RMA afvist

Bundkort / CPU d.  04. marts. 2008, skrevet af saiot
Vist: 716 gange.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 10:31:49
Svar/Indlæg:
7111/480
ja jeg har lige fåget avist mit p5k fordsi der var køla pasta i cpu soklen men jeg er 99% siker det er der ikek der var måske noget men det var ikke nede på selve cpu soklen vis nu man har den lile firkant hvor man sæter cpu så uden for den er der noget metal der og der var msåek noget men ikke på selv soklen nu får jeg det igen i morgen men hvad kan jeg gøre er 99% siker på der ikke var det for så vile jeg vil slet ikke kune starte den og kørte med same cpu og kølepasta i 1 månden og det skete først at den ikke virket efter jeg havde problemer med HDD og evt bios
sonsora

Overclocker
Tilføjet:
04-03-2008 10:34:57
Svar/Indlæg:
188/41
Tag dig lige lidt tid til at læse indlægget igennem efter du har skrevet det næste gang ;)

Men havde du stockkøler på din CPU ?

Fordi så vil det vel være teknisk umuligt at der kan komme kølerpasta på soklen, da pastaen jo er smurt på køleren fra fabrikken.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 10:35:45
Svar/Indlæg:
20170/383
Hvis de siger det, så må det jo nok være fordi det er rigtigt. Hvis man sender noget til RMA så sørger man for at have sit 200% på det rene, og man dobbelt tjekker. For dem du sender det til vil gøre alt i deres magt for at bevise at det er din egen fejl hvis det ikke virker.

OG ligeså vigtigt er det at du også skriver en meget forståelig og beskrivende forklaring på hvad der er sket og ikke sket.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 10:38:55
Svar/Indlæg:
7111/480
1# nej havde ikke stok køler men en anden jeg ikke kan skrive navnet på 😳
2# ja det er lidt at være bagklov aver mig også gul og blå og en svad rød fave sanrt 😉
men kan bare ikke feate vis der skule være det i soklen for den kørte uden problemer der var køle pasta på metalet alser den du luker ned over cpu er det soklen eller 😳

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 10:43:16
Svar/Indlæg:
2335/16

Ja som 2 siger kan der jo være noget om snakken det vel ikke bare noget de finder på,jeg tror ikke du kan gøre så meget ved det.
Men så ved du til en anden gang at det skal være pinligt rent inden det bliver sendt ind.Det er sure lære penge.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
04-03-2008 10:58:00
Svar/Indlæg:
15982/637
der var køle pasta på metalet alser den du luker ned over cpu er det soklen eller

hmm det skal der heller ikke være !. Kun kølepasta på CPUen.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 11:00:22
Svar/Indlæg:
7111/480
5# hvad ved jeg 😀 så må jeg nok huske at fjerne det næste gang 😳
men over lever nok fik lige mit Abit P35-E ind af døren så må jeg jo klare mig med det 😳

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 11:00:29
Svar/Indlæg:
20170/383

og køleren 🙂

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
04-03-2008 11:06:39
Svar/Indlæg:
1106/30
vis det var mig var jeg taget ind i butikken og gået totalt amok, har jeg gjort før og det virker 🙂

fik da byttet min gamle barton 2500+ sådan plus et bundkort ved shg.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 11:07:11
Svar/Indlæg:
7111/480
7# ja har fånet ud af det men man bliver jo klover 🙂

men kan se at det abit p35-E hiler ikke er helt tabt kan se nolge har ramt 500FSB så vil jeg da glede mig til at prøve

ps er der andre der har få måde at ødelege 2 bunkort på 2 månder eller får jeg prisen som måndens fjols 😉 😀

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 11:07:59
Svar/Indlæg:
7111/480
8# liger lidt langt væk men vil det mon hjælpe at rance det og sende det tilbage eller det liger jo nok i systemet 😕

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 11:09:23
Svar/Indlæg:
20170/383

hehe der er jo nok ikke dumme. Men du kan da prøve.. 😀

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 11:10:17
Svar/Indlæg:
7111/480
11# aj tro jeg droper dt kune forstile mig de blev lidt mogne 🙂

