Rygte: nVidia på indkøb

Litteratur d.  23. marts. 2008, skrevet af red_martians
Vist: 946 gange.

red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
23-03-2008 11:38:56
Svar/Indlæg:
7881/1165
nVidia vil have fingerne i Via pga. X86-licens.

Læs hele nyheden her: http://www.hwt.dk/newsdetails....
umagarz
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2008 11:44:34
Svar/Indlæg:
423/32
Det lyder faktisk som en god idé, for hvis intel begynder på grafik kort markedet igen, så er Nvidia på r*ven, hvis AMD og Intel laver hver deres platform med indbygget grafik... så er der kun entusiaster tilbage til Nvidia, og hvis AMD og Intel sørger for at deres CPU'er ikke virker med Nvidia, så er den skid slået...


umagarz
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2008 11:47:29
Svar/Indlæg:
423/32
forresten vil det måske være en idé, at linke til den originale primære og førstehånds kilde:
http://www.custompc.co.uk/news... #


Rednalyn2
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2008 11:51:25
Svar/Indlæg:
558/73
Det kræver da en del udvikling, hvis nVidia vil have VIA's CPU'er op på Intels niveau rent ydelsesmæssigt.


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 11:52:09
Svar/Indlæg:
6531/410
syntes nu ikke det er en god ide via har sit eget lille marked med billige chip der fungere ok. hvorfor skal nvidia nu ødelægge dette , vi har jo set hvad der er skedt med alt andet de har opkøbt pist væk.

de skulle nærmere overveje om deres priser ikke er lidt i over kanten når man ikke engang kan køre sli på andre chipset end deres egne.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 12:08:09
Svar/Indlæg:
7263/260
Hmmm, tror ikke det holder ..


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 13:02:58
Svar/Indlæg:
1643/172
#3 Der må vel være en grund til at de bare vil havde en x86 licens. Mon ikke de har haft en CPU udviklings afdeling kørende i al hemmelighed og er nu ved at være der hvor de kan udgive noget, men mangler en x86 licensen for det. Men på det der forum der bliver linket til bliver der stillet spørgsmål ved om VIA x86 licens er transferbar i tilfælde af overtagelse af VIA af 3rd parts firma som Nvidia i dette tilfælde.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 13:40:20
Svar/Indlæg:
5421/53
Jeg tror godt at Nvidia kan gå hen og blive bedre end AMD's CPU'er, det burde ikke tage lang tid 😛.

Nvidia Grafikkort (meget gerne flere 😲)
Nvidia Quad core (3000 Mhz, og Intel overclockings potentiale)
Nvidia Chipsæt (der virkelig får tingene til at arbejde!)

Uha uha, en djævel.


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 13:43:22
Svar/Indlæg:
2576/125
Total Nvidia platform 😀

Og da Intel killer Amd platformen spider har fejlet, så kunne en Nvidia platform godt gå hen, og score lidt nemme point.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2008 14:28:12
Svar/Indlæg:
1317/46
Hvis intel begynder at lave rigtige grafikkort(konkurrencedygtige med 8800) og nVidia begynder at lave CPU'er, så er der pludseligt tre konkurrenter inden for både CPU'er og GPU'er, det bedste for os er vis de alle på lang sigt klarer det godt, for så får vi billigere og hurtigere computer.

Så jeg håber opkøbet lykkedes


brainiac
 
Overclocker
Tilføjet:
23-03-2008 14:31:49
Svar/Indlæg:
840/10
omfg


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 15:14:47
Svar/Indlæg:
1643/172
#8 AMD spider platform har nu ikke fejlet. Det er faktisk den bedste platform til en AMD CPU til dato, men det er mest grundet at deres Quard core CPU der har fejlet der har gjort at spider platformen måske virker til at havde fejlet, men deres chipset og GFX i spiderplatformen har ramt lige i øjet.
Der er et cool lille OC tool fra AMD til platformen og jo dyre chipset man vælger i spider platformen jo flere PCI-E 2.0 slots får man uden at chipset mister andre features i de laveste udgaver. Og vælger man top chipsettet i platformen så får man jo Crossfire X support. Så vis man ser på hvor skalerbar platformen er så må man nok indse at den er andre platformen overlegen lige PT.

