Så skulle det ske - jeg ville se hvad mit HD3870 kunne trække. Først opdaterede jeg kortet med en bios jeg fandt på en tysk hjemmeside.
Så kørte jeg en autotune på CCC - kortet kom på 872 på core og 1375 på ram (der viste sig dog lidt pixelfejl - så ram blev sat til stabilt uden fejl på 1275).
Standardkøleren er for længst skiftet med Zalmans VF900-Cu
Efter noget tid på ATITools artifactscan blev temp aflæst til ca 70grader (laveste blæserhastighed). Stadig rigeligt spillerum opad.
Så fik jeg sat en lækker blyantstreg - og i med kortet igen.
Bootede uden probs - kørte ATITool og aflæste en idletemp på ca. 60 blæser nu på fuld hastighed)!!!
Nå - ja. Så skulle jeg jo se hvad det kunne. core på 900 ram på 1275 - pixelfejl. Så kørte jeg rammen til standard og startede med at skrue core op...
Forbløffende. Jeg kunne nu uden problemer runde de 950 mhz på core. Fuldstændig fejlfrit. Og der var meget mere i - kunne stort set ramme 1 ghz uden fejl. dog med standard ram-hastighed.
Det hele blev dog noget hektisk idet temperaturen lynhurtigt nærmede sig de 100 grader og enkelte gange kom over 😲
Så med en ordentlig gang køling på kunne det blive rigtig sjovt.
Mit største problem er dog at jeg ikke helt forstår hvorfor i alverden der er tegn på ustabilitet så snart jeg piller ved rammene - jeg tror dog selv at det fordi der kun er passiv køling på rammene.
Efter endt "pilleri" hev jeg kortet ud igen og stregen visket væk med viskelæder.
Kortet kører nu sine "stardard" 872/1275.
Nu venter jeg/skal jeg have bestilt en fullcover wb hvorefter jeg vil prøve det igen.
Undeligt du laver sådan noget uden at kontrol måle din spænding? Svarer til at oc cpu uden at tage hensyn til temps m.m. Du aner jo intet omkring belastningenaf kortet og om der er mere at give af.... 😳
8# ok kan være jeg skal sæte mine ram ned men får du ingen nu når du har sat ram ned ? min går også ned nolge gange når den køre og siger skærm driveren lukket eller sådan noget og genstartest har din og¨så gjort det ?
Hvis jeg ikke husker helt forkert, har riska vist sagt (kan være jeg tager fejl) at man ikke kan give den for meget på den modstand? Der kommer et tidspunkt hvor den ikk kan give mere. Og det skulle kortet godt kunne holde til.
Du kan ike komme højere end 1.45-1.50v med blyant og det kan der intet ske ved det begynder først at brokke sig ved over 1.90v men den vf900 køler er noget dårligere end stock køleren mit lå på max 55-60c med stock køler i load med blæser på 50% og ved 1.55v og blæser på 100% lå det ikke meget højere!