år. Men skal jo ikke udtale sig uden man har en ide om hvad man snakker om.

Jeg kan se du skrev egentligt ingen kritik og sagde mig ikke imod på nogle punkter. Så ved ikke rigtigt hvad jeg skal svare, det er nyt for mig - du plejer at kaste noget i hovedet på mig, det kommer nok..

Galvatron

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 23:23:17
Svar/Indlæg:
650/57
Godt nok en skovl at høre på !

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2008 23:31:14
Svar/Indlæg:
1190/28
#38 Jammen så må du jo forklare hvorfor, er det fordi jeg forsvare dem i rander og mopper så i kun har mig at genere eller er det noget konkret, sådan at jeg har mulighed for at forsvare mig:)

Galvatron

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2008 23:37:28
Svar/Indlæg:
650/57
#39: Fordi du er dobbeltmoralsk, du vil jo ikke læse når man så svarer dig alligevel.
Du belemre Emilios med at han intet ved, og så sidder du selv og aner hat om hvordan SLI og AFR mv virker.
Du kan jo ikke diskuteres med når du partout vil holde enetale... der er lidt narcissist over det.

Narcissist: Karakteriserer en person som er overdrevent selvoptaget, og som bruger så meget energi på at blive bekræftet af omverden. En bekræftelse vil dog kun gavne lidt pga. personens urealistiske selvbillede og en indre dybtliggende utilstrækkelighedsfølelse

Goodbye-rut !

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
26-02-2008 00:10:55
Svar/Indlæg:
1190/28
#40 Det er ikke gået op for dig jeg prøver at hænge de mennesker ud som mopper andre uden grund. Her på siden er AMD stadigt noget folk ikke kan sige de vil købe uden folk siger sikke noget lort, køb en intel og sådan skal det da ikke være.

Det store problem er faktisk at de mannesker der opføre sig sådan, ikke skammer sig og jeg tror det er fordi de virkeligt tror Intel/creative/logitech/nvidia er det bedste man kan få i alle prisklasser og det er det ikke, der er enda nogle ting det simpelthed ikke dur til.

De få mennesker der opføre sig sådan, ødeligger det for dem der gerne vil ha' noget andet end det i synes er 'in'.

Et med crossfire kan jeg ikke teste, men! jeg er ikke galt på den når jeg siger begge kort skal ha' de samme data i sin ram og at jeg er ret sikker på du tager fejl når du skriver som du skrev i #29

Her er et udsnit af texten jeg linker til:

Q. So, if I have two 256/512MB video cards together in CrossFire/SLI, that means the system will think i have 512MMB/1GB of Video memory?

Not exactly. The same video data is copied to both graphics cards at all times, in order to properly divide the work. In this respect, SLI/CrossFire behave like a RAID 1.

http://www.gamespot.com/pages/...

Foreskellen er bare jeg ikke er glad for at udtale mig om noget jeg ikke har prøvet selv, for jeg stoler ikke på alt jeg læser.

Dude

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2008 00:30:08
Svar/Indlæg:
581/1
#40 Jeg er ikke interesseret i at rode mig ud i endnu en flamewar. Følte bare lige behov for at påpege, at din brug af den narcissistiske personlighed er ude i skoven. En ægte narcissist ville aldrig kaste sig ud i noget der ville sætte ham/hende under beskydning, og da slet ikke denne form for modvind. Dertil er narcissistens selv aalt for skrøbeligt. Skulle man endelig forsøge at placere en narcissist i it verdenen, ville det formodentlig være en fyr der køber Intel og Nvidia (som markedet ser ud lige nu ihvertfald), og bruger en masse energi på at svine dem der køber noget andet, sammen med alle de andre Intel/Nvidiaejere. Vedkommende vil utvivlsomt forsøge at indtage en førerposition i angrebet, men kun så længe opbakningen fra de andre er der.

