TDC mod Cybercity??

Hyggehjørnet d.  26. marts. 2008, skrevet af gabbadoo
Vist: 915 gange.

gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2008 16:11:43
Svar/Indlæg:
3065/208
Har idag lige haft en grim oplevelse forskyldt af TDC - følgende er hvad jeg har underrettet Konkurrencestyrelsen omkring:

I øjeblikket er jeg tilkoblet 15/1 Mbit/s TDC Bredbånd City for 399 pr. måned (heraf 68 kr. for TDC basislinje), men denne er opsagt pr. 17/4 2008 pga. der er et billigere tilbud på markedet. Cybercity's Bredbånd Solo, som kun koster 299 kr. pr. måned for 10/2 Mbit/s er mere hensigtsmæssig hvad angår mit forbrug, som består mest af onlinegaming, hvilket fordrer en god uploadhastighed. Derfor har jeg valgt den i stedet.

Idag har jeg dog modtaget et brev fra Cybercity, hvori der står jeg skal kontakte dem.

Det har jeg gjort, og da får jeg at vide de ikke kan tilbyde mig noget højere end en 8 Mbit hastighed, fordi: "Forretningsbestemmelserne mellem Cybercity og TDC er således."

På deres hjemmeside står der, at Cybercity kan garantere leverance af mellem 8 og 20 Mbit forbindelser, og siden jeg pt. har en funktionel 13Mbit/750Kbit forbindelse fra TDC, må Cybercity, der jo benytter samme central, naturligvis kunne levere den efterspurgte 10/2 Mbit hastighed.

Jeg får altså 2 ting at vide af Cybercity:

1. Manden fra cybercity's kundeservice fortæller mig at den nærmeste central - pga. forretningsbestemmelser mellem TDC og Cybercity - er ude af stand til at levere en forbindelse højere end 8 Mbit download og 768 Kbit upload.

Jeg forklarer ham at jeg i øjeblikket har en forbindelse fra samme central på 13 Mbit download og 768 Kbit upload, af de 15/1 Mbit, jeg betaler for.

2. På deres hjemmeside står der at Cybercity kan garantere en hastighed på mellem 8 Mbit og 20 Mbit pr. sekund, men at det kommer an på afstanden ned til centralen.

Dette er konkurrenceforvridende:

Ét er at der ikke findes noget fordelagtigt tilbud for mig, udover det tilbud jeg lige har fået "afslag" på,

noget andet er, at fx. Telia Stofa, ikke har "det fornødne udstyr" på centralerne i mit område,

og noget helt tredje, men langt mere væsentligt, er det at der tilsyneladende er uoverensstemmelser mellem Cybercity og TDC (Læs: Cybercity får ikke varen af TDC) der gør, at Cybercity - på samme central endda - ikke kan levere noget konkurrencedygtigt produkt på min adresse, og den pris jeg pt. betaler for de smålige 13Mbit/768Kbit, 399 kr. (egentligt 15/1Mbit) er, ift. konkurrencen, alt for høj, hvilket hovedsagligt skyldes at TDC's SELVOPFUNDNE BASISLINJE, som kun er påkrævet af TDC og TELE2 (samme ejer), koster 68 kr.
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2008 16:41:53
Svar/Indlæg:
1399/43
Har du gjordt dig den ulejlighed og konstatere om det nu er samme central du får begge forbindelser fra?
det er jo ikke sikkert at nærmeste central for cypercity, er den samme som nærmeste central for TDC

hvordan kan du få det til kun at være TDC's skyld når du selv siger det er en forretningsbestemmelse mellem 2 firmaer?

det kunne jo også tænkes at cypercity ikke havde hardware i pægældene central der kunne levere mere end 8Mbit/768Kbit.(de har her jo opfyldt deres garenti på 8Mbit download)

jeg syntes der er for mange ubesvarede spørgsmål til at du kan give den ene part hele skylden



