Uni? - valg af videregående uddannelse

Hyggehjørnet d.  02. marts. 2008, skrevet af Zalam
Vist: 577 gange.

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2008 22:18:54
Svar/Indlæg:
1015/85
Jeg sidder og er virkelig i tvivl med hensyn til vidergående uddannelse.

Jeg er rimelig sikker på hvilken retning jeg vil gå i (HA, HA(jur), VCM)

Jeg er dog bange for om jeg kan klare universitetet, det virker for mig som en meget "difus" størrelse, som altid har ligget så langt fremme og været en slags "det er der længe til", men nu sidder man som 3ger og skal vælge.

Som sagt ved jeg godt nogenlunde hvilken retning jeg satser på så det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i "universitet" Er det så hårdt og slemt som man forestiller?

Jeg har snakket med flere og det er slet ikke til at blive klog på, hvor hårdt det egentligt er, det eneste man kan få et ærligt svar på er, at det socialt skulle være ganske hyggeligt, hvis man gør noget for sammenværet.

Jeg ved også man regner med at uni er et fuldtidsstudie, men skal man så regne med at man har ca. 40 timer om ugen med alt? Eller skla man regne med endnu mere? Er det 400 siders læsning om ugen?

Er der tid til fritidsaktiviteter såsom træning? - Noget der betyder meget for mig og ville være ked af at gå ned i træningsmængde i hvertfald ret meget, (træner nu 14 timer ugentligt i snit) - Ved godt jeg så ikke kan have et fritidsjob, men det er sådan set ligemeget for mig, hvis jeg kan træne :P

Jeg vil gerne hører jeres erfaringer fra universitetet og ÆRLIGT, synes i det er røvhamrende hårdt og en værre gang lort det blot skal klares for at kunne få et job så sig det, jeg vil hører alles meninger da jeg er ufattelig "bange" for universitet og vel mest af alt den følelse at måtte erkende et nederlag, jeg har dog alternativer i uddannelse til uni, men de andre er mine "først pririotetet".
Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2008 22:41:42
Svar/Indlæg:
2343/272
Jeg tror det er forskelligt fra person til person og afhænger også af selve studiet. Dem jeg kender der går på uni siger at det er hårdt, men til gengæld er der også en masse sjovt ved siden af. Desuden kan man jo have læsegrupper hvilket imo gør læsearbejde lidt mere underholdende. Ligesom i gymnasiet er det også individuelt hvor meget arbejde man ligger i det. Jeg har indtryk af at arbejdsbyrden er i perioder så den svinger igennem året.

Er det en sport du dyrker 14 timer eller bare styrke/motion? 🙂

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2008 22:47:16
Svar/Indlæg:
1015/85
Det er sport ikke motion ;)

Svømning og triathlon. - mest svøm dog da jeg ikke er ret god i løb endnu.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2008 23:12:42
Svar/Indlæg:
1643/172
Du kan rolligt vælge en af de nævnte HA retninger. Vil sige det sådan her. Vis du kan komme ind. Så kan du også klare det. Det er ganske overkommeligt de første 3 år.

Dude

Overclocker
Tilføjet:
02-03-2008 23:50:55
Svar/Indlæg:
581/1
Uni ER sgu hårdt, men også meget givende. Alene det faktum at man pludselig arbejder med de ting der rent faktisk interesserer en, er guld værd. Før du prøver det, ved du ikke hvor meget mere mening der er i at stå op til noget målrettet.

Mht arbejdsbyrden: Den svinger ganske rigtigt fra uni til uni. Jeg er RUC'er, og der er der (indtil videre) ikke læsemængden der belaster, men derimod gruppearbejdet. Man tror det er løgn så hårdt det kan være, men for dælen det er udviklende! KU har nogle ret hidsige læseplaner så vidt vides, men til gengæld sparer du så på gruppearbejdet, ihvertfald ift RUC og Aalborg😉

For nogle år siden snusede jeg faktisk til HA (erhvervsøkonomi), men dog på et handelshøjskolecenter i Slagelse. Det interesserer mig ikke (opdagede jeg), så sføli synes jeg det var pisse hårdt. Men arbejdstidsmæssigt skal det nok passe det lå på omkring de 40-45timer/uge, igen afhængigt af hvor meget folk gjorde ud af det.

Jeg forstår sgu godt din angst, og havde den også selv inden jeg gik igang. Men ud over at du ikke skal forvente at komme sovende til en skid, er det altså fedt. Det synes jeg ihvertfald 🙂 Både rent fagligt, men også fordi du jo er omgivet af mennesker med interesser i stil med dine egne. Man har noget at være sammen om, og det er s'mæn ikke det ringeste udgangspunkt 😉

Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2008 00:55:47
Svar/Indlæg:
971/67
Min erfaring efter 4,5 år på Aalborg Universitet (AAU), først 3 år på HA og så nu 1,5 på cand.merc.ivø (International virksomhedsøkonomi), er at det er hårdt i perioder. AAU er som nævnt i #4 baseret på gruppearbejde, som efter min mening giver den bedste læring.
Det er endvidere op til den enkelte hvor meget arbejde de vil lægge i det. Jeg har selv lagt en del arbejde i mit studie, men der vil altid være plads til at yde lidt ekstra. Min opfattelse er at den enkelte normalt kan tilpasse sig arbejdsbyrden og så lærer man "at læse" til de enkelte fag. Man havde hørt hvor hårdt og svært det var på uni inden, men mit snit er røget fra 8.5 på handelsskolen til 8.8 på bachelor delen og nu på kandidaten er jeg over 9, så man tilpasser sig niveauet og de krav der stilles. Jeg er netop påbegyndt mit speciale, som forventes at være færdig engang i juni/juli. Jeg er sikker på at jeg kommer til at savne den frihed jeg har nu, når jeg kommer på arbejdsmarkedet, men der får jeg så nogle spændende udfordringer. Det er helt sikkert nogle gode år man gennemlever på uni og det er både fest og hårdt slid.