Mange tror fejlagtigt at en narcissist er så selvforelsket at han/hun ikke kan se at andre kan have værdi/ret, men i virkeligheden bunder det hele i et meget skrøbeligt sind, som har behov for konstant bekræftigelse. På overfladen er der ganske rigtigt tale om en tilsyneladende overvældende tro på/kærlighed til sig selv/ens meninger, men i virkeligheden er den tilsyneladende styrke blot et skjul for at vedkommende i virkeligheden er voldsomt usikker. Se dig omkring. Personlighedsforstyrrelser og narcissisme (som ofte går hånd i hånd) er ved at være den nye model på mennesket i vort samfund. Det lover ellers godt må man sige 🤡

Mht den konkrete diskussion: Jeg indrømmer blankt at jeg ikke ved nok til at kunne udtale mig. Jeg har for meget om ørerne med unistudie og alt muligt andet pis, til at lægge det enorme arbejde i it, som jeg véd at Dnomi gør. Jeg kan gennemskue at værdien af it grej vurderes på samme vilkår som modetøj (med et par tilnærmelser, indrømmet), men jeg vil ikke forsøge at spille klog på markedet som sådan. Er ikke spåmand, så det kan jeg sgu ikke 😛 Jeg handler sjældnere hw end langt størstedelen af jer andre, og er derfor afhængig af at tingene kan holde lidt længere. Derfor køber jeg helt sikkert det mest fremtidssikrede, om det så får en værdi in the end ell ej. Det ved jeg ikke lige nu, til gengæld véd jeg at køber jeg fx ikke 10.1, kan jeg ikke forvente understøttelse af det, når det evt måtte komme. Da jeg i sin tid skiftede pc i et helvedes tempo, købte jeg også bare efter tests. Lige nu står den så på fremtidspotentiale, uden dog at vide om jeg får glæde af det. Så længe vi ikke har en chance for at få reelle oplysninger om hverken fremtiden, ell den reelle kvalitet af hw'en, er mit gæt formodentlig lige så godt som alle andres. Lidt sur røv at skulle købe på de præmiosser, men man vender sig vel til det i guess..

"en tu tu tusindben
en hva hva hva for en?
en tu tu tusindben
der godt kan li at danse"

Dude

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2008 00:32:06
Svar/Indlæg:
581/1
#41 Det er også sådan jeg har fået læst mig frem til at cf/sli virker. Forstod ikke rigtig den anden forklaring som blev leveret. Var dog ikke sikker nok, til at ville rode mig ud i en længere smøre (læs: Jeg gad ikke søge vidt og bredt, for at finde beviser 😛 )

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 01:00:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Dnomi

Der er flere ting, som du er nødt til at forstå, når vi (HWT + brugere) og andre tester hardware.

Som du ganske korrekt selv påpeger, så er det ikke alle der får en fin løn som skribent (den løn du nævner som eksempel kan vist kun gælde for uddannede journalister), vi har kun interessen og privilegiet, som burde bære lønnen i sig selv. Hvad vi fokuserer på, både som brugere om som mennesker generelt, er hvad der fortæller hvad og hvordan vi bruger vores computer. Ikke mindst hvad vi lægger i det.

Jeg kan nemt forstå, at man kan blive helt fanatisk til tider (ikke for at starte dén diskussion igen), men det er vist ingen hemmelighed, at vi er nogle i forum, som af og til bider os fast i noget hardware, en løsning eller holdning, som vi vil forsvare til sidste blodsdråbe.

De fleste af de "ældre" brugere fra OC.dk-dagene, vil nemt kunne huske, hvordan jeg stod som "ene" mand og forsvarede RD-RAM også selvom, at samtlige testprogrammer arbejdede imod mine argumenter, men uanset hvad SiSoft SANDRA, 3Dmark eller andre programmer fortalte mig, så vidste jeg - inderst inde - at til mit behov, så var mine RD-RAM perfekte. Selv den dag i dag, leverer de en båndbredde på over 5 GB/s, ved overclock. Hvilket er noget man skal lede i entusiastløsninger for at overgå.

Selvom 3Dmark lagde en øvre grænse på mine resultater og SiSoft heller ikke var glade for RD-RAM lagde det ikke en dæmper på min glæde ved denne løsning. Jeg kan genkende lidt af mig selv i dig, glæden ved ens hardware og ønsket om at andre bare vil kunne forstå den og måske være i stand til at dele den.

Men som tiden går, så lærer man nok at lade tingene fare. Det er ikke så vigtigt hvad andre synes om ens computer eller hardware, for den sags skyld, for det er kvaliteterne som menneske man bliver bedømt ud fra... også på et online-forum.

