vand under "0"

Køling d.  15. marts. 2008, skrevet af tysker87
Vist: 2690 gange.

tysker87
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2008 01:56:39
Svar/Indlæg:
32/2
Hej allesammen

I forbindelse med mine planer om at opgradere til sommer, har jeg planer om, at bruge noget vandkøling.

Men jeg kunne nu godt tænke mig at vide, om det er muligt at køle vandet under omgivelsestemperatur, eller endda under frysepunktet?

Så hvordan gør jeg det?

Hvilke dele, additiver osv, ska jeg bruge?

På forhånd tak 😀
Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 02:30:09
Svar/Indlæg:
3162/326
Hvis du ikke har rodet med vand før, så er mit råd til dig, at lade være med at spekulere i den slags 😉

For at vandet skal have en lavere temperatur end omgivelserne, så skal du bruge et peltier-element. Det er sådan en dims der bliver varm på den ene side, og kold på den anden, når der bliver tilført elektricitet. Man kunne vel i teorien godt ha sådan et siddene i toppen af et resevoir, hvor der så gik nogle køle-elementer nedad i vandet og køle det, og så nogle elementer på oversiden med en gang luftkøling på.

Det med at få vandet under frysepunktet, det vil skabe kondens over det hele i computeren. Ligesom på en køld øl, på en varm sommerdag, der kan svede tran ud over det hele. Med andre ord: Det kan ikke lade sig gøre.


Mvh. Mads 🙂


lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 02:57:41
Svar/Indlæg:
3485/76
#1 jo det kan da, du skal bare isolerings behandle det hele 😉


tysker87
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2008 03:17:46
Svar/Indlæg:
32/2
@Mads321

Jeg har skam prøvet vandkøling før, og jeg ved godt, hvad et peltier-element er for noget, (bare fordi jeg ikke har særlig mange indlæg/ svar her på siden, er det ikke ensbetydsende med, at jeg er komplett dum/ uvidende eller lignende). 🤣

Planen er således, at jeg selv vil lave reservoiret+ kølehovederne (ja, jeg har det nødvendige værktøj/ viden til, materialet ka jeg få fat på.) og komplettisolere rundt omkring kontaktfladerne (eller hele hovedet/ hovederne), såvel som slangerne+ reservoiret (armaflex, eller hva det hedder+ det der tape, som jeg ikke lige ka husk navn på)...

Grunden til, at jeg ikke vil prøve det peltier-hoved, de f. eks. har ved coolerkit (eller i det hele taget peltier) er, at jeg gerne vil køle både CPU og GFX.

Måske har jeg startet lidt forkert ud.

Planen lyder således, at jeg vil, som du siger, køle vandet ned i reservoiret, og derfra pumpe det ud til hovederne.

Jeg har så'n set leget med tanken, evtl. at bruge elementet fra en campingfryser el. l.

Jeg ville bare høre, om der er nogen, der har prøvet det før, og deres erfaringer. EDIT: om det ka betale sig, og igen: hvilke additiver jeg ska bruge/ er bedst



Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 04:02:36
Svar/Indlæg:
3162/326
#3

Det må du undskylde. Det er lidt svært at holde styr på, hvem der ved hvor meget osv. så plejer at skrive så pædagogisk som muligt - det er ikke noget personligt.

Det lyder da som noget af en plan. Tror ikke jeg kan hjælpe dig desværre, men held og lykke med det!


Mvh. Mads 🙂


Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 04:05:52
Svar/Indlæg:
1293/104
Hvis vand kommer under frysepunktet, fryser det til is 😀 😉 .


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 04:13:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1 + #3

Agreed. Dum idé.

-> #5

Næh, egentlig ikke, nej.


#7
TB
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 07:33:14
Svar/Indlæg:
767/51
#6 øhh jo hvis vand kommer under frysepunktet så fryser det til is. Hvorfor mon det hedder frysepunktet..


korte
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2008 07:43:25
Svar/Indlæg:
77/7
#3

Køleskabe og fryser fra campingvogne anvender som oftest køling via absorptionsprincippet, hvor det er en varmekilde der skabe cirkulationen af kølemidlet istedet for en kompressor som i almendelige køleanlæg. Generelt har camping køle/fryseskabe ikke voldsomt stor kølekapacitet, med mindre varmekilden er en flammekaster 😛 Så tror ikke det er den vej du skal gå for at nå under frysepunktet.

