Jeg har købt en ny computer med [url=http://www.gigabyte.com.tw/Pro... P35[/url] motherboard, og to Samsung Spinpoint F1 750GB monteret i raid0.
Jeg vil gerne køre tripple boot Ubuntu (64 bit)/Win Vista (64 bit)/Win XP (32 bit), da jeg skal bruge Ubuntu til dagligt, gerne vil spille de nyeste spil i Vista, og gerne vil have Win XP for generel kompatibilitet, og fordi jeg mildest talt har hørt skræmmende ting om Vista, og ikke ønsker det som min eneste Windows installation.
Jeg forestiller mig en partition i 1) LinuxSwap (ext3) 2) Linux (ext3) 3) Windows Vista (NTFS) 4) Windows XP + shared (NTFS)
Jeg tror sagtens at jeg kan få tripple boot installationen til at virke med lidt trial and error. Jeg har hørt at alle Windows installationer normalt lægger deres boot oplysninger i starten af første NTFS-partition, hvilket kan give lidt problemer, men at Vista i nogen grad kan se XP, hvis man har XP installeret først. Som udgangspunkt vil jeg først formatere partition 3 som ext3, installere XP på partition 4, reformatere partition 3 til NTFS og så der installere Vista.
Råd til selve tripple boot installationen er velkomne men det som jeg især mangler erfaring med er hvordan jeg får raid 0 til at køre. Jeg har indtryk af at jeg til hvert operativsystem får brug for en raid controller, og at jeg skal smide et floppy drev i min maskine? Kan I anbefale nogle raid controllers til formålet? Er der nogen kompatibilitetsproblemer at forvente imellem dem, når jeg eksempelvis gennem Linux tilgår Windows XP partitionen?
Jeg har ikke installeret et raid0 før, så I må gerne tage jeres råd fra bunden.