Det jeg vil have dig til at indse er, at det handler ikke om mobberi, men mere en vedvarende stædighed, som for nogle af os, egentlig mest minder om et forsøg på at pange hovedet mod muren igen og igen, for at slå den ned. Men det eneste man opnår i en sådanne situation er blot en hovedpine. Lad mur være mur, og vær glad for hvad man har.

- tilbage til topic.

Argumenterne som f.eks. "det er uvidenhed" kan pisse mig lidt af. Det er næsten topmålet af arrogance at skrive den slags. Den kan godt være, at noget hardware ikke er understøttet 100% af div. software, men det gør ikke folk til uvidende, det gør det pågældende stykke hardware til et dårligt køb for dem. Jeg havde ikke sat mig på DDR-RAM, når nu jeg brugte computeren til 3D og video. Så vidste jeg, at RD-RAM var den bedste løsning for mig. Hvilket også var i disse programmer, hvor f.eks. RD-RAM slog sine folder. Men det gjorde det kun til et godt køb for mig, og ikke for alle mulige andre, der "bare" skulle score fine tal i 3Dmark eller andre benchmarkrettede programmer.

Så bær over med mig, hvis jeg siger, at jeg godt kan forstå at folk er trætte af at høre på et evigt piveri og et stædig forsøg på at "oplyse de ignorante". Folk bryder sig ikke om at blive kaldt for dumme, og det er lige præcis hvad du/I gør, ved hele tiden at sige: "Det er jer der tager fejl, og det er os der besidder lyset". Det eneste I opnår er en sammenstemt flok som står og kigger på jer og tænker "Jeeesus Christ!", og dette siger jeg ikke for at nedgøre dig eller dine holdninger, men fordi jeg vil have dig til at forstå, at vi gør hvad vi kan med de værktøjer vi har.

Lad mig komme med et eksempel:

En mand står i sin garage med en bunke træ, en hammer, sav og nogle søm. Han vil gerne samle sig en stol, og går flittigt i gang med sit arbejde.

Så kommer der en eller anden dumsmart idiot og siger: "Du skal da bare have sådan en blah blah blah, for at gøre det meget nemmere".

Nu kan man jo synes, at forslaget er godt, men lad os lege, at vi lever i år 1864, og "blah blah blah"-værktøjet er endnu ikke opfundet. Det er jo godt for den ene smarte fyr, at han kender til den løsning, men det eneste han opnår med at komme med sit forslag er, at stjæle den hårdtarbejdendes tid, og genere ham med dumme irrelevante kommentarer.

- hvis det er en allegori der ikke er til at fatte, så ved jeg ikke hvordan jeg ellers kan forklare, at de fleste af os er tilfredse med det vi har, gør hvad vi kan med de værktøjer og løsninger der ligger os for. Og tråde som denne egentlig bare er spildplads på serverens harddisk.

Det gælder for både skribenter (som jo bare tester, også selvom vi er dumme og uvidende) og for de alm. brugere. Jeg tror ikke der er en eneste af os (både crew og alm. bruger) som stoler blindt på de tal vi får tilbage af de respektive benchmarkprogrammer. Der er jo et hav af tråde, netop hvor folk spørger hvorfor deres scorer ser ud som de gør.

Personligt, så forholder jeg mig altid kritisk til den slags, og vurderer tingene objektivt, som de fleste andre ville gøre det. Så længe man har dét nulpunktsforhold, så er der jo ingen problemer.

Uanset om koden er optimeret eller ej, så er det pågældende stykke hardware stadig et dårligt køb. Det svarer jo til en bilsælger der siger: "Bare vent Hr. og Fru Jensen. Om et lille års tid kommer der en ny brændstofindsprøjtning til jeres bil, så kommer den til at køre langt bedre end den gør nu" - det gør jo på ingen mulig måde bilen til et godt køb her og nu. Det betyder blot, at Hr. og Fru Jensen skal på værkstedet med bilen og indlevere den til et serviceeftersyn der var fuldstændig unødvendigt til at starte med, hvis de blot købte en bil der fungerede efter hensigten fra købet af.

... capice?! 😎

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 01:06:16
Svar/Indlæg:
2356/28
Det svarer jo til en bilsælger der siger: "Bare vent Hr. og Fru Jensen. Om et lille års tid kommer der en ny brændstofindsprøjtning til jeres bil, så kommer den til at køre langt bedre end den gør nu" - det gør jo på ingen mulig måde bilen til et godt køb her og nu. Det betyder blot, at Hr. og Fru Jensen skal på værkstedet med bilen og indlevere den til et serviceeftersyn der var fuldstændig unødvendigt til at starte med, hvis de blot købte en bil der fungerede efter hensigten fra købet af.