Gå istedet efter at rippe en gammel aircondition. De små kompakte der står i vinduet. Tag evt. et smut på xtremesystems.org/forums under deres cooling section, der er nogen der har lavet tricket jeg omtaler.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 07:46:06
Svar/Indlæg:
7263/260
#0 Så skulle du måske kigge lidt på den her:

http://coolerkit.dk/product.as...


korte
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2008 07:49:25
Svar/Indlæg:
77/7
http://www.xtremesystems.org/f... Her er lidt inspiration

Lad nu være med at ødelægge rørene 😉


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 07:52:00
Svar/Indlæg:
7263/260
#10 Lækkert læsestof 🙂


#12
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2008 07:52:56
Svar/Indlæg:
422/14
#5 og #7 Det er jo nok derfor han spørger til additiver til vandet ;)

#0 Ganske almindelig kølervædske i forholdet 1:1 så er du frostsikret ned til -30C, det er vel nok ?

Der er det jeg brugte som additiv i mit vand, dog ikke i 1:1, da jeg ikke skulle under ambient temperatur, men for at korrosionsbeskytte systemet.

Alternativt (og hvis dit system er HELT lukket) kan du bruge alcohol i vandet, men det er ret hårdt ved pakningerne i systemet, men har flere fordele, den første er frostsikringen men der er en bonus ved at de sænker overfladespændningen i vandet, hvilket giver en bedre kontakt.

Vand er jo dråber, ved at tilsætte 8-15% alcohol sænkes overfladespændningen så meget at vandet bliver "fladt", men du skal nok højere op alt efter hvor lav en temperatur du vil ned på.


Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 09:59:21
Svar/Indlæg:
1293/104
#6: Øh, jo, egentlig jo.


BlacKBurn
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2008 10:11:18
Svar/Indlæg:
139/25
#13

Man kan godt have underafkølet vand. Man kan fryse vandet ned til under frysepunket uden det "opdager" det, og hvis det så får et slag eller man ryster det så fryser det til is. Det er det der sker når der er isslag 😉


TahmiaS
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 10:52:24
Svar/Indlæg:
990/50
Kan man ikke også kaste salt i vandet for at sænke frysepunktet? Ellers vil jeg foreslå at hælde vodka i hele systemet ;D dem har jeg da til at ligge i fryseren ^_^


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 11:04:14
Svar/Indlæg:
4230/89
#5+7,
vand i bevægelse fryser heller ikke ved 0grader 😉
og hvis han fks bruger sprinkler væske(10ltr for 50kr nede på tanken) så kan man nemt sænke frysepunktet til -30grader 😛


Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 11:26:25
Svar/Indlæg:
1293/104
#16: Stikker du et termometer i dit bevægelige vand, er temperaturen ikke under nul grader.

Ja, du kan tilsætte sprinklervæske for at sænke frysepunktet, men så er det jo ikke vand mere, vel ?


BlacKBurn
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2008 11:28:43
Svar/Indlæg:
139/25
Fiddoo, du giver dig ikke var ? :yes:


Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 11:29:07
Svar/Indlæg:
1293/104
#14: Der sker ikke "andet" når der er isslag, end at vandet kommer under nul grader, og derved bliver til..... is 😲


BlacKBurn
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2008 11:30:52
Svar/Indlæg:
139/25
Det var da utroligt med dig, http://da.wikipedia.org/wiki/I... 😎


Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 11:31:28
Svar/Indlæg:
1293/104
#15: Jo, det kan man. Det er det man udnytter når man salter vejene om vinteren. Så sænker man frysepunktet, når man tilsætter salt. Men så er det jo saltvand man får.

Vodka kyler man sgu da i halsen 😛 😛 😛 😛 😛


lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 11:32:16
Svar/Indlæg:
3485/76
bar hæld alkohol i, så der sku ikke noget der fryser !


Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 11:34:36
Svar/Indlæg:
1293/104
Blackburn: Læs nu hvad der står ! Når regnen rammer jorden bliver den til IS ! Ergo bliver vandet under nul grader. Du kan ikke omgås fysikkens love, hvor gerne du end vil. 😉


BlacKBurn
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2008 11:38:09
Svar/Indlæg:
139/25
"bliver det nu underafkølet til en temperatur under 0 grader, men når ikke at danne hagl eller sne, før den rammer jorden og her straks fryser til et hårdt isslag"

Ergo!!! :)

Det er under 0 grader i et lille stykke tid før det rammer jorden.


Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 11:44:12
Svar/Indlæg:
1293/104
Og når det bliver underafkølet til under nul grader er det is. Længere er den ikke.

Det er en gang definitionen på det.


BlacKBurn
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2008 11:49:14
Svar/Indlæg:
139/25
Nej, jeg har et klip fra blå barracuda hvor værten står med et reagensglas og der er vand i som er -21 grader, man kan se det er flydende fordi han "kører" det rundt, så tager han en skrugetrækker og slår på siden af glasset - wupti det fryser til is på 0,25 sek


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 11:54:25
Svar/Indlæg:
7241/274
Lad endelig være med at bruge sprinklervæske da der er sæbe i og det skummer meget når de cirkuleres


Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 13:34:48
Svar/Indlæg:
1287/32
#25 Det er vist dig der prøver at omgå fysikkens love:
http://en.wikipedia.org/wiki/S...


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 14:21:41
Svar/Indlæg:
23132/740
Vand kan sagtens være omkring eller under 0 ºC, uden at fryse. Selv uden addidativer. Vand i stillestand går fra flydende til fast form ved omkring 0 ºC, men det er kun som en grødet masse. Hvis vand skal fryse "med det samme", skal der altså være pænt koldt, og så er det fuldstændig irrelevant, for så er det mere interessant at diskutere isolering, da der vil blive dannet rim og kondens.

Så glem nu alle de der Wikipedia-links og hjælp #0 i stedet for 🙂

-> #0

Jeg synes det ville være en dum idé. Hvis du gerne vil lege med sub-zero temperaturer, ville jeg hellere anbefale kompressorkøling. Men uanset hvad, så er vandkøling fint nok.

Du kan sagtens køle vand til under 0 ºC, men der vil ingen fornuft være i det. Anstrengelserne og forholdsreglerne er alt for omfattende, til at det ville kunne betale sig.


tysker87
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2008 14:29:39
Svar/Indlæg:
32/2
Wauw, tak for de mange svar i første omgang!!!

Til Mads, du behøves ikke at undskylde, det er helt i orden, og jeg ka godt se den nødvendige pædagogik i det, du skrev 😛 (har ikke opdateret min profil i laaaang tid)

Lige for at uddryde tvivlene, jo mere flow der er, desto lavere temps skal der til for at fryse vandet (til en hvis grænse self.)

Kølervæse var også det jeg tænkte på, havde bare ikke lige nogen plan om de rigtige blandingsforhold, men -30 grader er MERE end rigeligt, så tak for dette.

Alkohol lyder også fint, men korroderer det ikke hurtigere end kølervæske, el. l.?

Salt?!? nej tak, som sagt så vil selv lave kølehovederne, og jeg har ikk den store lyst til at bruge adskillige arbejdstimer på, at lave nogen ny hver 3./ 4. måned.

Jeg har sovet lidt over projektet her i nat, og har tænkt på evtl at bruge fuld kobberrør (som jeg har tilstrækkellige af i forvejen) i stedet for almindelige slanger, da jeg jo alligevel skal totalisollere det hele. Reservoiret skal også laves af en tynd kobberplade. Jeg er gået i gang med nogle tegninger her til morgen, som jeg vil uploade her i tråden (eller lave en fortsættelse).

Jeg har planer om opgradere til sommer (maj), og vil tilsvarende også uploade resultaterne og alt det, der skal til her på siden.

Jeg har bare ikke rigtig bestemt mig for, hvilket MoBo, jeg skal vælge indtil videre.
Jeg venter nemlig, indtil P45 har nået sin vej til lille DK, for at se, hvad det har byde på.

Igen tak for de mange svar 😀


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 14:31:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #30

Wolla. Du' den sygeste hund! 😎


tysker87
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2008 14:37:23
Svar/Indlæg:
32/2
@NoNig

Kompressorkøling bliver det nok ikk til, da jeg ikk kun vil køle CPU'en.