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
04-03-2008 11:10:51
Svar/Indlæg:
1106/30
#10 tja du kan jo prøve, jeg vil personligt køre der til og få det fixed under 4 øjen, da de kan være så smarte over emails og tlf support, det noget helt andet når du står med dem i din hulehånd og kan presse på 🙂

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 11:13:26
Svar/Indlæg:
7111/480
lige en ting så på ebay man kune købe en bios chip til ok5 tro i det vil kune hjælpe at sæte sådan en i med det problem jeg havde så kune jeg selv prøve nmlig 🙂

klonen

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 11:32:08
Svar/Indlæg:
599/14
jeg forstår ikke helt..
hvor er det nøjagtigt at der er kølepasta ? nede på sokkel-benene som skal i kontakt med cpu ?

btw silikone baseret kølepasta er ikke elektrisk ledende (har selv i "gamle" dage haft fyldt socket op med kølepasta for at forhindre kondens - uden problemmer)

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 11:38:05
Svar/Indlæg:
5750/124
der skal ikke køle pasta ned i selv soklen, men jeg kan ikke se hvorfor det skal være et problem når det er på spænde bøjlen?

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 11:43:43
Svar/Indlæg:
7111/480
16# kan jeg hiler ikke kan man gøre noget ved det så eller må jeg bare sige sån er det 😕

klonen

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 13:56:22
Svar/Indlæg:
599/14
#16 hehe.. nej, normalt kommer man jo ikke kølepasta i socket, men hvis køling sænker cpu temperatur til omkring 0 grader, så er det rart at der ikke kan komme luft til pins på cpu og derved danne kondens, derfor jeg engang fyldte socket op med kølepasta..

en anden historie er så at jeg åbenbart ikke havde fået isoleret cpu ordentligt ovenpå (gammel celeron 366, med kobber nitter ovenpå print) - hvilket resulterede i at computer lige pludselig gik kold (efter en måneds drift).. og der var kondens oven på cpu .. kondens blev tørret af, og computer virkede igen :P

Men tilbage til #0 sag, hvis der kun er lidt kølepasta ovenpå cpu metal holderen, så lyder det da utroligt at de giver det som undskyldning for ikke at ville reparere.. det betyder jo intet.. ligesom at sige: "desværre, rustgaranti på bilen gælder ikke, idet du har skrevet med kridt på dæksiden" :P

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 16:47:59
Svar/Indlæg:
2440/66
#18 det undrer mig ikke, at de gør alt for at afvise en RMA. hvilket firma snakker vi om #0 ?

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 17:01:00
Svar/Indlæg:
7111/480
19# PRC-Data men jeg skal også se den efter når den komer tilbage for kan sku ikke fåstå vis det er noget i soklen for jeg har haft den same kølepasta p´å i 1 månden og den kørte fajlfrit vile den vil ikke gøre vis det var kølepasta nede i selve skolen :no:

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 17:05:01
Svar/Indlæg:
7263/260
#20 De er godt nok også ja, hvad kan jeg sige 🙂 - ved selv hvordan du har det, har haft RMA'et en del asus board hos dem. De finder altid et eller andet.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 17:07:04
Svar/Indlæg:
7111/480
21# trode ellers de havde et godt ryg men vis jeg doebelt tjiker mit bunkort når det komer tilbage og det kun er på holdren elelr hvad man skal kale det metal spæne så er det vil ikke noget der kan raferdigøre det så har jeg vil en ok sag elelr hvordan man skal udtyke det

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2008 18:13:18
Svar/Indlæg:
2388/52
Ta' billeder af alt og vær sikker på at du kan dokumentere alt. Det har jeg lært på den hårde måde via energiselskabet Dong! Men smid en advokat på sagen og se hvad der sker :) håber ihvertfald på det bedste i mit tilfælde.

dsfspacepirat

Overclocker
Tilføjet:
04-03-2008 23:59:01
Svar/Indlæg:
13/6
Hvis de bare afviser det pågrund af at der er kølepasta på spænderammen, så er det da rent ud sagt latterligt, for lige nu er jeg 90% sikker på jeg selv har lidt der på, for det er ikke bare lige til at fjerne for tager man et stykke toiletpapir rammer man næsten altid cpu'en, og skal så til at smøre på igen, kan næsten kun lade sig gøre med en vatpind at fjerne det.

