Ny PC - Jeres vurdering

Diverse d.  24. marts. 2008, skrevet af Silentbob
Vist: 663 gange.

Silentbob
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2008 21:33:47
Svar/Indlæg:
42/14
Hej

Jeg er igang med at sammensætte 2 stk PC´er der bliver næsten ens, en til kæresten og mig. Eneste forskel bliver at jeg beholder min Raptor HD. Max pris er ca. 22.000,- og skal aldrig OC (Med min computer viden, vil det helt sikker gå galt).

De sidste par år har vi næsten udelukkende spillet WoW og fortsætter lidt endnu. Men regner stærkt med at prøve Conan og Warhammer Online når de kommer. PC´en skal dog være gearet til spil som Crysis i bedste mulige indstillinger hvis lysten skulle byde sig.

Jeg har surfet internettet tyndt det sidste måneds tid og læst utallige indlæg og tests. Syntes det er virkelig svært at beslutte hvilken retning jeg skal gå. Har overvejet X38 med 2x 3870, DDR3 ram i stedet for DDR2, 780i med 2 x 8800 GT. Men er endt med dette, med plan om mulig SLi udvidelse senere hen. Men ingenting er fastlagt endnu.

Jeg ønsker at købe det hele fra et sted, og det skal være indenfor kørselsafstand, så jeg kan hente og levere tilbage hvis nødvendig. Planen var MidtData, da jeg havde gode erfaring med dem, men de er vist lidt på spanden, så besluttede mig for SHG.

Edit: Fandt lige ud af jeg kunne linke direkte til min indkøbsliste hos SHG 🙂

Setup: http://www.shg.dk/kundecenter/...

(Ignorer blot tastatur, højtaler, DVD-drev og lydkort. Ikke så vigtige detaljer).

Vil gerne have jeres mening om dette setup og mulige alternativer. Jeg har minimal viden om hardware og skifter ikke ud særligt ofte.Så det setup jeg beslutter mig for skulle gerne være så fremsynet som muligt.

I forhold til overstående setup, vil der være nogen fordel i forhold til mine behov, ved at skifte til SLi eller Crossfire, eller måske til DDR3 ram.

På forhånd mange tak
Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2008 22:00:49
Svar/Indlæg:
736/274
Hejsa,

Hermed min ringe mening:

1. Hvorfor købe så dyrt et Mobo. Et Asus P5K overclocker næsten lige så godt og koster langt mindre. Endvidere har NVIDIAs highend chipset problemer, hvis man udnytter alle RAM sokler mht. overclock
2. Køleren har fået delt kritik. Nogle er begejstrede for den, mens andre hagler den ned.
3. Nu starter jeg nok en diskussion for jeg ville ubetinget vælge en 4 kerne processor Q6600. Den er lidt langsommere ved lidt ældre spil, men når spillene/programmer kan udnytte flere kerner, vil den trække fra. Den kan endvidere som hovedregel overclockes ganske voldsomt. I windows vil det også være en fordel.
4. Jeg kender ikke Asus skærmen, men har voldsomt gode erfaringer med Samsung 226BW, som koster det samme.

Håber, at du kan bruge min mening til noget. Alt forbehold tages.....

MVH Torben


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2008 22:02:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det ser rigtig fint ud. Jeg ville nok fravælge lydkort, vælge en mindre strømforsyning (f.eks. 520 W'eren) og spare lidt penge dér. Så ville jeg klart overveje en quad-core, af flere årsager. Du/I kan også sagtens nøjes med 512 MB udgaverne af 8800 GT'eret.

Men, det ser bestemt ikke ringe ud. Du virker til at have lidt forstand på computere. Hvorfor ikke købe brugt? Q6600'erne bliver solgt i massevis når de nye CPU'er fra Intel lander (de er allerede i køb/salg her på siden) og så er der generelt gode penge at spare dér. Du kan evt. tjekke systemet i min profil, og holde det op imod, at jeg fik det hele for under kr. 6.000,-

Så vi snakker altså omkring kr. 10-12.000,- for to lign. systemer.