Kanont... Lige nøjagtig

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 01:08:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #45

Altid betryggende, at vi kan blive enige om noget! 😲 😳

😛 😉

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 01:11:21
Svar/Indlæg:
2356/28

Jeg synes da vi tit deler den samme mening.. Måske er jeg nogen gange en skovl til at få tingene sagt rigtigt, men sådan er det jo 😕

Hvis du tænker på quad vs dual var vi da også ganske enige... Nemlig behovet

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 01:12:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #47

... skræmmende 😐

🤣 😛

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 01:13:35
Svar/Indlæg:
2356/28

hehe hvad nu da 😳

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 01:14:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #49

Jeg driller bare. Det' gazz du ka' ta' det 😎 😀

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 01:14:37
Svar/Indlæg:
2356/28
😀

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 01:17:38
Svar/Indlæg:
3410/199
Dnomi --> Jeg må ærlig talt erklære mig enig med stort set alle andre end dig i 9/10 henseender.

Men den med antal af ram pr. GPU - hvor mange grafikkort med 512MB ram eller mere har du egentlig haft mellem hænderne? Jeg gætter på, at det er meget få - for det der lyder som den største gang ævl, jeg nogensinde har hørt.

Dude

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2008 01:18:50
Svar/Indlæg:
581/1
#44 Respekt for et ret gennemarbejdet og pænt formuleret indlæg. Det mangler man ofte i den her type debatter, og helt klart hatten af for det 🙂

Jeg sad og filosoferede lidt videre over det her med benches, og kom i tanke om en diskussion jeg selv har været en del af herinde, nogle gange endda. "man får ikke noget ud af at smide mere end 2gb ram i sin maskine". Jeg argumenterede på fornuften, men fik hele tiden de skide benches i hovedet. Well godt så, men med tiden kom der jo andre benches ikke sandt? Benches fra testere med større ambitoner, mere viden, og som klart viser at der er noget at hente på ram, især sføli i 64bit miljøer. Jeg havde på et tidspunkt en sand bank af disse tests, til hvis nu de kløgtige igen sku vise sig, men har desværre kun en, og langt fra den bedste/grundigste tilbage: http://www.bcchardware.com/ind...

Kernen i den lille kedelige anekdote er, at det folk så nidkært forsvarer som sandheden lige nu, meget vel kan vise sig at være det modsatte i morgen. Det er hele min pointe i disse diskussioner; man ved ikke en skid, for lige om lidt kommer der nye sider af sagen frem. Jeg ved sgu ikke om Dnomi har ret (har som nævnt ikke tiden/energien til at følge med i hans tempo/på hans niveau), men jeg er lidt irriteret over de mange, der føler sig skråsikre, at de tillader sig at svine manden. Må dog indrømme at Nonig kan have en pointe i hans indlæg, men alligevel. Det stod jo på helt fra start af ved jeg..

Sandheden er en variabel størrelse, og ingen af jer skal bilde jer ind at have patent på den. Ihvertfald ikke ud fra en test eller fem.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 01:25:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #53

For 500 år siden, troede de fleste jo også, at Jorden var rund og centrum i Solsystemet...

Så blev vi klogere, og vi kom videre. Sådan fungerer Verden, og det bliver den nok ved med. Indtil da, så må vi blive enige om, at vi andre tror på, at Jorden er flad, indtil det lykkes Dnomi, at overbevise os om noget andet 🙂

Men enig, der er ingen grund til at gå efter manden. Gå efter bolden i stedet.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 01:41:49
Svar/Indlæg:
2620/327
#53 Det nytter jo ikke at diskutere, hvad der er bedst i teorien, eller hvad der vil være bedst engang i fremtiden. Det giver kun mening at tale om, hvad der virker bedst i praksis her og nu - det andet er der ingen, der ved med sikkerhed.

Hvis man køber det bedste af det bedste for at blive fremtidssikret, bliver man i den grad snydt - for priserne vil altid være faldet væsentligt, når tiden kommer, hvor man kan udnyttte det, som var det bedste, da man købte det.

