-> #8
DVD
- se filmen i biffen først, kan du lide den, køber man den. Som regel køber jeg først film når de er på tilbud (f.eks. 3 stk. kr. 100,-) eller hvis det er en jeg rigtig gerne vil have, vil jeg gerne støtte instruktør, producer, skuespillere osv. Det kunne jo være, at der kom mere fra dén retning. Alternativt kan du leje en film først, inden du køber. Men jeg vil påstå, at jeg efterhånden er blevet så god til at navigere i de forskellige film, at nok 3-4 stk. af mine snart 400 DVD-film er "fejlkøb". De to af dem var "hade/for-sjov gaver".
Desuden, så er der også noget hyggeligt over at tage en film ned fra hylden, smække den i afspilleren/computeren, og se filmen i bedste kvalitet med fuld lydspor, i stedet for det der DivX 700 MB's fis, som mange åbenbart sværger til.
Musik
- gå til live-koncert eller tjek bandet ud på f.eks. MyMusic. Der er et væld af gode tilbud, hvis man gider at kigge efter dem, præcis som med DVD-filmene. Mange mindre spillesteder støtter upcoming bands med billige koncerter til under kr. 100,- hvor man kan høre tre-fire måske 5 bands på en aften, hvor de hver får lov til at bevise hvad de duer til på 40 minutter. Alletiders koncept. Vil man støtte bandet, tager man til koncerterne og køber deres plader. Sværere er det såmænd ikke. Jeg smider også gerne en 5'er eller 20'er i hatten til musikanten på strøget, hvis han spiller noget jeg kan lide. Om så det er på guitar, violin eller sax.
Computerspil
- download demo'en. Tjek sceenshots ud og se om producentes hjemmeside til spillet er seriøs. Kan man lide spillet, så køber man det og føler man sig skuffet kan man sælge det videre til en ussel mønt. Så har man ikke lidt det store tab, og en anden får glæden af et billigt spil. En god ordning de fleste kunne lære af. Det der med at downloade spil er en dårlig vane. De små spilhuse får ikke deres fortjeneste og må se sig opkøbt af større selskaber som f.eks. EA der opkøbte Westwood i sin tid. Der findes ligeledes en masse gode koncepter som f.eks. indbyggede baneeditorer og muligheder for at lave sine egne mods. En tendens der startede helt tilbage i slutningen af 90'erne, hvor Valve måtte se sig overhalet indenom af Half-Life's store community.
Programmer (heriblandt OS)
- det er da for fanden ikke så svært at smide de små kroner for et godt program? Folk er efterhånden så f*cking vant til at få alt forærende, og ser derfor ikke det arbejde der ligger bag den software de bare installerer. Ja, der findes OpenSource alternativer, og rigtig mange af dem er skidegode. Problemet er bare, at i stedet for at have et decideret firma som laver tingene med en overskuelig manual, har man i stedet en masse små fraktioner der gør, at man af og til er nødt til at installere en masse plugins for at få tingene til at fungere. 3DsMax, Maya og Photoshop er gode eksempler på programmer der let kunne udkonkurreres af "mindre" alternativer. Problemet er bare, at mange ting ikke fungerer i de gratis alternativer. Derudover, så er der ofte en god support på de store programmer og en god manual eller en "x's program for dummies" er en lille afskrivning i forhold til, at man sidder med et stykke software man ikke har den ringeste anelse om hvordan man bruger.
De fleste der har købt deres programmer ved som regel hvordan man bruger det. Har man ingen anelse om hvad UAC, healing brush tool eller dodge er, så burde man måske bare gå ind på Google og søge efter "Windows Vista for dummies" eller "Gimp".
Mange programmer findes også i billigere afskygninger, som f.eks. Magix og uLead, som laver fine prisdygtige programmer til en masse funktioner. Fordelen ved de store programmer er netop, at de kan snakke sammen indbyrdes og ofte har funktionerne indbyggede fra start af. Så slipper man for at skulle downloade 13 programmer og en million plugins, for at lave en lyssværdseffekt.