/Skipper

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2008 09:15:26
Svar/Indlæg:
1015/85
Jeg er helt klar på man ikke kommer sovende til noget, så jeg vil selvfølgelig lave noget.

Det er forøvrigt SDU odense, eller Kolding jeg regner med at læse på, nogen der ved hvordan landet ligger med gruppearbejde.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
03-03-2008 10:15:41
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er umuligt, at sige hvordan uni er, det varierer SÅ meget fra studieretning til studieretning samt det mennesker man kommer til at læse sammen med. Arbejdsbyrden er meget varierende, som humanist er det specielt stor mht læsestof mv. Men igen der er kommet nye studieregler mv. så det ændre sig næsten på årligt basis. Min årgang 2001 på historie SDU Odense der startede vi 83, og så vidt jeg ved er der kun een uddannet historiker fra den årgang pt... nemlig mig. Vi er 3 ialt der tog ren historie, de to andre har udskudt studierne lidt så de gerne skulle være færdig i april. Første år var der eksamener på eksamener. 13 skriftlige og 11 skulle bestås ellers var det om i køen igen.

Min erfaring fra uni er noget broget. Det første år var vi mange, næsten år halvdelen, det 3år var vi vel 20 stykker der fik en B.A ud af 83. Mange kom ikke til timerne el. tog undervisningen hjemme mv. så den sociale sammenkomst var yderst begrænset. Vi var en gruppe på omkring 5-6 stykker der altid kom til undervisning så det var mest os der var sammen. På overbygningen fik vi dog lidt kontakt til 2002 årgangen men det var heller ikke meget. Min tid på uni rent socialt var ok, men det kunne have været bedre... miljøet ved historie dengang var ikke meget og institut/fakultet gjorde ikke meget for at ryste folk sammen... kæmpe minus ! alt for mange går alene da man på uni ikke har mødepligt og ofte bliver folk væk og laver hjemmestudier.

Nof

Overclocker
Tilføjet:
03-03-2008 10:22:53
Svar/Indlæg:
590/30
Dem jeg kender som har læst inginør på uni de siger at det giver så mange lektier at de faktisk får at vide når de begynder at de kan lige så godt opgive at lave alle lektier så de skal bare lave dem de syntes er de vigtigeste..

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2008 11:34:12
Svar/Indlæg:
1015/85

Jeg har hørt at frafaldet generelt er højere på de humaniske fag.

Jeg planlægger også at komme til alle forlæsninger da det da er klart det smarteste - tror jeg.

Det jo også nogen af de ting man hører også virker det urealistisk at kunne dyrke sporten ved siden af.

AskerNedeFraGrillen

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2008 11:37:23
Svar/Indlæg:
444/74

Det svinger nok meget mellem uddannelserne / universiteterne. Selvfølgelig er der meget at se til og niveauet ligger selvfølgelig højt. Når det er sagt, så har jeg alle dage haft tid til fritidsaktiviteter (sport, fester, LAN :P). Vil man have de gode karakterer og er man ikke en Einstein, kræver det meget arbejde. Men man kan sagtens komme igennem med pæne karakterer uden at skulle lave mere end 37 timer ugentligt. Ihvertfald på ingeniørstudiet.

grillbille

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2008 12:02:36
Svar/Indlæg:
131/55
Jeg har HA fra SDU Sønderborg (dog helt tilbage fra 98-01).

Vi startede 36 i "klassen" på 1. semester og da 3. semester startede var vi 18 tilbage (½-delen). 13 af os afsluttede ha.

Det er en anden læse-måde en på gymnasiet - man finder sin egen "stil" som gør det lettere at læse sine bøger. De fleste af bøgerne er på amerikansk - og i amerika er det så smart at man får betaling for antallet af sider i bogen, ikke efter relevans. Så man finder hurtigt ud af, hvorhenne man kan "springe over" hvis man er presset på tiden.

Mængden af undervisningslektioner er ikke overvældende - og der er ikke mødepligt. Det kræver en ordentlig selvdiscplin at stille til en dødkedelig metode-undervisningstime eller lign. Eller for den sags skyld til en forelæsning om en beta-værdi i finansiering?!

Men tro mig - det er godt at være til forelæsningerne.

Sidst men ikke mindst:

Du skal ikke tage det så nøje om det er 40, 50 eller 60 timer i ugen - nogen gange er det kun 30!! - men du går principielt også kun i skole i 8 måneder om året.
Nogen gange har du ingen juleferie pga. opgaver - til gengæld har du sommerferie fra 10. juni - 1. september... så rig mulighed for at hygge sig 😲 .

Bare husk på at man kan planlægge sig ud af alt - hvad angår dit sport vil jeg dog undgå at lægge det efter du evt har 8 skemalagte timer 😀

/grillbillen

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2008 13:20:43
Svar/Indlæg:
1015/85

Planlægning er vigtig - det ved jeg allerede fra HTX som jeg er på nu. Fx pga. min træning / sport arbejder jeg væsentligt mindre end 90% af den øvrige klasse og jeg går ikke så meget i byen som dem = mere tid i weekenderne.

Men alt i alt lyder det jo til at det burde kunne lade sig gøre, dog kræver det også forståelse fra den ny klub jeg skal til om at jeg nogen gange må skippe en træning.
men det regner jeg med at der er - det har de fleste klubber.