CSS eller PHP? @ Dreamweaver

Software d.  26. februar. 2008, skrevet af MadsAG
Vist: 357 gange.

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 18:47:40
Svar/Indlæg:
5421/53
Hey, Jeg har lige hentet Dreamweaver, og jeg vil enormt gerne lære at kode enten CSS eller PHP.
Jeg har før beskæftiget mig med HTML, Men da jeg syntes mulighederne for Forums, Logins, osv.. er MEGET små, vil jeg gerne prøve enten PHP eller CSS.

Så nu spørger jeg jer: Hvad er bedst til at kode hjemmesider med bla. Logins, Forums, osv..?

Hvad bruger HWT?

Og i må meget gerne linke til turtorial's 🙂
hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 18:52:22
Svar/Indlæg:
7263/260
#0 Jeg er liige med på en lytter her 🙂

Zooy

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 18:55:31
Svar/Indlæg:
88/5
Nu er det to vidt forskellige typer sprog du nævner. CSS er kun beregnet til layout, mens php er et fortolket sprog der kan bruges til at lave dynamiske hjemmesider (forum, login osv.). Men jeg vil at begge er gode "sprog" at kunne, da man næsten ikke kan lave en hjemmeside uden CSS. HWT er programmeret i ASP.NET far Microsoft, der er et af de nyere sprog til programmering af dynamiske hjemmesider.

Hvad der er bedst er en smag sag, dog mener flere at ASP.NET rent performance messigt er 3-5 gange hurtigere end PHP og classic ASP, pga. den måde koden bliver fortolket på og caching featurene der er i sproget.
ASP.NET bygger oven på .net frameworket, hvilket vil sige at det er forholdvis nemt at lære at lave programmer når man har lært ASP.NET.

//Zooy

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 19:23:49
Svar/Indlæg:
5421/53
#2 Naice! Virkelig god information, Og undskyld jeg er lidt noobet 😩 ,

Nå, Men lad os da lige smide det første problem på banen.

------------------

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DT...
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml&q...
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
<?php
echo "Hjælp mig, Jeg bliver ikke vist!";
?>
</body>
</html>
------------------

Den fede skrift bliver vist som rød, Hvorfor er det den ikke vil vises?
I Design siden i Dreamweaver kommer der bare en [PHP] boks.

Er jeg helt galt på den? Hvis jeg er, Hvor kan jeg få noget mere "basic" viden, Altså viden FØR jeg begiver mig ud i kodning? 🙂

Det ville være kanon med noget mere hjælp! 🙂 .

Zooy

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 20:24:53
Svar/Indlæg:
88/5
PHP skal afvikles på en webserver der har PHP installeret, dvs. du kan ikke se resultatet direkte i Dreamweaver da det ikke kan fortolke PHP .
Du kan istedet enten vælge bruge microsofts webserver IIS og installerer PHP på den, eller bruge den gratis Apache.
Men der er masser af start hjælp at hente her: http://www.phpartikler.dk/ og http://www.w3schools.com/php/d...

//Zooy

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 20:36:55
Svar/Indlæg:
5421/53
#4 Kan du hjælpe mig med at sætte en IIS Webserver op? Bare lige hurtigt?

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 20:50:30
Svar/Indlæg:
3943/44
Hvad med at starte med html, da det er standart web kode, uden dynamiske elementer.
Men du bruger det normalt i dine php scripts.

Så start med HTML, fyld noget CSS på og så er du klar til at lære PHP

HTML kan ses direkte i dreamweaver, du skal dog være klar over at siden ikke ser ud på samme måde i en rigtig browser og at der er forskelle på hvordan de forskellige programmer tolker koden.

Hvis du hurtigt vil have intern server op og køre, så skal du prøve at downloade XAMPP som er en meget nem måde at sætte en webserver op på.

Cyrezz

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2008 20:57:07
Svar/Indlæg:
581/24
Du kan ikke sammenligne CSS og PHP:
CSS designer siden (bestemmer hvad farve links skal være, hvad farve din baggrund skal være og ca. 10000 ting mere). Med HTML programmere du, hvordan siden skal være sat op (layout-mæssigt). PHP giver siden nogle funktioner - f.eks. forum som du nævnte.

Hvis du skal vise noget i PHP på din egen computer, så kan jeg anbefale xampp som #6 skriver, ligeledes som jeg kan anbefale phpartikler som #4 linker til.

Jeg vil sige: lær først noget CSS og miks det med HTML.

Derefter hedder den så: asp.NET vs PHP

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 21:05:26
Svar/Indlæg:
5421/53
Niicee! Top dollar'! I har været til stor hjælp!

Så vil jeg prøve at lave noget design først 🙂 🙂

- Ill be back!

Cyrezz

Overclocker
Tilføjet:
26-02-2008 21:27:10
Svar/Indlæg:
581/24

Du har sikkert hørt om siden allerede, men ellers så læs en masse herinde:

www.html.dk

Der er både HTML, CSS og alle mulige andre begynder guides!

Bare leg en masse med det - også selvom du ikke skal bruge det til en skid. Det er det jeg har gjort og jeg er ikke noget verdensmester endnu, men det er sådan man husker det nemmest. Hvis du læster 5 sider, så kan du ikke huske alt hvad der står på første side når du er færdig. Så bare tag det stille og roligt og prøv nogle forskellige koder 🙂

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 21:35:48
Svar/Indlæg:
5421/53
#9 Jo Jo, Jeg skal skam bruge det til noget, når jeg er færdig 🙂

Men igen, Tusind tak !