Hvis man køber det bedste af det bedste, skal det være fordi, ens behov er sådan nu og her. Eller også skal man bare være klar over, at man brænder penge af for sjov, for bare at have det sejeste system nu og her - og det kan der selvfølgelig også være en vis tilfredsstillelse ved, selvom det kun varer en måned.

Dude

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2008 02:40:11
Svar/Indlæg:
581/1
#54 Den med jordens facon er da liige letkøbt nok ikk sandt? 😉 Mit eksempel med rammene, er ihvertfald en del mere nutidigt om ikke andet:)

#55 Problemet er bla i hvor høj grad de benches vi ser, viser den praktiske værdi. Jeg har selv kørt på den religion, og iøvrigt diskuteret med Dnomi ud fra fuldstændig samme synspunkter som flertallet herinde benytter sig af (vi har kendt hinanden i ungefär 14-15 år såe.. 😉 ), og førhen fik idioten fandeme altid ret. Især i FX tiden sføli. Jøsses noget bras Nvidia lavede, ift hvad ATI kom med. Den periode er også en af årsagerne til at jeg er lidt obs på at få så meget fremtidssikring med som muligt. Da FX'erne opgav ævret kørte 90 serien fra ATI jo troligt videre, netop fordi de havde fuld hw understøttelse af dx9, mens FX kun havde delvis.

Når du taler om at vælge her og nu, er mit modpostulat, at i morgen kan der ske noget nyt. Jeg siger ikke at jeg har fundet de vises sten, ell jo.. Det har jeg i virkeligheden nok faktisk.. "jo mere man ved, jo mere ved man hvad man ikke ved". Citatet lyder noget i den stil, og er -efter hvad jeg ved- sandt. For mig er emnet it (og så meget andet) langt mere kompliceret end bare nogle tal, for præmisserne for disse tal, kan meget vel ændre sig hurtigt.

In generel:

En ting jeg forresten véd er sandt, fordi jeg selv har set det, er at Nvidia også efter FX'erne, sjuskede med sin dx understøttelse. Det eksempel i har set Dnomi fortælle om, hvor et gfx fra Nvidia i nogle tilfælde var mere ell mindre dobbelt så hurtigt, mens det i andre tilfælde slet ikke ydede at all, så jeg også rapporten på. Det er fra dengang da man stadig ku være heldig at se fulde tests af hvad et kort kunne, ift til de standarder de sku forestille at leve op til. Det nævnte kort var et 6600gt fra Nvidia, og det havde altså nogle alvorlige huller i sin dx understøttelse. Jeg havde selv et 6600gt at the time, og bemærkede ikke som sådan, at der var problemer. Men det skyldes jo at driverne smider arbejdet over på cpu'en i stedet, og de fleste spil var faktisk ikke voldsomt cpu intensive dengang. Eller også var jeg bare godt med på den front. Kan ikke huske om det ene ell andet var gældende. (gammel senil idiot) Men hvorom alting er: Jeg kunne ikke drømme om at bruge et 6600gt nu, men har for relativt nyligt leget lidt med et 9600, og det kørte da tåleligt (ikke at forveksle med godt :-p ). Så er man heldig med sin vurdering af langtidsdueligehden, er der noget at hente på den konto. Men kun for os der ikke får en stiv af at købe nyt hw hvert halve år vel at mærke. Der er mere end den ene kategori af købere you know 😉

Jeg er stadig ikke ude i at vælge side, pga førnævnte tidsproblemer usw. Skal jeg udtale mig klart og skråsikkert om noget, vil jeg gerne være sat ordentligt ind i tingene. Det er også mit indtryk at Nvidia enten har fået bedre dx understøttelse i de senere serier ell er blevet bedre til at designe driverne, så jeg ved sgu ikke om der er den vilde forskel på langtidsholdbarheden mere. Lige nu, med 8800 vs 2900, ser det ihvertfald ud til at Nvidia holder længst på ydelsen. Ikke at 2900 serien på noget tidspunkt reelt var imponerende, men man kan da stadig få helt fornuftig ydelse ud af et 8800gtx/768 ved jeg.

