-> #32
Har du overhovedet læst hvad jeg skrev?
Jeg kan koge det ned til: "Vi kan blive enige om, at temperaturen stiger. Men skal/kan/bør vi gøre noget ved det, er en helt anden sag. Og for at tage det på en helt anden tangent; Er det menneskeskabt?"
Nu siger du "hovedparten af klimaforskerne". Mener du så dem du har læst om på B.T., Ekstra-Bladet og 60 minutes, eller snakker du om forskere der har publiceret deres værker i anerkendte blade og magasiner?
Der er rigtig mange som forsker i klimaet pt. Og det er korrekt, at der er rigtig mange meninger. Men disse meninger er letfordøjelige billeder af isbjørne, smeltende is og små diagrammer. De giver intet indtryk af det store billede.
Nu siger jeg ikke, at jeg sidder med alle svarene, men jeg siger blot; at jeg mener at have læst mig til en del information inden for området. Både for- og imod, og begge lejre er enige. Der er menneskeskabt C02, og der er globale klimaændringer, men om de to ting har noget med hinanden at gøre, er der ingen der kan sige med sikkerhed.
Punktum.
Det er ikke et spørgsmål om personlig holdning. Jeg baserer mine udtalelser på dokumentation som ikke lige kan Googles eller findes på CBS. Det handler om at læse videnskabelige og kedelige dokumenter, bøger og forskningsresultater. Jeg neglicerer på ingen måde hvad der sker omkring os, det jeg forsøger at sige er, at vi nok bør se tiden an, inden vi går i panik.
Forestil dig, at du står på en motorvej og der er en bil på vej imod dig. Føreren er tydeligvis ikke i stand til at føre køretøjet. Der er fire mulige udfald.
1: Du foretager dig intet, bliver ramt af bilen.
2: Du springer til siden, men bliver ramt af bilen.
3: Du foretager dig intet, og bilen slingrer udenom dig.
4: Du springer til siden, og bilen slingrer udenom dig.
- Hvordan vil du kunne påstå at vide, hvilket af de fire udfald der vil gøre sig gældende?
Klimadebatten raser, og film som "The Core", "Sunshine" og "The Day After Tomorrow" har bestemt ikke gjort debatten mere seriøs, eller fået folk til at fatte hvad det i virkeligheden drejer sig om. Det har måske gjort dem mere bevidste om, at der er et problem. At bilen er på vej imod os, og det går RIGTIG hurtigt, men spørgsmålet er blot: Hvad kan vi gøre?
Du vil vel ikke bilde mig ind, at du kan stå på en motorvej og stoppe en bil med de bare næver. I så fald, er du Superman, og den eneste der kan redde os andre. Omvendt, så er det farligt intet at gøre, men der er absolut ingen grund til at gå i panik. En sådanne situation kræver overblik og en kølig vurdering, ellers kan det gå grueligt galt.
Det er korrekt, at CO2 niveauet er det højeste nogensinde registreret, men er det pga. menneskelige faktorer eller er det faktorer udefra der spiller os et puds?! Der er intet menneske på Jorden der har en forklaring, vi kan kun gætte.
Men hvis man kigger tilbage i historien, læser ud fra indlandsisen, pladetektoniske undersøgelser og målinger af mineraler i div. materialer, kan der ikke hersker nogen tvivl om, at det langt fra er det højeste CO2 niveau i planetens historie. Enddog inden for de seneste 100.000 år. Der har været et par istider imellem og tænk tanken, blot forestil dig, at noget C02 har været lagret i isen, klipperne eller andet frigjort materiale.
Nu hvor f.eks. isen smelter, kunne det ikke tænkes, at noget af den lagrede CO2 har fundet ved til atmosfæren og derfor spiller os et puds? Måske vi mennesker er skyld i det ændrede klima, men i så fald, så siger videnskaben ikke andet end vi har accelereret en proces der alligevel ville finde sted. Ville det ikke være en landvinding for det moderne mennske, såfremt vi nu besidder teknologien og viljen til at styre uden om den slingrende bil?
Uanset hvad, så kommer der til at ske ændringer og jeg håber bare, at der ikke går hverken unødige menneskeliv eller ressourcer tabt. Begge dele er lige vitale for menneskets eksistens og hvis det ene ophører med at eksisterer, bortfalder eksistensgrundlaget eller nytten for det andet.
Jeg er enig med dig i, at vi mennesker udleder CO2, men faktum er, at vores produktion af CO2 ligger i omegnen af 0.00000000001% af den "naturlige" mængde CO2 i atmosfæren. Man kan læse tal og diagrammer som man vil. Man kan bruge dem til skræmmekampagner eller informativ partipolitik.
Igen, jeg tror ikke på global opvarmning. Jeg tror på, at Jorden, Solsystemet og Galaksen har en naturlig cyklus, som vi først nu er blevet klar over og i vores egen magt og vælde er blevet skræmt over. Vi tror at vi er så mægtige et folkefærd, vi fører krige, ignorerer hungersnød og andre menneskelige katastrofer. Indtil dagen oprinder, og vi kan stå sammen og løse Verdens primære problemer, tror jeg på at vi kan klare en mastodont som klimaet.
Det er naturens orden vi roder med, og det er mægtige kræfter. Som du sagde, det er langt, langt større... 🙂