XPS M1530 harddisk støj

Diverse d.  20. marts. 2008, skrevet af Zorba
Vist: 592 gange.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
20-03-2008 14:19:05
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg fik min Dell XPS M1530 her i tirsdags, men allerede fra start af var harddisken rimelig støjende. Den afgiver konstant nogle "klik" lyde, hvilket er mega irriterende. Harddisken er en Hitachi 160 GB 7200RPM 16 MB cache.
Jeg har også en MyBook M16 Fully Loaded stående, som har en Seagate 160 GB 7200RPM 8 MB cache monteret og den siger overhovedet intet. Jeg har intet imod at du kan høre en harddisk spinde, men når de også begynder med "klik" lyde så bliver det ret irriterende. Det irriterer mig mest fordi harddisken er mere støjende end blæseren til grafik/cpu.

Nogen der ved om dette er normalt? Jeg synes ikke det er særlig betryggende med de lyde. Jeg har hørt rygter om, at Hitachi blev nødt til at lade læsehovedet resette konstant for ikke at brænde disken af. Det er netop det, som tilsyneladende skulle skabe "klik" lydene.

PS: Jeg har prøvet tricket med Acoustic Mode "Quiet" samt Power Management "Max. Performance Mode".
Dude

Overclocker
Tilføjet:
20-03-2008 14:29:09
Svar/Indlæg:
581/1
Jeg har set en del der har købt den putter, men har ikke hørt nogen bitche over harddisk kliklyde.

I mine ører, og det gælder sikkert flertallet af alle os nørder, er klik fra hdd = "jeg er ved at dø". Uanset hvad ville jeg hive fat i Dell, da det ikke kan passe, at man skal leve med de forpulede klik hele tiden. Ikke i 2008.

Jeg havde kortvarigt fat i en gammel bærbar for nogle måneder siden, og den gjorde det også. Det var med en oldnordisk hdd, så vidt huskes også fra Hitachi, og den skulle også klikke med jævne mellemrum. Jeg fik spat, lynhurtigt endda.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
20-03-2008 14:38:11
Svar/Indlæg:
1142/59
Ja jeg tror altså der er lidt problemer med de Hitachi diske. Klik lydene er sindssyg irriterende og også lidt skræmmende eftersom jeg har set 2 hitachi diske stå af pga. lignende lyde.

Har nu skrevet en e-mail til Dell's tekniske support eftersom de holder ferie. Jeg har forklaret problemet og nu må jeg jo så se hvad de siger. Jeg har heldigvis en Next Business Day aftale med dem, hvor de kommer ud og fikser min laptop såfremt de altså selv mener det er en fejl.

Dude

Overclocker
Tilføjet:
20-03-2008 14:39:32
Svar/Indlæg:
581/1
Det krydses der så hermed fingre for at de mener! Jeg kunne ikke leve med klikkene, uanset om det betød nedsat levetid for disken eller ej.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
20-03-2008 14:42:07
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg bliver bare ved så tror jeg nok de skal blive irriteret nok til at skifte den 😀

Skulle de endelig blive ved med at nægte, så må jeg jo bare selv købe en Seagate disk og smide i.

Dude

Overclocker
Tilføjet:
20-03-2008 14:49:50
Svar/Indlæg:
581/1
Lige netop. Ihærdighed ftw! 😀

Heldigvis koster en anden disk jo ikke det vilde, det er sgida bare surt alligevel. Men lad os nu se. Jeg kan ihvertfald ikke huske at ha høt klager over det før, så det kan jo være der snart står en mand med en ny hdd i hånden foran din dør😉

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
20-03-2008 14:55:51
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg tror ikke Dell har noget imod at skifte den. Hvis teknisk support ikke vil i starten, så kontakter jeg bare sælgeren så tror jeg nok det skal lykkes. Generelt giver jeg den 9/10 point eftersom den bare er lækker. Jeg fik følgende hardware opsætning som jeg selv synes er nice:

15.4" 1440x900
Core 2 Duo T9300 2.5 GHz 6 MB cache
3 GB DDR2-667
GeForce 8600M GT 256 MB GDDR3
.... resten kan ses på deres side.

Det værste er at min Phenom får røvfuld af den T9300. Det kan godt irritere mig lidt at min bærbar nakker min workstation 🙂

Dude

Overclocker
Tilføjet:
20-03-2008 15:04:55
Svar/Indlæg:
581/1
Sur røv! 🤣 Ej men den nye serie af mobile Intels sparker altså også bare bagdel! Jeg er dybt imponeret over den ydelse de har fået listet ud af dem, uden at de suger batteriet fladt på fem minutter. Dine specs er top$, lidt misundelig er man jo altid 😉 Xps serien er i det hele taget slet ikke så ringe endda, og der ud over har du jo ret i, at deres support generelt er temmelig iorden. Jeg har bare en billig studieslæbbar, da jeg alligevel kun spiller og laver andet tungt arbejde på den stationære. Men den klikker i det mindste ikke fra harddisken, HA! 😛

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
20-03-2008 16:13:00
Svar/Indlæg:
1142/59
Haha 🤣

Ja jeg har endnu heller ikke hørt om stabile bærbare hvor harddisken klikker konstant. De bærbare jeg har haft indtil videre har intet sagt hvad angår harddisken. Den ene var en Toshiba Satellite Pro A120 og den anden var som skrevet tidligere, en MyBook M16.

Det jeg elsker ved min XPS er at den holder ret lang tid på det standard 6-cellet batteri. Hvis jeg bare bruger word osv. så kan den klare ca. 3 timer på batteriet. Meget imponerende synes jeg. Der er virkelig sket forbedringer hvad angår sleep states osv. 🙂

Dude

Overclocker
Tilføjet:
20-03-2008 16:37:26
Svar/Indlæg:
581/1
Ja mon ikke da! Jeg har -pga pengepung og behov- en Celeron i min, og man kan altså godt mærke at den ikke lige mestrer Speedstepping. Uden at ha testet det direkte (jeg glemmer sgu altid at tjekke enten start- ell sluttidspunkt), klarer den max to timers Word, ligeledes på et 6 cellet batteri.

Næste gang der skal handles bærbar, hopper jeg enten på en Sempron, eller ofrer det det koster, og får mig en C2D. Visse ting er der bare ikke ide i at spare på.