Så reelt ved jeg ikke om der er bid i min tanke om at investere i fremtiden, Men klog af skade (jeg skiftede sgu hele tiden gfx mens jeg havde FX og de første af den efterfølgende 6xxx serie), er det pt min tro. Bemærk; tro, ikke viden. Hvis man vælger rigtigt, kan man have glæde af sit hw i relativt lang tid. 9xxx fra ATI, og de første 8800gtx som gode eksempler på dette.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
26-02-2008 09:59:35
Svar/Indlæg:
1190/28
#44 NoNig RD-RAM var gode ram, eneste årsag til jeg ikke kunne li' dem dengang, var prisen.

Ja jeg antyder nok nogle mennesker her inde er dumme ind imellem - Men der er mange som ofte siger noget hardware er dårligt og at personen skal købe noget andet, hvor de simpelthen ikke har ret i hardwaren er dårlig, og måske er den hardware bedst til de krav som den pågældende person har og det ser jeg som endnu et menneske der er blivet fejl informeret.

Det er nemt at teste hvad hardwaren kan med det software vi har nu og her - Det der kræver viden og insigt er at spå om fremtiden og jeg synes det er vigtigt hvordan hardwaren køre 6 måneder efter. Og ja du har ret jeg bliver ved med at sige folk imod hvis jeg er sikker på det de siger er forkert eller hvis de er sikkere på noget man ikke kan være sikker på og som de sandsynligvis ikke vil få ret i senere.

Grunden til jeg er blevet i dette forum, det er simpelthen jeg tænker på hvor mange mennesker sidder og læser det her, uden nogen rent faktisk får sat på plads hvad der er sandt og ikke sandt - Det synes jeg er vigtigt, nu når du siger det kan jeg godt se det nogen gange måske kan få mig til at ligne en idiot, men for mig ser det ud som om at hvis jeg ikke får sat tingene på plads, så er der ingen der gør det.

Og det her forum har altså været kørt af sporet, sådannet at hvis folk mente noget anden en Intel, Nvidia, creative og logitech var godt til deres formål, så blev de direkte kritiseret om de havde ret eller ej og det synes jeg er enormt forkert.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 10:09:21
Svar/Indlæg:
20170/383

Som det også står skevet andetsteds så er dette forum primært henvendt til entusiaster, eller det er i hvertfald mest denne slags der skriver herinde. Derfor er det klart at Intel lige pt er i de flestes favør, grundet den store ydelse, relativt lave pris of utrolige evne til OC. I modsætning til AMD nyeste udspil der må siges at skuffe hvis man vil OC og hive med muligt ud af sin CPU.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 10:16:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #57

Det er skam ikke forum. Der er over 5.000 registrerede brugere, men det er jo ikke det samlede forum minus to, der er "imod" dig/jer, det er jo nogle brugere som mener sig klogere end andre - hvilket for mig tegner på arrogance 🙂

Der har været oprettet et par tråde om netop "forfald i forum" igennem de senere år, og efterhånden som tiden skrider frem, kan jeg se, at tingene ikke har ændret sig så meget. Der er bare flere pubertetsbørn (som jeg også var det) som gerne søger bekræftelse, men ikke får det, og derfor smider om sig med: "AMD sux0r omgfz I h4x0r über-1337 g33k sp33k Intel pwns"...

Det bedste er som regel blot at ignorere ukrudt. Uanset hvor meget man piller og hakker, så kommer der altid nye skud.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
26-02-2008 10:22:17
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg forventer hverken du læser eller kommentere følgende Dnomi.
I din anden tråd hvor du skrev om at du havde kontaktet SiSioft mht nogle af dine tanker, giver jeg dig faktisk pondus for at gå til kilden.
Men når man spørger hvor du får din viden fra klapper du i som en østers. Ikke fordi man vil betvivle dig, men man vil gerne vide hvor man kan søge yderligere informationer... når man så forholder sig skeptisk, er det netop fordi du ikke vil afsløre dine referencer. Man ligger som man har redt, som man siger.
Jeg har et meget ambivalent forhold til din dokumentation og også generelle HW kendskab. I noget af det du skriver kan jeg fuldt ud nikke med kendskab til, da det oftest også er noget, som man kan sige er generelt kendt og accepteret, men når der så kommer nogle postulater, der ikke bakkes op med valid information bliver jeg meget skeptisk, og sær når man begynder at påstå noget man ikke har den fjerneste anelse om i forvejen, men som man ikke vil indrømme.
Jeg siger ikke, at jeg alvidende og ved alt, men vi har alle vore specielle nicher. Jeg indrømmer gerne jeg tager fejl isåfald jeg kan få noget konkret dokumentation for det... jeg er stædig ja, men ikke mere end jeg godt kan indrømme åbenlyse fejl.
Vi har alle vores egne niche interesser mht hardware, og ved derfor ikke alt om alt til punkt og prikke.

