Nogle der har en rapport om Natriumhypochlorit (blegemiddel) liggende? Skal I need some inspiration! Og den skal aflevers i morgen. Kom i øvrigt først hjem i går så... Ja jeg er på skideren, i know! ☹
Natriumhypochlorit ("klorbleg"), NaOCl, er det mest anvendte chlorblegemiddel. Den oxiderende effekt af et iltatom er ?kvivalent med effekten af to chloratomer. Natriumhypochlorit et letopl?seligt i vand med en vandopl?selighed p? 294 g/l ved 0oC. I vand omdannes natriumhypochlorit hurtigt til natriumchlorid og oxygen:
NaOCl ? NaCl + [O]
Natriumhypochlorit er ustabilt i vand ved tilstedev?relse af organisk materiale. I kloakvand kan udvikles chloraminer, som giver en karakteristisk klorlugt (IUCLID).
?kotoksicitet Toksicitet overfor vandlevende organismer er h?j, men som det fremg?r af tabel B4-1, er ferskvandsorganismer mere f?lsomme end brak- og saltvandsorganismer. Da den toksiske effekt er baseret p? chlor, skyldes det, at salt og brakvandsorganismer er tilpasset til at leve i klorholdigt milj?. Tolerancen overfor chlor skyldes, at disse organismer kan neutralisere chlor eller aktivt udskille det fra organismen ved selektiv ion-transport."
MEn det ville nu have hjulpet med en rapport! Har brug for en inspirationskilde, da jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal håndtere rapporten (kemi er faktisk min stærke side 😳 )