Lidt "hjælp" til defragmentering med .bat

Diverse d.  17. marts. 2008, skrevet af Emze
Vist: 284 gange.

Emze

Superbruger
Tilføjet:
17-03-2008 18:19:19
Svar/Indlæg:
666/100
Hey alle sammen 🙂

Er gået lidt igang med at "lege" med .bat og tænkte at jeg kunne lave en defragmenterings fil som slukkede pcen når den var færdig (som der har været en lille artikel om på hwt 😛 )

kiggede lidt rundt om kring på nettet og fandt så en hel del information om det... men ved bare ikk om det virker eller om jeg kan gøre min proces bedre..

har lige nu denne kode:

@echo off

echo TEKST
echo TEKST
echo TEKST

C:\\WINDOWS\\system32\\defrag.exe C: -b
C:\\WINDOWS\\system32\\defrag.exe C: -v -b
C:\\WINDOWS\\system32\\defrag.exe C: -v -b
C:\\WINDOWS\\system32\\defrag.exe C: -v

Shutdown -s -t 60 -c "TEKST"

Grunden til jeg sprøger jer er at jeg ikk helt ved hvad de der -b -v og så er der en -f osv betyder... og ved ikk om jeg har gjort det rigtigt...

Går efter noget som kan gøre ens pc rigtig godt istand 😉 hehe

Håber i kan hjælpe mig 😀
steen

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2008 18:29:45
Svar/Indlæg:
2870/65
-b betyder, at man vælger at lægge de mest brugte applikationer yderst på platteren, dvs. hurtigere accesstid. (-b switchen er forresten udokumenteret).

-f betyder, at man forcerer defragmentation, selv om der er lav fri diskplads (normalt vil der ikke defragmenteres med mindre at der er plads nok = 18 %).

-v betyder "verbose", som igen betyder at man får alle informationer omkring hvordan defragmentereringen er forløbet. Denne switch har ingen mening, med mindre du også beder om at pipe loggen ind i en log-fil til senere eftersyn.

Mixet af de forskellige defrag-commands giver heller ikke megen mening. En linie med en alm. defrag og derefter en med en -b switch på er rigeligt.

Din shutdown command er fin nok, men jeg kan ikke se hvad en comment skal gavne....det skulle lige være, at du have komandoen til at angive en anden tekst i den boks der advarer om at maskinen lukker ned om x antal sekunder.

Emze

Superbruger
Tilføjet:
17-03-2008 18:35:09
Svar/Indlæg:
666/100
hmm...
Kan godt se så at det ikk rigtig fungere... Troede -v stod for at den fragmenterede normalt osv...

Hvordan ville i stille det op så??? tænker mest på selve defragmenterings delen...

Og er det ikk bedre at have flere efter hinanden?? så den fragmentere flere gange ??

RED:

altså hvis jeg laver en
.... C:
og så en
.... C: -b

så vil det være nok???

Skal jeg ikk have flere på for at det bliver bedre ??

steen

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2008 18:41:33
Svar/Indlæg:
2870/65
# 2

@ echo off

echo "tekst" (hvad vil du skrive her?. Bare lidt info om hvad der sker?) Ellers ligegyldig info. 😕

defrag c:

defrag c: -b

shutdown -s -t 60 -c "Maskinen lukkes ned om 60 sekunder".

Ganske enkelt 😀

Emze

Superbruger
Tilføjet:
17-03-2008 18:46:46
Svar/Indlæg:
666/100

😀

Ja det er sku enkelt det der 😀 hehe

Du er sikker på at det er spild af tid at lade den defragmentere flere gange??

mtum

Overclocker
Tilføjet:
17-03-2008 20:57:58
Svar/Indlæg:
280/13
Undskyld, jeg misbruger din tråd Emze, men jeg roder med det samme. Når jeg døber tekstfilen xxx.bat, så ændrer den ikke ikon og begynder heller ikke at fungere, når jeg dobbeltklikker på den. Er der en simpel forklaring under fil-indstillinger eller noget??

Nivlek

Overclocker
Tilføjet:
17-03-2008 20:59:04
Svar/Indlæg:
187/22
du skal vælge "alle filer" inden du gemmer den ellers gemmer den som xxx.bat.txt

Emze

Superbruger
Tilføjet:
17-03-2008 21:02:32
Svar/Indlæg:
666/100
Gør sku ikk noget 😛 hehe

Er bare blevet sygt forvirret pga det du skrev men ja 😛 Lidt forvirret er alle vel 😲 haha

steen

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2008 22:27:05
Svar/Indlæg:
2870/65
# 4 Egentligt ja. Grunden er at Windows reelt set ikke defragmenterer disken optimalt. Windows kan ikke gøre det meget bedre end at du først laver en normal defrag plus en defrag, hvor du lægger programmerne yderst på pladen.

Vil du defragmentere mere optimalt, skal du bruge et program som f.eks. Diskeeper: http://www.diskeeper.com/defra...

Den kan du jo så schedulere, hvis du har brug for det.