At folk vælger mainstream mærkerne skyldes nok een ting ! der er mange der har, og mange siger god for det. Sådan er det ofte med alt og ikke bare hardware. Folk køber de mærker de kender eller andre kender om som generelt har et godt omdømme - det var den ene ting !

Den anden, er at folk køber efter hvad den reelle ydelse er pt. og ikke hvad den er på papir-specs og evt et år. Igen netop det som der blev beskrevet i din anden tråd at netop det der umiddelbart ser ud til at være det stærkeste ikke altid er det mht potientiale. Men fakta er at man skal have noget for at indløse det potientiale, og det er som oftest i form af softwaren, og hvis ikke den er der ja så kan subjektet være beskrevet som konkurrence dygtig i det nuværende scenarie.

Så hvis folk går efter de mærker du remser op, så er det måske fordi at det giver mest fornuft hvis man går efter at få ydelsen nu og her... og ikke en eller anden gang i fremtiden hvor der alligevel er kommet nyt.

Sidst i dette hardware fora er det de færreste mennesker der sidder med samme hardware i mere end 2år, så fremtidsikring mv. er for dem bare sort snak.
6mdr i HW regi er lang tid og på den tid kan alt ske, så det at hardware sikre sig 6mdr ind i fremtiden er sjælden af nogen nytte ! Kun hvis man står til tærsklen i ændringer af div. standarder mv, f.eks. dengang med overgangen fra AGP til PCI-E.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
26-02-2008 10:36:03
Svar/Indlæg:
1190/28
#58 Der er prisklasser hvor AMD er bedst. Ja hvis du har 10000kr. til en computer, får du ofte det bedste med Intel lige nu - Men det betyder jo ikke du får den bedste computer fra intel for 5000kr. og der kan også være hensyn i forbindelse med strømforbrug, hvor AMD står stærkt.

Ligesådannet er der nogen som vil ha' en god computer konstant over flere år til den laveste pris, og der kan det ofte betale sig at spare og så skifte nogle dele 6-12 måneder efter for de penge man har sparet og her har AMD en god platform man kan starte på til ingen penge og opgradere under vejs.

Der er mange årsager til hvorfor at, det der lige nu ser bedst ud - Ikke altid er det.

Nogle gange ser jeg en der vil ha' intel, men som ville ha' fået mere glæde af en AMD - Det betyder ikke at jeg blander mig og siger han skal da ha' en AMD, nej! For hvis han/hun er glad for intel - Så vil han da få det godt med den computer, selvom han kunne ha' fået noget bedre til den pris. Men jeg ser tit intel folk sige, køb en intel.

Mange vil se en god benchmark og ha' noget der kan noget lige nu og her - Så selvfølge skal de da ha' en intel, bare husk der er findes også gode grunde til at vælge AMD for en gamer.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 10:46:41
Svar/Indlæg:
20170/383

jamen jeg ville da selv til enhver tid anbefale AMD til en person der kun har et meget begrænset beløb af købe for. ingen tvivl om det da AMD klart giver mest for pengene, men det er altså når det drejer sig om under 1500,- for CPU og bundkort.

Men det er jo slet ikke det snakken går på, for langt de fleste her vil bruge mellem 7-10k på en computer, og der kan AMDs CPUer jo ikke være med. Men jeg synes deres grafikkort er værd at bemærke, ikke mindst pga af prisen.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
26-02-2008 11:04:25
Svar/Indlæg:
1190/28
#60 Jeg er altid glad for konstruktiv kritik, så selvfølge læste jeg det:)

Du har ret der er mange ting som ikke kan dokumenteres på en måde, så der ikke er noget at være i tvivl om - Det tætteste vi kan komme på fremtiden er at se på design og funktioner, som vi så kan spå om hvornår vil begynde at blive udnyttet.

Du skriver faktisk ikke rigtigt noget vi ikke kan blive enige om:)

Så hvis folk går efter de mærker du remser op, så er det måske fordi at det giver mest fornuft hvis man går efter at få ydelsen nu og her... og ikke en eller anden gang i fremtiden hvor der alligevel er kommet nyt.