Den eneste grund til, at jeg ville anbefale en quad-core er pga. 'Crysis' (og andre programmer). Jeg kan ikke komme med nogle reelle tests eller anbefalinger. Men det kører flydende hos mig, og hakker lidt hos mange andre som "kun" har dual-cores. Jeg vil være så modig at påstå, at Tom81 her fra siden, vil bakke min påstand op.

Ellers, så ser det rigtig fint ud. Men de dele du har listet, kan sagtens købes brugt og man kan spare en masse gode penge dér. Meget af det er stadig relativt nyt hardware, så du/I skal ikke være bekymrede over om det er håbløst forældet.

Crossfire/SLI er kun (og jeg sætter en stor fed streg under "kun") aktuelt, hvis man spiller i store opløsninger og med alt øjenguf slået til. Jeg spiller 'Crysis' med alt på "high" i opløsningen 1440x900, og det kører flydende.

'Crysis' er klart det spil der hæver barrieren for en "acceptabel" ydelse. Der er ingen tvivl om, at selv de mest mainstream-orienterede computere ville kunne køre de fleste spil uden problemer. Men selv større high-end systemer får åndenød når 'Crysis' ruller over skærmen.

Så, det er lidt "mjaeh"-hvordan man skal vurdere det.

Men, kort sagt, så synes jeg det ser fint ud. Kr. 11.000,- pr. stk. virker (på mig) bare lidt som gode penge ud af vinduet. Især fordi mange af delene kan købes brugt, til en rimelig pris og man sparer trods alt en lille smule 🙂


Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2008 22:07:49
Svar/Indlæg:
736/274
Hej igen,

Glemte at skrive min mening om dobbelt grafikkort og DDR3 RAM:

Dobbelt grafikkort:
Efter min mening overvurderet. Køb det grafikkort, du har råd til. Når spillenes behov så er stiget, køb et nyere moderne, som opfylder behovet der og sælg det gamle.

DDR3 ct. DDR2
DDR3 RAM har som fordel, at den kan overføre data hurtigere, mens det er langsommere om at finde data og er langt dyrere. Du har ikke behov for denne hastighed!! Hvis FSB er 1066, kan dual channel DDR2 533 MHz følge med. Alt over denne hastighed er spild af penge grundet flaskehalsen: Processorens bus (Front Side Bus) ikke kan følge med. Jeg ville dog købe noget hurtigere ram, for at kunne overclocke, men det skulle ikke være nødvendigt med DDR3.

MVH Torben


Silentbob
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2008 22:18:01
Svar/Indlæg:
42/14
Mange tak for jeres hurtige svar.

Er på vej i seng, står op på arbejde hver morgen kl. 5, næsten sharp, alt efter humør 😛

Vil prøve at edit min indkøbsliste efter jers råd imorgen efter arbejde.

Dog 2 hurtige ting:

Jeg skal aldrig overclocke.

Brugt ikke lige mig. Foretrække at købe nyt med den medfølgende garanti, sover bedre 🙂


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2008 22:39:42
Svar/Indlæg:
20170/383

#0

Helt enig med #2, Quad er vejen frem.
Hvis du vil købe nu og planlægger at beholde systemet nogle år frem er det eneste rigtige at købe en quadcore. Hvis du vil købe dualcore så gør det, men hav in mente at du bør udskifte den med noget quad inden for en overskuelig fremtid.