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
26-03-2008 16:54:30
Svar/Indlæg:
14079/622
CyberCity lejer sig ind på TDC's centraler - så umiddelbart skulle de kunne levere samme vare. Dog er det jo ikke samme "central" som sådan jo - det er CyberCitys egen hardware det kører over. :yes:


minoo
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2008 17:02:26
Svar/Indlæg:
201/26
tdc garanti er jo kun det halve


http://privat.tdc.dk/publish.p...

se her


Cannon
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2008 17:22:32
Svar/Indlæg:
298/7
jeg kan også kun få 8Mbit/768Kbit ved Cybercity. Der hvor jeg bor, har Cybercity ikke noget udstyr på centralen, så det lydder meget rigtigt hvad de siger ved Cybercity.
Jeg har lige fået fiber ind i huset idag, så jeg overlever nok 🙂


minoo
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2008 17:29:25
Svar/Indlæg:
201/26
heh vi får også snart nyt internet siger min far han tror bare først han vil prøve hvordan 100/100 Mbit/s virker hehe skal nok blive sjovt


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2008 18:00:00
Svar/Indlæg:
3065/208
Mit problem er jo hovedsagligt, at jeg stort set ingen konkurrence oplever:

1. Hvis jeg fx vil have andet end TDC KabelTV får jeg at vide af Telia Stofa, at det ikke kan lade sig gøre i mit område.

2. Hvis jeg vil have Telia internet, får jeg at vide de ikke har det fornødne udstyr på centralen.

3. Når jeg nu hellere vil spare 100 kr. om måneden ved at skifte til Cybercity Bredbånd Solo 10/2 Mbit mod TDC's 399 kr. om måneden for 15/1 (13Mb/~700Kb effektivt), får jeg at vide af Cybercity, at der "pga. forretningsbestemmelser mellem TDC og Cybercity... " ikke kan lade sig gøre at få noget højere end 8Mb/768Kb fra Cybercity.

På Cybercity's hjemmeside står der, at der i visse tilfælde ikke kan leveres mere end 8Mbit ned og 768Kbit op, og at det skyldes afstanden ned til centralen. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at centralen er nøjagtig den samme.

De to alternativer Cybercity kan levere er Solo Bredbånd 5/1Mb til 249 kr. / måned og Bredbånd 8Mb/512Kb til 469 kr. / måned - men de to tilbud er jo ikke interessante.

Selvom jeg bor i det mørke Sønderjylland, bor jeg trods alt i en by med mere end 10.000 indbyggere, så det skal satme kunne lade sig gøre, men jeg oplever NUL KONKURRENCE på internet og kabeltv - derfor klagen til Konkurrencestyrelsen.


Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2008 18:17:54
Svar/Indlæg:
1235/80
#7
hm...du har jo ret..selv i større byer kan man opleve problemer....tror det er fordi at kobberet ikke er licenseret men derimod ejet af tdc at man oplever nul konkurrence...forstil dig at du ejer et selskab som gerne vil ind på bredbånd-markedet, det første man skal er vel at sikre sig adgang til kunder, altså man skal have adgang til kundernes hjem, derfor vælger man det letteste som jo er telefon ledningen...pudsigt nok er det tdc som ejer det...og hvis du så lave så god en service, så tdc's produkter bliver lammetævet så kan de jo meget let gøre livet surt for dit firma ved at afskære dig adgang til tele-netten..


Cannon
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2008 18:33:16
Svar/Indlæg:
298/7
Men Gabbado min Cybercity linie bliver opgraderet fra 3 til 6 Mbit inden 1-4-08 og jeg betaler kun 249,00 for den, det syntes jeg er en fair pris, samt jeg har overhovedet ingen problemer med at spille online spil. Nu må jeg så se om det er bedre at spille på en fiber linie 🙂


Tonne
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2008 18:52:16
Svar/Indlæg:
132/1
#7
Jeg tvivler på, at TDC har fortalt Cybercity, at de ikke må levere mere end 8 Mbit. Derimod har det meget, at sige, hvilket udstyr de har stående.