Ofte så er de mærker gode til spil - men ikke altid det bedste køb og det er der det går galt. Folk holder fast i det er det bedste og det der det man skal ha' - Det er synd for dem som køber noget anderledes og som ofte vil få mere glæde af det de købte, som ikke lige passede ind i 'hvad der er normalt'.

#62 I 5000-7000kr. klassen står AMD også stærkt med phenom og billige bundkort(Med elendige bios'er). og er ikke et dårligt valg. Det kan vi så være enige om, vi er uenige om og det er ok.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 11:06:43
Svar/Indlæg:
2620/327
#56 Jeg tror, vi er enige - jeg mener bestemt heller ikke, man skal stole for meget på benchmarks, når man skal finde ud af, hvad ens behov er. Og vi er helt enige i, at tingene er komplicerede. Et eksempel er en snak, jeg havde med Sajmon herfra - han kører mest ATI grafikkort, men prøvede på et tidspunkt 8800GTS (mener jeg), hvilket han blev meget skuffet over. Kortet kunne selvfølgelig levere høj ydelse, men han syntes ikke, ydelsen var så stabil. Hans erfaring var, at ATI godtnok ikke kunne levere så høj FPS som nVidia, men til gengæld var den stabil - den faldt ikke under et bestemt niveau, hvilket nVidia gjorde. Det er i hvert fald en overvejelse, jeg vil have med, næste gang jeg køber grafikkort...

Men jeg mener stadig, man skal se på de behov, man har her og nu. Ja, imorgen kan der ske noget nyt - men det er utrolig svært at sige, hvad det nye er. Man kan være heldig at vælge noget langtidsholdbart, men så skal man netop også være heldig. Det er min erfaring, at det smarteste er at se på behov/lyst og pengepung, og gerne se grundigt, og så droppe benchmarks og fremtidssikring. Citatet er for øvrigt fra Sokrates, og lyder noget i retning af "Klogest er dén, som ved, hvad han ikke ved". Og det er nok rigtig godt at hive frem i denne sammenhæng 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 11:21:03
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #64

Jeg kan da lige kvittere med: "Jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg." 😛

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
26-02-2008 11:32:55
Svar/Indlæg:
15982/637
Såså nu skal vi da vist lige passe på poesi og filosofien 😀

The more I see the less I believe.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 11:36:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #66

Omvendt: "The more I believe, the less I (want to) see" - oversættelse unødvendig 😛

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
26-02-2008 11:37:14
Svar/Indlæg:
15982/637
ja ok sådan kan den også vendes.

Dude

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2008 20:23:40
Svar/Indlæg:
581/1
Så kom filosofferne sku op i hwt folkene, nice! 🤡

#64 Lige en bemærkning til det med frameratestabiliteten, som iøvrigt er en af de ting Dnomi har fået rigtig mange hug for gennem tiden. Jeg oplevede det samme, de to gange jeg har skfitet ml ATI og Nvidia. Første gang var i fx tiderne, hvor jeg var en stakkels noob på området. Jeg troede at jeg ku få opfyldt mine behov, ved at købe et 9600se. Ak nej, det var så ikke nok. I stedet blev tidens hotte fund indkøbt (FX5900xt), og det gav da også en del flere fps. MEN, to irriterende sideeffekter: 1 frameraten var klart mindre stabil, og 2 Nvidias dengang elendige drivere (5x.xx) gav en elendig billedkvalitet.

Anden gang, var da jeg gik fra et 6800gt, og til det 1800gto jeg stadig har i maskinen. Jeg var vant til at frameraten sku godt derop af, for at kunne spille problemfrit på 6800'eren. Stor var min undren, da jeg begyndte at køre COD2 med max i alt, og med relativt lav framerate (tror den lå ml 30 og 40 faktisk), men klippestabilt. Jeg har ingen anelse om hvordan det forholder sig nu, men jeg kan altså også skrive under på lignende oplevelser over et par gange.

Mht den smarteste fremgangsmåde: Der forholder jeg mig til den gode gamle Sokke: Jeg ved ikke en skid, basta 🤡 Mao: Jeg ved ikke om din eller min fremgangsmåde er bedst. Jeg har jo også gode erfaringer med min såe. But who gives a *biib* right? Så længe det vi gør fungerer for os:)