Til det med ingen fornuft, det samme er der da vel heller ikke i LN2 eller DIce?

Hvorfor køb en bil til 800.000 kr, som kører 12km på literen, hvis man ka få en til en 10'ende del af prisen, som kørere meget længere på literen?

Hvorfor drikker folk sig stive?

Hvorfor tar folk ud og jager?

Hvorfor er der nogen, der samler frimærker, eller knapper, eller VooDoo GFX?

Det er bare et hobby, med som i eks. #1, en hvis blærerøvsfaktor, hvor man tester grænserne, og finder ud af, hva der egentlig er muligt/ hva der ka lade sig gøre med menigmands muligheder.


tysker87
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2008 14:38:20
Svar/Indlæg:
32/2
@31 og det betyder? 😕

Ved nu ikke helt, hvordan jeg skal interpretere det indlæg, men der er ikke nogen, der tvinger dig til at læse det her, eller svare på det


Nivlek
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2008 14:47:43
Svar/Indlæg:
187/22
#33

Jeg tror ik' han fornærmede dig 😛 det var nok mere et kompliment fordi at du bare vil kaste dig ud i vand under 0 og sådan noget...

OT : Lige for at overbevise alle der er i tvivl så er der nogle ret flotte film med supercooled water på youtube...

http://youtube.com/watch?v=fSP...
http://youtube.com/results?sea...


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 15:13:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #32 + #33

Som #34 siger. Der ligger hverken en slet skjult fornærmelse eller overlegenhed bag.

Jeg ville blot sikre mig, at du (og de andre), var klar over hvorfor jeg synes det ville være en dårlig idé. Som der står skrevet længere oppe. Selvom man har få svar i forum, kan man godt være en haj til OC, men man skriver alligevel liiige sine forholdsregler.

Jeg syndes da det er for cool eksperiment og glæder mig da også til at se nogle billeder :yes:


CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 15:17:32
Svar/Indlæg:
3394/170
Køb sådan en fætter her http://www.aquatuning.de/produ... (water chiller) og smæk noget isolering på din CPU blok og slanger.. 🤣


#37
TB
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 15:19:52
Svar/Indlæg:
767/51
Sjovt at I begynder at nævne grader - når jeg (vi) snakker om et frysepunkt ;)

Har I stadig ikke fanget den?? ;)


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2008 15:20:29
Svar/Indlæg:
1341/56
et lille link

http://www.xtremesystems.org/f...

er selv i gang med noget lignende det i linket, med mit setup vil jeg selv kunne bestemme temperaturen på vandet... så jeg ikke behøver isolering til en start, og vil iøvrigt også spare strøm.. er igang med at programmere en lille microprocessor til at styre det.

mangler bare et lille print til min regulator, og nogle FET's.. skal switche en 35 ampere... skal nok blive spændende....


men lige et par småting at huske.... hvis du vil under 0 grader, så vil du have en del tid før vandet når der ned fra stue temperatur... så hvis du har lavet et overclock der virker ved 0 grader koldt vand, så skal du jo vente på at vandet er nede i temp før du kan tænde maskinen...

også vil jeg også råde dig til at have så lidt vand så muligt i det kolde loop, ingen grund til at have et ress og sådan... er bare mere vand der skal nedkøles..

i mit setup bruger jeg 2x192W peltier's men det er kun til at køle cpu'en... hvis du skal køle det hele skal du have en del elementer, er vidst noget med, at det er mere effektivt at have en del lidt mindre istedet for nogle få store.. men kan du læse mere om inde hos xtremesystems.org

og det vil komme til at bruge urimeligt meget strøm... vil være urimeligt besværligt.... og ret dyrt..

men det er super sjovt at rode med. så go for it!!


tysker87
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2008 16:50:50
Svar/Indlæg:
32/2
@NoNig

Jeg forstår dit standpunkt, og respekterer det self. Jeg er udemærket klar over, hvad det er, jeg kaster mig ud i, jeg har brugt omtrent en uges tid på, hvad/ hvordan/ hvorledes osv.

Men jeg undskylder misforståelsen, min fejl. det er en af mine lidt underlige sider, at jeg har det med at se for meget ironi/ ondskab i tingene nogen gange.