AMD's problem er mest deres CPU lige PT. Alle deres andre områder køre for dem. GFX, chipset osv, men så længe AMD's CPU'er ikke sælger godt så går det ud over chipset salget for AMD. Så chipset afdeling er meget afhængig af hvor god AMD's CPU er osv.


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 15:16:24
Svar/Indlæg:
2576/125
#11 Fair nok. Glemte egentlig også at skrive at det var på grund af deres CPU at den fejler. Chipsættet ved jeg ikke så meget om, men deres GFX ser ud til at komme på banen igen 🙂


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
23-03-2008 16:45:16
Svar/Indlæg:
7881/1165
#9:
Intel kommer med grafikkort efter sommer 🙂

nVidia har længe arbejdet med CPU-kodning. Deres unified-shader-grafikkort kan vist ret simpelt omprogrameres til x86-kode. Hvor godt det virker, er det vist kun nvidia der ved, men sikkert ikke ret godt.
Men et skridt af gangen, er et skridt fremad.

Der er vist ingen tvivl om at AMD har den hurtigste platform PT. Men at deres singletread er temmelig handicappet. Netop core2's måde at styrer cahce på, gør dem unikke til single for dualcore og dualtread til quadcore. Men selv Intel ved godt at det ikke er fremtiden... Tror lige jeg laver en nyhed med kommende intel-sager. så vi ikke blander det sammen 🙂


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 19:36:50
Svar/Indlæg:
2957/206
Kan VIA's cpu egentligt OC's?
De er jo på rimelig lav watt og varme.. Hm?


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-03-2008 19:40:50
Svar/Indlæg:
14079/622
Det lyder ikke helt usandsynligt synes jeg. Tror heller ikke det er ubetinget dårligt. Det er jo sjældent rart, at "miste" en producent. Men hvis nVidia tillader VIA's alm portofolie at køre videre, samt bruger x86-licensen til at lave processorer, ville det da åbne op for nogle gode muligheder. 🙂


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 19:45:27
Svar/Indlæg:
6531/410
#15
det tillader de jo ikke bare se på uli som de købte forde uli var så frække af lave sli understøttelse til deres chipset.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
23-03-2008 20:06:17
Svar/Indlæg:
7881/1165
#16: Ærligt.. jeg tror ikke det var pga. de lavede SLi. De var selvfølgelig ikke glade for det, men tror de så nogle gode ting i de chipsæts. De var/er utrolig scalerbare, og nVidia er faktisk nærmest ideologisk med på Uli-bølgen idag. 680a er f.eks. bare 2stk nforce4 og 780i er teoretisk set et nforce4 og nForce590 hvor man lige har sat et par chips ekstra på til et forøge til flere pci-e-lanes. Tror de fik hapset nogle gode ingeniører.


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 20:17:11
Svar/Indlæg:
6531/410
#17

du har sikkert ret men det virkede skummelt.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 21:14:56
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg tror at Intel har kørt sig selv lidt ud på et sidespor hér. Deres markedsføring virker, på mig, til at have presset nVidia til at tænke i CPU-baner. Jeg tror ikke vi skal kigge efter entusiastløsninger lige med det samme.

Intel skulle have været mere insisterende mht. BTX-standarden. Det er ren idioti at den ikke vandt (lidt ligesom da VHS vandt over Betamax). Man kunne dermed have lavet langt mere kompakte og effektive bundkort, og det ville have hjulpet gevaldigt på Mediacenter-markedet som først nu er ved at vinde indpas. Siden 2005 er salget kun steget, og det er ikke takket være BTX. Det er firmaer som Microsoft, Amitech, Shuttle, Apple osv. at vi ser kompakte løsninger (komplette løsninger og/eller extendere) der står under husalteret.

