Hvordan finder i ud af at give volt?

Overclocking d.  25. marts. 2008, skrevet af mcreiner
Vist: 308 gange.

mcreiner

Superbruger
Tilføjet:
25-03-2008 06:03:46
Svar/Indlæg:
302/90
Hej alle.

Da jeg jo lige så godt kan lege med lidt OC inden den nye CPU kommer på lager, valgte jeg at gå igang med at prøve at OC min Intel Celeron E1200 D-Core (1.6 Ghz)

FSB'en lå¨standard på 800

Jeg har nu låst ram fsb'en hvor den er, og PCI-E portene.
Har fået FSB'en op på 950 nu, og den kører lige nu med 1.9 GHz 34 Grader Idle, 47 Load.

Men min spørgsmål er: Hvordan finder i ud af hvornår i skal give volt til CPU, chipset og ram? Eller er det kun i ekstreme tilfælde?
Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2008 06:25:38
Svar/Indlæg:
3162/326
Hvis du forstætter med at lukke op for FBS'en lige så stille, så vil du opleve at computeren bliver ustabil efterhånden. Når den gør det, så er det, så kan man forsøge sig med at hæve volt, for at se om det kan hjælpe (hvilket det som oftest gør).

At hæve volt, er også lig med mere varmeudvikling, og selv små ryk opad, kan give mange flere graders load temperatur, så hold øje. Det er her det er farligt at overclocke, for hvis den bliver for varm, så brænder den af.

Mvh. Mads 🙂

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
25-03-2008 06:47:42
Svar/Indlæg:
2600/84
Du kan også køre det den anden vej... du kommer så langt du nu vil, eller kan, og så skruer du ned for volt indtil den bliver ustabil... så ved du hvor mange volt det kræver.

Som #1 er inde på, så er volt en multiplier for varme.

x ampere gange y volt = z watt

dette fungerer dog ikke direkte, da f.eks. 1.3v gange x ampere ikke er 95 watt, som det er i en Q6600 G0...
dette er pga. vCore kun er kernespænding, og der er mange andre enheder i en processor der får andre spændinger.

mcreiner

Superbruger
Tilføjet:
25-03-2008 16:31:31
Svar/Indlæg:
302/90
Mange tak for svarene :)

Kører med 1000 i FSB nu uden andre ændringer i volt eller noget, med 48 graders load temperatur efter 10 timers Orthos.

- Og det hele kører stabilt endnu. Så ikke sikkert det bliver nødvendigt at hæve volt. Ellers kan jeg altid prøve at give den et hak.