Generelt
- det er et spørgsmål om moral. Apple's Mac OS X koster f.eks. ikke en krone, og hvad får du med? Du får et af verdens bedste og mest pålidelige operativsystemer. Du får en computer af høj kvalitet med et design de fleste burde lære lidt af, og kunne få ThermalTakes konfirmandkabinetter indstillet til en "should die in Hell"-award. Apple bundler deres software med en hardwareløsning der generelt er lækker at have med at gøre, og netop fordi at Apple har kontrol over hele processen, kan de skræddersy softwaren dertil.
Windows må slås med en million milliard forskellige opsætninger, og Microsoft har en hær af programmører ansat, netop til at tage sig af den slags ting. Hvis man får en "Programmet stoppede med at fungere", er det klogeste nok at trykke "send", således man på et eller andet tidspunkt måske får en opdatering via "Windows update".
Det er korrekt, at man "bare lige" kan prøve Windows, hvis man vil. Men faktum er, at man sidder tilbage med en væsentligt behageligere smag i munden, når man har betalt for programmet, for så har man også ret til at brokke sig.
Har du downloadet filmen, musikken, programmet eller dit Windows, kan man pænt lukke røven og stille sig hen i hjørnet, for dér har man sgu ikke en skid rettigheder. Når du køber et program, køber man ikke alene funktioner og muligheder, man man køber også retten til at brokke sig, hvis kopisikringen gør vrøvl (hvilket er noget, sjovt nok, pirater ikke døjer med), hvis musikken eller filmen hakker eller programmet slet ikke fungerer.
Derudover, så kan man pænt betale for tingene hvis man vil have det. Hvorfor tror du så mange unge har problemer med økonomien? Det tror jeg da pokker, hvis de er vokset op med, at tingene er gratis. De får sig sgu et shock når de kommer ud i den virkelige verden, hvor toiletpapir, tandpasta, ketchup og andre fornødenheder ikke lige falder end i skødet på dem.
Nå nej, man skal jo betale for tingene?! Det kan jeg da ikke forstå. Kan jeg ikke bare gå ind på en eller anden hjemmeside og downloade min ketchup? Desværre Prins Knud. Det kan du altså ikke. Du må betale ved kasse et.
Som sagt. En licens/rettighed til at benytte et givent program er en lille afskrivning, hvis man betaler for det. For så gider man at sætte sig ind i lortet, og så slipper man for alle de whinere der piver over priserne. Hvis det endelig skulle ske, at blot 50 % af Verdens pirater ville betale for deres lort, så jo. MÅSKE ville priserne falde.
Men så længe der eksisterer små snyltere som føler sig hævet over alle andre, må vi andre betale hvad det koster for at få et godt program, en god film eller gå til en god koncert. Indtil Helvede fryser til, og dagen oprinder, tager jeg tingene med sindsro. Nej. Priserne falder ikke foreløbig, med mindre vi ser en fraktion der seriøst beslutter sig for at levere kvalitetssoftware, film eller musik til en konkurrencedygtig pris. Men det er svært, for det koster nu en gang penge at lave papkasser med logo, trykke manualer endsige køre reklamer.
Mit Windows er lovligt, mine film er købte, det samme er min musik og de spil jeg spiller på min computer. Det eneste der kan pisse mig seriøst af er, når små nørder sidder og piver over "censur" og "borgerrettigheder" når en eller anden torrentside bliver nakket. Godt! Siger jeg. På et eller andet tidspunkt må de for fanden vokse op og indse, at tingene koster penge. Bilen kan gå i stykker, selvom du fik en prøvetur. Der kan ryge en syning i trøjen, selvom den virkede fin nok i prøverummet. Så kommer pointen jo netop, at når du har købt lortet, har du ret til at brokke dig. Især hvis det var en ny bil, fin bluse eller et komplekst stykke software til en net sum. Det er såmænd nemt nok, man laver sit baggrundsarbejde og kigger sig lidt omkring. Man tjekker undervognen for rust, tjekker trøjen/tasken/what-ever for korrekte syninger og man downloader en prøveversion af programmet/spillet inden man køber. Det er jo ikke "gratis" at bruge penge... mage til misforstået holdning.
Jeg går jo heller ikke ned i FONA og "låner" en film med hjem og kommer tilbage med den, hvis jeg ikke kunne lide filmen... 😉