Jeg tror at Intel har kørt sig selv lidt ud på et sidespor hér. Deres markedsføring virker, på mig, til at have presset nVidia til at tænke i CPU-baner. Jeg tror ikke vi skal kigge efter entusiastløsninger lige med det samme.
Intel skulle have været mere insisterende mht. BTX-standarden. Det er ren idioti at den ikke vandt (lidt ligesom da VHS vandt over Betamax). Man kunne dermed have lavet langt mere kompakte og effektive bundkort, og det ville have hjulpet gevaldigt på Mediacenter-markedet som først nu er ved at vinde indpas. Siden 2005 er salget kun steget, og det er ikke takket være BTX. Det er firmaer som Microsoft, Amitech, Shuttle, Apple osv. at vi ser kompakte løsninger (komplette løsninger og/eller extendere) der står under husalteret.
Havde Intel og nVidia fundet frem til en aftale ang. SLi, havde vi også set en ret irriterende fordeling af markedet - hvis man var AMD. Men nej. Jeg tror at Intel for alvor trækker følehornene til sig. x86 licensen tilhørte jo originalt Intel og IBM, og AMD fik kun del i den pga. konkurrencemyndighederne bød de to producenter at udveksle teknologier og patenter. Der er jo en grund til, at deres produkter minder så meget om hinanden og at IBM kører på en helt anden bane.
Jeg kunne let forestille mig, at vi kommer til at se tre giganter på markedet som markerer sig i hver sit segment.
Intel: High-end og entusiast.
AMD: Mid-end og high-end.
nVidia: Bærbar og mid-end.
Hvor især AMD og Intel har en god fod hos OEM markedet, skal nVidia ud på det bærbare markede og måske finde samarbejdspartnere som f.eks. HP, Apple o.lign. Intel og AMD vil fortsat have en god aftale hos workstationmarkedet og nVidia skal arbejde sig op fra VIA's placerings som HTPC-producent og måske vinde lidt indpas hos entusiasterne.
De har jo en lang erfaring inden for chipsæt og grafikkort og jeg kan ikke forestille mig, at en lancering af en decideret desktopprocessor skulle være et større problem.
Uanset hvad. Så er jeg meget spændt på at se hvad der ville ske, hos henholdsvis AMD og Intel, hvis nVidia tog en tur på lagenet med VIA. Måske det bare klinger godt?