Senior Skribent
Tilføjet:
10-03-2008 00:13:15
Svar/Indlæg:
15982/637
Ja her i weekenden har en god kammerat og jeg leget med E8500 og Q9450A for at finde styrker og svagheder hos begge.
Det korte konklusion er ganske vist det jeg ofte har skrevet i Dual vs Quad core spørgsmål etc.
Men jeg ved at folk gerne vil høre lidt mere så her kommer da lidt. Det er ikke det vilde og vanttige da ingen af os testere har råd til at brænde noget af... at noget så brændte af, det er lidt andet, og også grunden til at der ikke er nogen screenshot og links, så det hele er fra hvad der blev skrevet ned på papiret.
For ikke at sætte systemet bagud mht ram mv. valgte vi at bruge 2x512mb ddr3 ram fra Corsair.
/ed. har lige rettet et par fejl hist og her der er sneget sig ind... sådan går det når man kun har papir og blyant til rådighed. Dog intet der ændre udfaldet.
Test system:
Intel C2D E8500 3.16Ghz
Intel C2D Q9450A 2.66Ghz
2x 512MB CL4 Corsair DDR3 ram.
Gigabyte GA-EP35C-DS3R
Gigabyte GA-P35C-DS3R
(ja vi testede på to bundkort også)
Corsair Nautilus 500 ekstern h2o køling.
WD 160GB sataII 7200rpm HD.
Leadtek WinFast PX7900 GS TDH
Kabinet, Vestfyen-ølkasse
Win XP Pro SP2
Resultater:
SuperPI 1MB calculation.
Q9450 = 18sek
E8500 = 14sek
Taler vist for sig selv, at der ikke er Quad core support her.
WinRAR 3.7 benchmark
Q9450 = 18354
E8500 = 14677
Povray 3.7 chess2.pov
Q9450 = 18.67sek
E8500 = 31.04sek
Ingen tvivl, flere cores og mere cache hjælper mere end Mhz.
DivX Converter.
Q9450 = 83sek
E8500 = 84sek
3Dmark06.
En masse resultater men faktisk temmeligt uinteressante da vi alle jo ved at 3Dmark06 er Quad-core fanatisk. Konklusionen er at Quad'en generelt giver ca700~800 point mere i CPU scoren (3909 vs 2986).
Vi prøvede også 3Dmark06 med GF8800GT 650/1625/950Mhz 1GB kort.
Quad core = 13,244 point
Dual core = 12'324point
Værd at bemærke var at GFX score var næsten den samme, mens at CPU scoren selvfølgelig var højere på Quad'en.... så selv et godt OC'et GF8800GT skalerer ikke synderligt med en Q9450 iforht E8500 - så den myte med GFX skaleringen ml. Dual vs Quad burde være skudt i sænk mht disse to CPU'er.
Aquamark3 CPU score.
Q9450 = 16284sek
E8500 = 18563sek
Mhz tæller mest her. Faktisk bliver Dual core ringe udnyttet hvis man sammenligner med gamle singlecore resultater, men ikke destomindre er dette billedet i mange PC spil i dag alligevel - tro det eller ej.
Spilbrug. Kørt i 800x600 low detail for at lægge alt læsset på CPU og eliminere GFX som limiterende faktor.
Dette er sammenligningen af Q6600 vs E6850, som kan findes i utallige andre reviews.
Netop denne del af testen er problem. HD'en som vi brugte til at optage med med Fraps mv for at få en ordentlig aflæsning, lavede sin sidste skrivning netop som vi afsluttede væres UT2004 recording. Denne gang havde vi kun nogle nedskrevne gennemsnits, minimum, maximum FPS.
Generelt kan jeg sige, at vinderen i de spil vi testede var E8500, men forventeligt var Q9450 CPUen til Crysis, god ydelse men faktisk ikke "glimragende" sammenlignet med E8500... det kan vi sandsynligvis sige er Crysis programmeringens skyld.
De spil vi testede i var Falcon 4.0 Allied Force, Quake 4, STALKER, UT2004, Crysis, FEAR, CoH, CoD4.
Jeg må sige at jeg håbede på at Quadcore ville give et boost i Falcon 4.0 pga den dynamiske kampagne og krævende fysik beregninger. Men det var vist klart at spillet "kun" var optimeret til Dual Core da spillet faktisk kørte med samme hastighed som E8500.
Overall begge hurtige CPU'er der sagtens hver især kan dække enhver gamers spilbehov i et godt stykke tid... en forskel i ydelse der ikke er meget værd at bemærke.
Det vigtigste er stadig grafikkortet !.
Windows almindeligt kontorbrug.
Nada forskel...
Windows multitasking.
Quadcore vinder dig sammenlagt et minut mere end Dual Core når den virkelig hårde test sættes ind hvor vi brænder CD, Komprimere 1GB zip fil, hører musik og surfer på internettet samtidigt.
Det er tydeligt at Quad'en under disse krævende forhold har lidt mere overskud og du "sejler" hurtigere igennem programmerne mv.
Dual coren kan vi se arbejder og er lidt mere bebyrdet, men faktisk ligger CPU forbruget ikke i toppen, så spørgsmålet er også hvor effektivt på Dual og Quad core ligger integreret iforhold til winXP. Vi er sikre på at i Vista er begge nok lidt bedre understøttet... håber vi.
Boot tid til windows.
Ingen forskel 22sek ... her har ramtimings mere at sige !
Overclocking.
Max stabile OC Orthos torture test. 60min (ja vi havde ikke tid til 2x24 tests)
Q9450 = 4.2Ghz
E8500 = 4.5Ghz
Da det desværre var under vores første OC kørsel med Q9450ern at WD'en døde så har vi desværre igen pålidelige resultater længere. Men vi blev dog opmærksom på et underligt problem mht Q9450A. På trods af at minimum og maximum FPS steg med OC resultaterne, så kom der voldsom FPS fluktuering hvor FPS'ne ikke lå jævnt stabilt og at finde et gennemsnits FPS resultat var umuligt. Problemet opstod efter 3.9Ghz, mens lige under 3.9Ghz lå FPS langt mere stabilt, hvad der helt præcis skyldes, det kan jeg ikke sige, men det er værd at nævne da selv om FPS var høje blev vi faktisk lettere irriteret over dette rykkeri, da man godt kan mærke forskel på 40-100FPS. Så den bedste spiloplevelse var faktisk at køre den ved lidt lavere mhz og så få en lavere minimums og maximums fps, men i det mindste var der en stabil gennemsnits FPS og spillene føltes mere flydende.
Konklusion
Det samme som jeg har skrevet mange gange før. CPU'erne henvender sig til to forskellige målgrupper men opfylder 100% behovet til hver målgruppe.
Hvad end du vælger så har du en rigtig god CPU i alle henseender.
Begge OC'er rigtig godt, og da vi er på en OC liderligt forum, så kan jeg næppe forestille mig nogle ville vælge en Dual Core længere pga de så bare vil OC Quad coren til at slå Dual Coren alligevel. Men Dual Coren kan også OC og slår også igen, men primært i spil.
Sidst står jeg tilbage... personlig ville jeg bytte min E8500 for Q9450 ? Nej... det bruger jeg simpelthen min PC alt for lidt til at kunne betale sig på nuværende tidspunkt.
Det var en lettere gennemgang det her, men jeg håber at få sat lidt hverdagsøjne på disse to CPU'er og ikke bare i rent resultat-fråseri sammenhæng.