#47 - ikke helt så simpelt.. Har skal smutte om 3 min, men kort:
Atomkraft er ikke vedvarende - der findes begrænsede mængder uran på jorden.. nogle forskere har gættet på at vi har uran nok til så lidt som et par årtier..
Tjernobyl var 100% en menneskelig fejl, og skyldes ufattelig mange dumme ting. Sikkerheden i dag er meget, meget bedre. Atomaffald er selvfølgelig et problem, men problemet er ikke så meget opbevaringen, men snarere transporten.. På et tidspunkt læste jeg en amerikansk rapport hvor de beskrev worst-case-scenario ved uheld under transport af atomaffald. Omtrent 1300 ville dø hvis et tog med atomaffald kørte galt udenfor en amerikansk storby("udenfor" = ved de ruter som de kører når de transporter affaldet).
3-mile-island var en hel anden sag, hvor der desværre ikke var så meget at gøre - her skete der en regulær kernenedsmeltning, som dog blev holdt relativt isoleret inde på kraftværket.
Fusion har intet med atomkraft at gøre, og der går mange år før vi ser fusionskraft som en holdbar energikilde. Mindst 50 år skyder stort set alle forskere på. Det er en meget kompliceret proces, som kræver rigtig, rigtig meget forskning og effektivering.
Har skrevet en 3g opgave om fusionsenergi og min AT opgave handler også om det 🙂