Havde Intel og nVidia fundet frem til en aftale ang. SLi, havde vi også set en ret irriterende fordeling af markedet - hvis man var AMD. Men nej. Jeg tror at Intel for alvor trækker følehornene til sig. x86 licensen tilhørte jo originalt Intel og IBM, og AMD fik kun del i den pga. konkurrencemyndighederne bød de to producenter at udveksle teknologier og patenter. Der er jo en grund til, at deres produkter minder så meget om hinanden og at IBM kører på en helt anden bane.

Jeg kunne let forestille mig, at vi kommer til at se tre giganter på markedet som markerer sig i hver sit segment.

Intel: High-end og entusiast.
AMD: Mid-end og high-end.
nVidia: Bærbar og mid-end.

Hvor især AMD og Intel har en god fod hos OEM markedet, skal nVidia ud på det bærbare markede og måske finde samarbejdspartnere som f.eks. HP, Apple o.lign. Intel og AMD vil fortsat have en god aftale hos workstationmarkedet og nVidia skal arbejde sig op fra VIA's placerings som HTPC-producent og måske vinde lidt indpas hos entusiasterne.

De har jo en lang erfaring inden for chipsæt og grafikkort og jeg kan ikke forestille mig, at en lancering af en decideret desktopprocessor skulle være et større problem.

Uanset hvad. Så er jeg meget spændt på at se hvad der ville ske, hos henholdsvis AMD og Intel, hvis nVidia tog en tur på lagenet med VIA. Måske det bare klinger godt?


#20
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 21:17:50
Svar/Indlæg:
4156/111
Lyder ikke tosset hvis vi pludselig får 3 store konkurrenter på gfx og CPU markedet 🙂

Tror dog stadig at Intel og AMD vil være bedst stillet.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 21:52:01
Svar/Indlæg:
5421/53
#20 det vil de nok, Men jeg tror virkelig at Nvidia kan få bakset noget sammen, så alle tingene arbejder bedre sammen en nogen sinde før, Hvis Nvidia selv laver deres CPU'er kan de jo optimere deres grafikkort til at dele opgaver meget bedre mellem CPU og GPU 🙂,

Måske bliver Superpi ikke det den er bedst til.. Men kunne let forstille mig at de kunne smadre et par FPS mere afsted i Crysis 😉


craZyfighter
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2008 12:16:34
Svar/Indlæg:
358/21
Det lyder meget spændende! men hvorfor ikke købe intel eller omvendt! 😕


#23
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2008 12:47:00
Svar/Indlæg:
4156/111
#21

Jah, jeg er bare ikke sikker på hvor gode Nvidia vil være til at lave CPU'er. Det er trods alt noget andet end en GPU!

Men ja hvis de får bikset noget ordentligt sammen tror jeg helt sikkert det kommer til at rive rundt i spil 🙂 og som jeg skrev så lyder det ikke tosset hvis vi pludselig får 3 store konkurrenter på gfx og CPU markedet 🙂


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
24-03-2008 12:48:36
Svar/Indlæg:
14079/622
->#22

nVidia har slet slet ikke kapitalen til, at købe Intel. Men jo, Intel kunne vel opkøbe nVidia. Det var der snak om på et tidspunkt, men det blev aldrig til noget.


jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2008 14:12:03
Svar/Indlæg:
440/3
Det kunne være spændende, hvis det blev til noget. Historien viser bare, at der typisk kun er plads til 2 store spillere på markedet, og hvem vil vi så helst undvære..? 😕


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
25-03-2008 14:44:12
Svar/Indlæg:
5363/442
#24 Præcis, Nvidia har da ikke nær penge nok til at købe intel.. Tror dog heller ikke at Intel opkøber nVidia. Lyder helt klart spændende hvis Nvidia går på CPU markedet, lidt synd hvis VIA's små cpu'er forsvinder helt, men sådan er gamet jo...