Hvordan får jeg 5.1 surround fra spil?

Spil d.  14. marts. 2008, skrevet af jondmac
Vist: 342 gange.

jondmac

Superbruger
Tilføjet:
14-03-2008 00:10:47
Svar/Indlæg:
43/32
Hvordan får jeg 5.1 surround fra spil til at virke på min forstærker?

min opsætning er digital kabel ud fra pc til 5.1 forstærker digital in, og det virker fint med dvd i media center og media player, man så snart det er spil kommer der kun et stereo signal fra computeren til forstærkeren..

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få det til at virke... Har prøvet alt...
gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2008 00:13:50
Svar/Indlæg:
3065/208
De fleste lydkort understøtter jo AC3 Dolby Pro Logic SPDIF, hvilket er lydstandarden på dvd'er.

Hvad lydkort har du? De fleste spil med surround lyd bruger jo Creative's EAX til at lave den slags, men det er der ikke alle lydkort der understøtter - prøv evt. at tjekke indstillingsmulighederne for lyden i spillet, det kan være du skal vælge AC3 eller et eller andet ... andet, for der findes andre nogenlunde gode surround codecs der bør virke.

jondmac

Superbruger
Tilføjet:
14-03-2008 01:09:55
Svar/Indlæg:
43/32
Creative augixy 2 platinum. kører med spdif ud til forstærkeren.. 🙂

lowfire

Superbruger
Tilføjet:
14-03-2008 05:49:55
Svar/Indlæg:
171/6
Hvis jeg ikke tager meget fejl, så bruger de fleste spil ikke spdif udgangen.
De deler lyden ud på de alm analoge mini-jack udgange, Center-Sub, Front, Rear.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2008 07:21:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Den funktion du søger, er der kun et lydkort i verden der har, og det laves ikke længere.

- ellers, så skal spillet direkte være kodet til det. Så det er mere et spørgsmål om spillet end et spørgsmål om indstillinger og lydkort. Hvis du blot har et surroundlydkort, koblet til et surroundsæt (uanset analog eller digital) handler det om hvilken applikation du har kørende.

Ligesom DVD film har et surroundspor, skal spil også have et "surround"-spor. Du skal lede godt og grundigt for at finde spil med ægte "surround", og nej. Jeg snakker ikke om det der EAX-halløj (selvom det faktisk er ganske hæderligt) 😉

Carpman

Superbruger
Tilføjet:
27-03-2008 14:07:03
Svar/Indlæg:
158/3
Du skal bruge 3 stk. minijack til phono stereokabler fra pc'ens Front, Rear og center/sub udgange til det analog 5.1 input på din digitale forstærker(hvis den har sådanne et input)
Har lige investereret i dette setup og har nu 5.1 i spil 😀