Men hvis det var mig der stod i den sag, og at de var afvist pågrund af det, så havde jeg fanget en af deres telefon supporter, og bedt om at snakke med den højeste i rank der er på arbejde på nuværende tidspunkt, ville så have forklaret ham, at det ikke kunne være rigtig pågrund af; bla bla bla osv. og sagt til sidst at hvis de ikke ville bytte, reperarer eller tilbagebetale penge beløb, ville de høre fra min advokat i løbet af de næste par dage.

Der står du så med 2 valg muligheder.
1: Kontakt en rigtig advokat, og forklare ham din situation, og så derefter få ham til at kontakte firmaet.
2: Læs lidt om loven på nettet, få så en ven der lyder troværdig til at ringe og udgive sig som din advokat, på den måde kan du lægge pres på dem, og de vælger næsten altid, at reperarer eller tilbagebetale dig, end at skulle gennem en retsag + dårlig omtale.

Den med at udgive sig som advokat, har jeg haft stor effekt med, det kan godt være der er nogen der synes det er en dum idé eller man skal ikke udgive sig for noget man ikke er, men det er en billig og effektiv metode, hvis man bare lige læser lidt på loven først, og indnu bedre hvis man ved man har sit på det rene.

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
05-03-2008 00:03:53
Svar/Indlæg:
1106/30
#24 yes den med advokat virker 🙂 alle kan jo være din advokat. selv din beste ven

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2008 08:23:45
Svar/Indlæg:
7111/480
24# hehe ja nu vil jeg lige dobelt tjek det når jeg får det tilbage for kan jo være jeg har været mega uheldi at da jeg tog cpu op der er falet noget af tvyvler nu lidt men det skule lige pase men ellers kan det være du vil være min avokat 😀

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
05-03-2008 08:35:01
Svar/Indlæg:
1106/30
#26 få din mor til det eller lign

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2008 21:08:14
Svar/Indlæg:
826/60
Hej
jeg arbejder for et ret stort firma der sælger masser af bundkort, og det sker faktisk ikke så sjældent endda at vi må afvise RMA'ede bundkort med kølepasta i socket'en eller bøjede ben (især LGA775). Vi tager altid billeder af socket 'en til bevismateriale. Afvisningen sker (også) fordi reklamationen altid skal føres videre til den danske importør af produktet, og disse vil med 110% sikkerhed ALTID afvise sådanne RMA-sager, selv om vi som forhandler da godt er klar over at det kan virke urimeligt for køberen. Men hvorfor skulle vi betale for et nyt bundkort bare fordi en køber ikke kan finde ud af at korrekt håndtere det produkt de har købet? Brugsvejledningerne til bundkort er fuldstændig let-forstålige og klare på hvordan man korrekt skal behandle socket'en og processer isætning og brug af kølepasta. Kølepasta i et bundkort kan kortslutte både processer og bundkort! Arctic Silver 5 er faktisk elektrisk ledende! Zap!!!

Det lader til at mange gør-det-selv-byggere ikke fuldstændig har forstået, at man skal bruge meget, meget lidt kølepasta mellem køler og cpu!!! Bruger man for meget er der meget stor risiko for at "overskydende" kølepasta kommer ned i socket'en, hvilket ofte sker ved montering, eks af ny opgraderet processer.

Det er altså ikke uden meget god grund, at der MEGET tydeligt er beskrevet i både brugervejledninger og på bundkortbeskrivelser på salgssider, at man meget nøje SKAL følge anvisningerne i brugsvejledningen til bundkort og CPU-køler.