Hvad du køber af GFX må være op til dig selv at vurdere, men vælger du en multi gfx løsning er SLi det bedre valg, det er langt bedre understøttet i spil og giver bedre ydelse, så derfor et 780i bundkort, eller 790i hvis du vil køre med DDR3 ram.
Vælger du kun at køre med et gfx med hold dig til noget P35 chipset, som fx Gigabyte GA-P35C-DS3R, det kan tage både DDR2 og DDR3 og er ganske rost på nettet.

en anden ting, behøver begge computere at have lige meget gfx power ?? JEg tænker at den til konen kunne nøjes med et enkelt grafikkort og et billigt bundkort, og så den til dig kunne have SLi og et lidt bedre bundkort 🙂

kl 5 er tidligt 🙂 skal du op til køerne 😛


Silentbob
 
Superbruger
Tilføjet:
25-03-2008 17:54:56
Svar/Indlæg:
42/14
Så er jeg tilbage , første dag efter påske er sgu hård. Træls man er i en kørselsordning, så man ikke bare kan nuppe en halv fridag🙂

Har opdateret min indkøbsliste efter jeres råd:

http://www.shg.dk/kundecenter/...

Har dog beholdt min lydkort. 2 gange i træk har jeg i første omgang anvendt onboard lydkort, men efter et par dage købt et lydkort, fordi jeg ikke har været helt tilfreds. Nok bare mig der er lidt krakilsk, but well får et smil på læberne for "kun" 500,-.

Dog tror jeg at jeg måske dropper min 1 butiks princip. Vil gerne udnytte pengene mest mulig. Nogen der kan anbefale en butik med god service i Århus (nemmest nu SHG ligger der) der er på EDB-priser.

Har selvfølgelig lige nogle spørgsmål:

I foreslår alle Q6600, men jeg kan godt lide ideen om at skifte til 45nm, så har valgt en Q9450. Er de ekstra penge spildt og burde jeg tage en Q6600?

Kan I foreslå nogle alternativer til min CPU-køler?

#1

Med hensyn til skærm er jeg meget i tvivl. Tror jeg har læst Flatpanels.dk tynd, den sidste måneds tid.
Dit forslag ligger også blandt de 3 jeg har i tankerne:

http://www.edbpriser.dk/Produc...
http://www.edbpriser.dk/Produc...
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Vil den 520 W strømforsyning jeg har valgt, være nok hvis jeg bruger 2 HD?

Edit: Har valgt 1 GFX løsningen og det bundkort #5 forslår. Men kan se den ikke har PCI Express 2.0. Har det nogen betydning?

#5

Har prøvet dit forslag hos kæresten. Falder desværre ikke i godt jord 😛 Hun spiller mere eller mindre lige så meget som mig, så egentlig fair nok 🙂

Endnu engang mange tak for jeres hjælp. Bliver ved med at imponere mig hvor hjælpsomme folk er herinde. Genialt for folk i min situation.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2008 18:17:34
Svar/Indlæg:
5421/53
#6 Du skal overhoved ikke tænke på harddiskene.. De er ligegyldige i din "Hvor mange watt skal jeg bruge" ting..

En 520W er mere end rigeligt 🙂 , Du skal nok først tænke på hvad dine harddiske sluger når du har 20 styks 😛


Jocoma
 
Overclocker
Tilføjet:
25-03-2008 18:23:36
Svar/Indlæg:
39/4
#6

Jeg har fået anbefalet følgende cpu-kølere, men har dog ikke selv erfaring med nogle af dem endnu :)

http://www.coolerkit.dk/produc...
http://www.coolerkit.dk/produc...

Har selv købt sidstnævnte til min kommende Q6600, som jeg får engang i løbet af denne uge, eller starten af næste 🙂


Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2008 18:45:00
Svar/Indlæg:
736/274
Hejsa,

Nogle af de bedste kølere på markedet, men dog også et overkill, når du ikke vil overclocke. De er bestemt ikke gratis.

MVH Torben


Silentbob
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2008 15:57:15
Svar/Indlæg:
42/14
Slet ingen der har nogle råd til mine andre spørgsmål i #6:

Q6600 i forhold til Q9450?

Om der har nogen betydning at bundkortet ikke har PCI Express 2.0?

Generelt mit ændret setup?