Den er helt gal med min ram :/

Bundkort / CPU d.  13. marts. 2008, skrevet af anarchoi
Vist: 316 gange.

anarchoi

Overclocker
Tilføjet:
13-03-2008 21:22:55
Svar/Indlæg:
5/3
Første del af historien udspillede sig i går aftes :

Før havde jeg 2 stk af disse :
512 MB Geil PC3200 400mhz
http://edbpriser.dk/Products/L...

Og har så lige købt 2 af disse :
1GB Kingston Value PC3200 mhz
http://www.shg.dk/link.asp?got...

Altså en upgrade fra 1 til 2 GB af ram der på papiret yder det samme....

Jeg spiller CIV IV og jeg må desværre konstaterer at computeren er blevet langsommere med de nye ram. Det hele hakker en smule når jeg scroller rundt på verdenskortet....

Hvordan kan det være? Hvad kan jeg gøre - det var ikke lige det jeg havde forventet :)

-----

Anden del udspiller sig i disse minutter og har stået på i et par timer :

Besluttede mig for at sætte min gamle 2x 512 MB ram fra Geil i igen...men nu er den da helt gal...

Det er som om det kun er slot 2 der virker nu. Sætter jeg en ramklods i slot 1 booter computeren men blir' ved med at stå op bippe og der kommer ingenting på skærmen. Samtlige 4 ram-klodser virker i Slot 2.
Med nogle kombinationer kan jeg godt få det til at virke med 2 ramklodser i, lige indtil BIOS - så fryser den.

Igår da jeg skiftede mine 2 gamle med 2 nye havde jeg samme problem med de mærkelige bip-lyde og ingenting på skærmen. Jeg skiftede frem og tilbage med nye og gamle i timevis og lige pludseligt virkede først de gamle, og så de nye (samtidig).

Nu kan jeg så kun bruge 1 Ram-slot af gangen.

Hvad i alverden foregår der??

Jeg kan nu ikke længere spille CIV IV tilfredsstilende :(
Endinho

Overclocker
Tilføjet:
13-03-2008 21:27:27
Svar/Indlæg:
62/20
har du updateret din bios. Havde også ram problemer for ikke så lang tid siden. Det hjalp med en update

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 22:31:52
Svar/Indlæg:
8947/160
Har du clearet cmos

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 23:47:38
Svar/Indlæg:
3065/208
Du skal nok prøve den lange Clear-CMOS procedure. Det er i hvert fald den sikreste metode at finde ud af, om der er noget i vejen med hardwaren.

Sluk for PSU'en / træk kablet ud
Aflad dig selv for statisk elekticitet (tag fx. lige fat i radiatoren-den er jordforbunden)
Sæt Clear-CMOS jumperen til Enabled (clear cmos)
Tag CMOS-Batteriet ud
Tryk engang på powerknappen så kapacitorerne bliver drænede for reststrøm
Vent 20-30 minutter og sæt batteriet tilbage
Sæt Clear-CMOS jumperen til Disabled (default)

Jeg er 99 procent sikker på rækkefølgen foroven er korrekt.
Husk at aflade dig selv for statisk elektricitet da du ellers kan ødelægge nogle af de små komponenter på mainboardet.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2008 23:51:24
Svar/Indlæg:
3065/208
Hvis du opdaterer din bios, er det en god idé lige at Cleare CMOS engang før du gemmer nogen indstillinger i den nye BIOS.

anarchoi

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2008 00:10:27
Svar/Indlæg:
5/3
Tak for svar

Jeg har netop opdateret BIOS.

Jeg har flere gange clearet CMOS ved at trække kable ud og sætter Jumpers til Disabled et par min. og så tilbage igen. Så får jeg også en "CMOS Checksum error - Press F1 to proceed" når jeg starter op - så er den vel clearet? Har også clearet efter opdateringen af BIOS.

Lige lidt hjælper det. Den virker som sagt fint med ram i slot 2, men så snart jeg sætter noget i slot 1 begynder den at bippe og vil ikke boote...

Noget jeg lige lagde mærke til at inde i BIOS var DRAM sat til at køre 200Mhz....Har forsøgt at sætte den til manuel 400 mhz men det ser ikke ud til at have nogen effekt....

anarchoi

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2008 00:33:56
Svar/Indlæg:
5/3
Allllright så skete der sgu' noget.

Satte mig for at undersøge hvad fejlkoden 0.4 som bundkortet gav mig betød (clever me - i know :)) og jeg stødte på dette reply i et forum topic :

" I installed it, and it gave me a .0.4 error again, so I reseated them again, same error again, then I restarted, but I pulled the dim closer to the CPU toward the CPU with my fingers while it was booting. it booted. peculiar"

Jeg gjorde forsøget efter ved at holde ramklodsen i Slot 1 nede og presse en smule mod CPU'en og sørme så om det ikke virkede!

Nu har jeg så tilbage ved det gamle problem - hvorfor er disse nye 2 x 1GB ram langsommere end mine gamle 2x 512 MB?
Kan jeg tjekke det ud på en eller anden måde om de kører den hastighed de skal? Ellers ville jeg helst bare tilbage til mine gamle 2x 512 MB ram, men jeg er efterhånden bange for at pille ved de ram-klodser overhoved :)