Skift mellem to harddiske - med kontakt

Diverse d.  07. marts. 2008, skrevet af Bjerring
Vist: 640 gange.

Bjerring
 
Overclocker
Tilføjet:
07-03-2008 00:02:05
Svar/Indlæg:
14/9
Jeg vil gerne kunne skifte mellem to primære harddiske i mit set-up. Så den ene kører XP og mit videoredigering - uden internet, viruskiller og alt andet. Og den anden harddisk kører XP eller Vista med internet, spil etc.

Min ide er at bruge en gammeldags kontakt (med så mange ben, det kræver) til at vælge hvilken harddisk som er slået til - og som computeren så vil starte op med.

Jeg bruger nu et harddiskskuffesystem med blæsere monteret, men det larmer for meget.

Samler for tiden en ny compede - og regner med at harddiskene skal køre som sata (lige nu kører de som pata).

Nogen der har lavet noget lignende?
noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2008 00:23:04
Svar/Indlæg:
3321/21
Det kan man sikkert godt, men der sku nu være mulighed for at gøre det på en nemmere måde ;)

Du kan jo bare lave om i boot.ini filen, og få den til at vise en liste med operativsystemer når den booter, hvis du vil ha vista, så søg efter en dualboot guide.

Jeg kan trykke f12 når jeg tænder, og så vælge hvad jeg vil boote fra, fx usbkey, eller en 5. harddisk.


steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2008 01:11:21
Svar/Indlæg:
2870/65
# 1 At redigere i boot.ini-filen er en god løsning. Dog er det afhængig af, at begge diske er tilstede...hvad de jo normalt er. Boot.ini-filen ligger kun på den første disk.

Alternativt kan man installere XP på hver sin disk (med kun 1 disk i maskinen under installation). Så skifter man boot-disk (enten som # 1 siger, i opstarten) eller går i BIOS og skifter dér.

# 1´s forslag er nemmere og lidt mere elegant, men hvis du absolut vil have de 2 diske adskildt boot-mæssigt, skal du bruge den alternative.


Bjerring
 
Overclocker
Tilføjet:
07-03-2008 12:16:47
Svar/Indlæg:
14/9
#1 Kan jeg også gøre det, hvis jeg kører med to ens OS-systemer - f.eks. XP.

jeg checker lige op på det med boot.ini.filen. Vil den automatisk give mig muligheden for at vælge system og harddisk - hvis der er to harddiske i med hvert sit win?


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2008 12:24:00
Svar/Indlæg:
3233/128
Det letteste er at installere en virtuel maskine på din computer. Sådan at du bare kan boote den maskine op i et vindue, inden i dein primærer windows. Den opførersig 100% som om den ikke var i "fængsel" og her kan du bare deaktivere netværkskortet m.m. på denne måde slipper du for at skulle genstarte og sådan da du bare swapper mellem de to windows' systemer som var det et dokument. Evt. pm mig hvis det er for det er så let at lave :)


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2008 13:53:00
Svar/Indlæg:
3321/21
#3
Ja kan du.

Her er noget, du kan se for neden, det er boot.ini filen
Om der står 1 eller 0 bestemmer hvilken disk/partition windows ligger på
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)

http://www.homerecordingconnec...


#4
Det er da ikke det nemmeste.
1 alt skal sættes op
2 det tar en del ekstra resurser


Bjerring
 
Overclocker
Tilføjet:
07-03-2008 14:48:38
Svar/Indlæg:
14/9
Tusind tak for inputtene. Hvis jeg kører med det der virtuel maskine halløj, går det så ud over RAM etc. Altså æder det noget af systemet?

Får jeg en hel "ugennembrydelig" mur imellem de to systemer? Det ene XP kører jeg til min videoredigering - og det er arbejde. Så jeg vil være helt sikker på, at det ikke kan lade sig gøre at der ender en virus eller lign. i det ene XP, som kommer fra det andet til alm. brug


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2008 15:02:06
Svar/Indlæg:
3321/21
Ja det går ud over ram, da du jo har 2 windows kørende.
Og den virtuelle windows køre i et lukket område, hvor du kan gøre hvad du vil uden det skader den windows det køre på.
Jeg har lavet en guide på tweak.dk, men den side hvor jeg uploadede billederne er død.


phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
07-03-2008 15:06:37
Svar/Indlæg:
492/0
Hvis du dual booter mellem de to, og begge diske er til stede, så kan en virus nemt hoppe over, hvis den får lyst. I den virtuelle maskine er den nødt til at bryde ud først.

Hvis begge diske ikke altid er til stede, kan du placere boot filer på begge, så hver harddisk kan starte op for sig selv