Man kan kun håbe på, at du -og andre- lærer noget ved de fejl du har lavet, selv om det jo er ærgelige og dyre lærepenge!!!

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2008 21:13:22
Svar/Indlæg:
7111/480
28# HEY smarte det lyder jo som om du har set mit bunkort siden du kan skrive sån eller tager jeg fajl vis det er så ledene som du siger hvordan kan det så køre i 1 månede med det nede i soklen for det ER hvad der er gået siden jeg skifte cpu med kølepasta og DER kom ikke noget det neste jeg kune forstile mig var vis der kom noget tøret ned i da jeg tog cpu af eller ikke og tvyler meget men jeg skla dobelt tjeke det men du mener alser det kan køre i 1 månede med kølepasta nede i soklen uden at gå i støker for det viste jeg sku ikek det kune holde til sådan asus :yes:

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2008 21:34:46
Svar/Indlæg:
826/60
Nu kender jeg ikke noget til din sag da jeg ikke arbejder for PRC-data (det var der du havde købt det, ikke?)

Jeg kan bare fortælle hvad vi tit oplever der hvor jeg arbejder. Og ofte sker det at der kommer kølepasta ned i socket'en når folk udskifter processoren, fordi de har haft brugt for meget kølepasta, eller på anden måde ikke har kunnet finde ud af at håndtere bundkort og processor korrekt.
Hvis der så opstår problemer med bundkortet og man RMA'er det, så vil det automatisk blive afvist hvis det konstateres at der er kølepasta i socket'en. Kølepasta i socket'en er lig med "misbrug"/forkert håndtering, og det dækkes selvfølgelig ikke at reklamationsretten da man selv er skyld i problemet.

Det er ikke sikkert at der har været kølepasta i socket'en imens alting kørte fint: det jeg siger er, at det kan være sket sådan at der er kommet kølepasta ned i socket'en da du pillede processoren ud...

Vi havde en sag med en kunde der fik afvist sin sag da vi fandt køkkenrullerester nede i socket'en. Da vi spurgte ham hvordan det var kommet derned fortalte han, at han da havde tørret kølepastaen i socket'en af med køkkenrulle. Han forstod simpelthen ikke, at man IKKE må så meget som bare røre nogetsomhelst nede i socket'en. Fedtefingre, køkkenrulle, kølepasta: hvis der findes noget af det, eller noget der ligner, så bliver reklamationen afvist. Og det vil jeg tro gælder i ALLE firmaer. Hvis ikke firmaet der har solgt bundkortet selv afviser reklamationen, så vil importøren/distributøren 110% sikkert gøre det.

Og hvis man så vil komme ind i butikken og stå og råbe og skrige og tude over det, så kan man gøre det. Hvor jeg arbejder ændrer det ingenting, tvært imod. Og man har faktisk også købeloven imod sig, uanset om man medbringer advokat eller ej.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2008 21:40:40
Svar/Indlæg:
2440/66
colombodk, tak for de gode svar! 🙂

grineren med køkkenrulleresterne....

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2008 21:44:11
Svar/Indlæg:
7111/480
30# jep godt med noget vinden du må undskyle mit lidt sure inleg men synsy det lød som om du siger jeg nærmes har være en spade og helt rn ½ tube kølepasta i mit bunkort

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2008 21:44:18
Svar/Indlæg:
826/60
ja, du kan tro at han vrælede, ham med køkkenrulleresterne. Så fik han en rulle tudekiks.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2008 15:37:34
Svar/Indlæg:
7111/480
så nu har jeg fåget det ratur og der er noget i der kan ligne noget men jeg kan ikke lig at de har tøret det af der var oven på for så syns jeg det lige så godt kune være koemt i efter de har tøret det man kan se der er en aftryk der går der ned i mod syns de skule lage sådan noget være for jeg ved bare at der ikke er komet kølapasta i mit bunkort mens dcet virket det enste det kan være komet af er da jeg tog cpu op og det tvyler jeg lidt på men igen kan jo ikke være 110% siker men man bliver jo klover så næste gang bliver der taget photo i hove og R... 🙂