Privatsalg og lovgivning.

Hyggehjørnet d.  13. marts. 2008, skrevet af gabbadoo
Vist: 701 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 02:21:33
Svar/Indlæg:
3065/208
Har solgt et grafikkort til en gut og modtaget pengene. Har afsendt kortet. Hvis han nu vælger at sende kortet retur til mig, har han så nogen ret til at få pengene retur?
CleanC

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2008 02:40:56
Svar/Indlæg:
567/26

Prøv at læse det her fra Forbrugerstyrelsen:

http://www.forbrug.dk/faq/rekl...

Godt nok drejer det sig om en brugt bil, men den nævner begrebet 'Forbrugerkøb', hvilket jeg vil tro dit salg også kan gå ind under.

Men der skal jo være noget galt med grafikkortet - ellers siger loven at det er 'købt som beset' - handler over nettet er der dog ALTID 14 dages fortrydelsesret på.

Men har I overhovedet skrevet en kontrakt?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 02:43:47
Svar/Indlæg:
3065/208
Ingen kontrakt. Vi har lavet handlen over et par email. Jeg har solgt kortet med kvittering, restgaranti og jeg kan garantere at kortet virkede sidst jeg havde det i min maskine. Jeg er ikke forhandler, hvorfor jeg ikke mener den skal gå ind under kategorien "forbrugerkøb" - det eneste der tæller, mener jeg, er at den er købt som beset; jeg har modtaget pengene, han har modtaget varen - end of story.

Som du kommer ind på. Jeg har ikke på noget tidspunkt lovet ham nogen fortydelsesret, så (pengene nu stort set brugt, hvilket jo netop er typiskt når der sælges brugt hardware) han burde ikke kunne kræve pengene retur.

CleanC

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2008 02:59:41
Svar/Indlæg:
567/26

Næh, det mener jeg heller ikke - kun hvis det ikke virker...og det siger du jo det gjorde ved købet/salget.

Jeg vil faktisk mene, at det eneste han evt. kan gøre krav på, er de lovsikrede 14 dages returret pga internethandelslovgivningen - og den mener jeg faktisk kun gælder forhandlere som du selv er inde på.

Det må jo svare til når man handler via den Blå Avis - der gælder det i hvert fald med 'købt som beset'.

Har han iøvrigt overhovedet henvendt sig med ønske om at lade handelen gå tilbage?
Betalte han før eller efter han modtog kortet?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 03:04:26
Svar/Indlæg:
3065/208
Jeg oplyste ham mit kontonummer, han indsatte pengene og jeg afsendte kortet. Nej, han har ikke henvendt sig med ønsket om at lade handlen gå tilbage.

Er blot blevet lidt nervøs, idét jeg tjekkede track&trace, for at se om han havde hentet kortet, og da stod der:

09:17 Afhentet på postfilial xxxxx
09:20 Ankommet til postfilial xxxxx

Underligt!? Smutter sku ned på tanken og henter en flok Carlsberg for de sidste af knasterne 😀

TB

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 07:25:05
Svar/Indlæg:
767/51
Forbrugerkøb er hvis du køber noget af en erhvervsdrivende og du er forbruger, det dækker ikke handel mellem to privatpersoner.

#0 godt du lavede denne tråd, nu ved jeg da helt sikkert hvem jeg skal undgå at handle med - hvis det er sådan du tænker..

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 07:43:41
Svar/Indlæg:
3065/208
Skrev jeg ikke jeg godt ville betale pengene tilbage, men at det blev på mine præmisser, dvs. til den 1. næste måned fx.? Er det ikke fair, at jeg bruger pengene når jeg har afsendt grafikkortet?

Grunden til jeg oprettede tråden er dels, at jeg synes det er irriterende ikke at vide, at han måske kan komme med pantefogeden eller politiet om 2 dage og kræve pengene retur - jeg ønsker kun at kende reglerne - ikke at omgåes dem.