Her et billede af, hvordan jeg har tænkt mig at sætte det hele op.







Det er self ikke helt færdigt endnu, da jeg endnu ikke har fundet den rette løsning, hvordan jeg skal implementere GFX i det der... 😉

Har tænkt over måske at lave to mere eller mindre sammenhængende reservoirs, det store til CPU, NB og RAM, også et mindre ét ved siden af til GFX, som kører igennem samme pumpe.

@CoffeCan
400 Euro? argh, så strammer jeg vist budgettet en anelse...

@heinrich
Ja det tar lidt tid med at nå ned til 0, eller derunder, men har derfor også tænkt mig at bestille sådan en overgangs-dims hos Coolerkit, som kun starter PSU'en, og derved pumpen. Selve kølingen vil uden tvivl nok få brug for en ekstern strømforsyning, såfremt der ikke er integreret en.

men tak for tippet 😀


Stumpii
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2008 19:43:04
Svar/Indlæg:
1541/132
#39 overgangs-dims, gider du ikke lige linke til den, kunne nemlig være smart? 😎


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2008 21:19:39
Svar/Indlæg:
3410/199
For at bidrage til OT:
Det burde være muligt at sænke vands frysepunkt ved at udsætte det for højt tryk - ligesom man kan få vand til at skifte til fast form (is) ved temperaturer over 0 grader under lavt tryk.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2008 21:20:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #41

p * V = n * R * T

- så ja 😀


Martin.v.R
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2008 22:18:13
Svar/Indlæg:
8555/439
køler væske i 😉 så skulle de fint kunne komme under -0c det samme som man bruger til biler 😉
har selv haft samme tanke,omkring en kølebox

min kone,har tilbudt mig,at jeg kan bare lægge mine køler i fryseren,det kræver bare lidt længer slanger 😀


Stumpii
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2008 01:00:31
Svar/Indlæg:
1541/132
#43 Du kan da bare sidde med computeren ved fryseren, så er der ikke så langt til de kolde øl? 🤣


#45
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2008 01:45:08
Svar/Indlæg:
5750/124
#41 jeg skulle have været her før, da man ved at udsætte vand for højere tryk end normalen (0.1 bar el.lign.), så forlænger man også den "tid" som et stof kan have i en bestemt form. ved at udsætte vandet for tryk går der også længere tid før vandet når plasma stadiet (måske man kan gøre det med fusions reaktorne 🤣 )...


#46
Lace
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2008 06:10:22
Svar/Indlæg:
2357/72
Det er efter min mening spild af tid. Er du helt klar over hvad det kræver af grej for, at få sådan et system til at køre under frysepunktet? Jeg synes du skulle tage at lave et rigtigt fedt "custom-made" vandkølingssystem. Hvis du vil under 0 grader, så tag Vapo. Det er ikke for at være træls, men jeg tror du er ved at kaste dig ud i et projekt, som du om 3 måneder bander og svovler over du nogensinde gik igang med.


KAK1000
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2008 12:42:09
Svar/Indlæg:
248/37
Fiddo og alle der nu sidder og kæmper omkring vand under "0" grader

så vidt jeg nu huske og hvis jeg husker rigtigt så kan vand ikke fryse til is hvis der ikke er nogle krystaller i det (altså mineraler). Det vil altså sige der kan ikke blive dannet et iskrystal hvis ikke der er et "starter krystal" det kan binde til, men nør det første krystal er skabt kan der i under afkølet vand ske en kædereaktion der gør at det hele kommer på en gang.

jeg stod faktisk for ikke mere end 2-3 dage siden nede ved en kammerat og ville have mig en gang kold vand, og et par timer for inden smed jeg en uåbnet flaske vand fra netto (Aqua og den koster 2.95 pr. flaske) da jeg tager den ud ser jeg at det stadig er i væskeform, men efter jeg har rystet den er hele flasken blevet til noget der minder om slush-is.

Hvis ikke det her vand har været under 0 grader hvad har det så været?

Efter at have tjekket på youtube 5 sekunder finder jeg også en video der hvor det jeg lige har beskrevet faktisk sker http://www.youtube.com/watch?v...