Det tjener alle at kende reglerne, køber, såvel som sælger, og det er ikke noget HWT har oprettet en STICKY omkring (det burde de)

Selvfølgelig hustler jeg ham ikke for pengene, men at han kan komme til at vente en smule tid før han får dem retur - det kan sku godt ske. Jeg ved jo at kortet virker.

Jeg synes du - BT - skal oprette en tråd, hvori du kritiserer mig som sælger af brugte genstande - jeg vil med glæde deltage.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-03-2008 08:22:42
Svar/Indlæg:
15982/637
Når der er restgaranti/reklamation på produktet kan køber jo henvende sig til forhandleren, det er imo noget nemmere.
Jeg mener ikke han har nogen rettigheder som sådan, hvis det er "fortrydelse" af købet. Bordet fanger

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 09:49:12
Svar/Indlæg:
2823/238
Jeg kan heller ikke forestille mig at han har samme rettigheder som hvis det var købt i en butik - fysisk eller online.

Så skulle han jo komme til sælger hver gang der var noget, RMA, fortrydelsesret, osv.

Hvis varen virker, og sælger har handlet i god tro, bortfalder et hvert ansvar i min mening når køber modtager og åbner pakken.

Nemonic

Overclocker
Tilføjet:
13-03-2008 09:53:18
Svar/Indlæg:
26/0
Han har faktisk stort set samme rettigheder som i en butik? Hvilke har han ikke?

Hvis der er en "skjult" fejl ved produktet, kan han kræve handlen tilbage.

Garanti skal klares med leverandøren (I den butik det er købt i)

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 10:16:50
Svar/Indlæg:
3233/128

Det er rigtigt at man har rettigheder, men så kommer problemet, bevisførelse.

Her bliver det påstand mod påstand og der taber køberen. Dvs., køberen taber fordi det så skal prøves i retten, og det vil i sig selv være alt for dyrt for køber, da han altid selv skal betale udgifterne til sagen.

Altså vil han kun kunne få sine penge tilbage for kortet HVIS han vinder sagen, men skal stadig betale sin del af udgifterne for retssagen og så er for dyrt når det er et grafikkort.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-03-2008 10:22:51
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg laver som udgangspunkt ikke returret på det jeg sælger længere ... jeg har nemlig lidt for mange gange nu oplevet at køber scorer en dobbelt gevinst.
Fx. Jeg solgte et GFX jeg vidste var 100% funktionelt da jeg sendte det, køber modtager det og siger kortet er defekt. Vi aftaler at lave halv skade.
Da jeg så tror den sag er ude af verden, så får jeg en dag pludselig en mail fra shoppen kortet er fra at beløbet på xxxx antal kr. er blevet krediteret til konto nr. xxxx etc. Fedt sælger scorer halv skade fra mig og samtidig kortets købspris.. !
Nej tak ikke længere.
Folk er velkomne til at komme og se at delene fungerer.

Nemonic

Overclocker
Tilføjet:
13-03-2008 10:24:57
Svar/Indlæg:
26/0
#9 - Enig, men i det her tilfælde, hvor der stadig er garanti, har køber/sælger faktisk intet med hinaden at gøre, der er det et spørgsmål mellem køber/distebutøren (Altså der hvor kortet er købt) og i sidste ende leverandøren.

Derfor, kan jeg ikke se hvad Sælger er bange for, hvis han får pakken tilbage, kan han jo selvfølgelig ikke andet end at levere pengene tilbage - I grove træk.
Dog ser jeg ingen grund til at køber skulle lade pakken gå retur, hvis han selv har indgået aftalen?

Hvis pakken er åben og kortet monteret, burde det, hvis der er noget i vejen, gå til forhandleren.

teko

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 11:11:46
Svar/Indlæg:
873/19
Privatkøb er ikke dækket på samme måde som nogen andre handler.. Ved fjernkøb er det såvidt jeg husker (gider ikke finde bogen frem nu) end ved direkte salg. Ved direkte salg, købes varen som beset, og der er derfor ikke så meget at komme efter, men som andre også skriver, når der er rest-garanti på, kan jeg heller ikke se problemet medmindre det skulle sendes til taiwan eller andet der var voldsomt dyrt..

#11 det er så lidt svinsk af ham 😕 Købte selv en PSU der viste sig at være perfekt, jeg oprettede en RMA og fik fuld nypris tilbage (ca. 50% mere end jeg gav brugt), er ret sikker på sælger ikke gad lave RMA'en selv og derfor solgte den, gjorde ikke mig noget :D

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 12:01:01
Svar/Indlæg:
2516/381
Der er ikke noget der hedder 14 dages returret ved privat handeler på nettet, så vidt jeg ved.

Solgte noget på qxl.dk engang,, hvor køber, han ville have pengene tilbage,, kontaktede qxl, og de sagde ifølge loven kunne jeg bare skrive til han at køb var køb, , og efter dette bare ignorere hans mails..

Dette var dog kun hvis produktet virkede 100% eller der stadig var garanti på, og det var der,, cpu'en var 3måneder gammel, med faktura og det hele

TB

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 12:24:02
Svar/Indlæg:
767/51
#6 jeg remte vist et ømt punkt der..

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 12:26:12
Svar/Indlæg:
2823/238
Læs her og bliv oplyst...

http://www.forbrugerraadet.dk/...

CleanC

Superbruger
Tilføjet:
13-03-2008 14:17:49
Svar/Indlæg:
567/26
# 16

Jada, det var den side jeg ikke ku finde i nat!
Kanon, så skulle denne tråd vist være lukket. :yes:

#0, #6

Jeg synes personligt at det er et vigtigt emne at tage op - man glemmer sgu ofte hvad ens reelle rettigheder er som privathandlende - for mig var det nok at kl var 2 om natten 😳

#4 Ja, det lyder godt nok underligt...håber bajerne smagte dig, btw 😀

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 16:06:09
Svar/Indlæg:
2823/238
Har lige haft en rigtig dårlig oplevelse, havde aftalt at købe COD 4 med ham der solgte det i den blå avis. har så sendt ham pengene idag. og ringede for at fortælle ham det, så han kunne sende det, så jeg kunne game i morgen.
Han siger at hans kammerat har fortrudt og ikke vil sælge alligevel.

fedt nok, tak for lort. 😩

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 22:42:49
Svar/Indlæg:
1015/85

I sådan en situation ville jeg have sagt fint, du sender kortet retur til mig og når jeg har modtaget det får du dine penge for det. - hvis han så ikke vil det har han nok ikke rent mel i posen.

Har selv hørt den før, så fik jeg "nej, jamen jeg vil jo godt have det" - Øh var det ikke i stykker? Så kommer der intet svar, - det er rigtig TIT folk prøver det der lusede trick for at få lidt rabat.

så må du jo have dine penge igen af ham?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 23:34:26
Svar/Indlæg:
3065/208
#15 Whatever, ser bare ikke mig selv som en skidt gut at handle brugt hos, og synes da det er urimeligt at hænge mig ud for det. Som i det #16 linker til, er jeg da helt frisk på, at man laver en slags kontrakt inden handlen:

Fortrydelsesret:

Køber nægter at modtage varen, varen returneres og køber får pengene retur. Nul problemer.

Ingen 14 dages returret:

Køber monterer kortet, smadrer det og returner det for at få pengene retur 14 dage senere. Don't think so!

Kvalitets-garanti:

Varen virkede sidst sælger havde den i hånden, evt. reklamation skal foregå gennem den oprindelige forhandler / producent.

------------------------------------------------------------

Er sku ik pissed på dig, men synes du var lidt grov 😛

#16 Tak for linket.