Cybercity lejer sig indpå en central og stiller selv deres eget udstyr op.
Kablet i jorden er det samme, så når Cybercity siger, at de ikke "må" levere en 10 mbit linie, tror jeg mere det er en undskyldning for, at deres udstyr ikke er tidsvarende.

Jeg har selv 8 mbit fra Cybercity og trækker ca. de 6-7. Det er i en afstand på 1200 meter fra centralen. Om det er godt eller skidt, er jeg ligeglad med.
Internettet virker og deres service er udemærket.

8#
Det ligger jo frit for, at udbydere, at ligge deres egne kabler, såsom divers fibernet udbydere.


Cannon
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2008 19:13:44
Svar/Indlæg:
298/7
#10 Cybercity,Telia o.s.v, har ikke udstyr på alle centraler, det er derfor at de ikke kan levere alle steder, eller i alle hastigheder.


Tonne
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2008 19:44:55
Svar/Indlæg:
132/1
#11
Jep og det er også deraf jeg tænker, at Cybercity slynger den undskyldning ud, at TDC bestemmer hvad de må levere.

Jeg har været udefor, at en supporter fra CC mente, at min pc var inkompatibel med deres router 😲, da sagen gik videre til 2. level, fik jeg heldigvis en ny tilsendt.


Danish_Squirrel
 
Overclocker
Tilføjet:
26-03-2008 19:50:43
Svar/Indlæg:
17/2
Ydermere - hvem siger også at CC har installeret det fornødne HW på den central du tilhører... Det er ikke altid de har opgraderet alle centraler, men gør det lidt efter lidt, og om der er stor nok forespørgelse til de hastigheder til de husstande centralen hører under.


Kirsby
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2008 19:59:56
Svar/Indlæg:
1214/62
Lidt off, i Sverige kan man få 24/24 fra 249 svenske...... :'-( :'-( Fandme så snyd!


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2008 20:50:54
Svar/Indlæg:
3065/208
Tror ikke der er så mange centraler at vælge imellem i Haderslev, at jeg kan være en af de kunder der ikke kan få mere end 8Mbit. Tvivler på Cybercity kun er istand til at levere 8Mbit til alle indbyggere i Haderslev. Der er noget fusk på færde, og det er sku længe siden TDC har været hæderlige... alle kender jo til det fusk de har lavet med kundedatabaser etc.


draven
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2008 21:36:08
Svar/Indlæg:
187/2
Lyder mest som om Cybercity kun har ADSL udstyr stående på din central. Det er jo netop ca. 8/1Mbit som er max. for den teknologi.
Så som #13 er inde på har de nok ikke opgraderet deres udstyr til ADSL2/+ på centralen endnu.


camperman
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2008 22:16:49
Svar/Indlæg:
437/24
Ellers prøv at ringe til CC igen, havde en kammi der opsage sit TDC efter at have fået et tilbud på 15mb fra CC, da han så ringede derind for at få linjen kunne han kun få 4mb, efter han havde snakket med teknikeren, snakkede han med konen og ringede så derind igen for at høre om det virklig kunne passe, fik en anden tekniker som sagde at 15mb ikke var noget problem, og køre fint 15mb hos ham idag 🙂 så prøv event igen, kan være der er nogen af deres teknikere der er lidt nærige :no:


matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2008 22:29:52
Svar/Indlæg:
5600/32
Jeg kan ikke huske om sagen er afsluttet, men Cybercity foerer, eller har lige foert, en sag mod TDC, hvor TDC paastaar overfor andre udbydere, at de ikke kan levere hurtigere forbindelser pga. bl.a. kobberet i omraaderne. Men hvor de saa sjovt nok selv kan levere en hurtigere forbindelse.

Det kunne godt lyde lidt som det.

Lidt sjovt, det var en TDC medarbejder der dummede sig ved at faxe et interessant brev til min bror, der arbejder hos Cybercity. 😛


Stoffer
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2008 01:04:03
Svar/Indlæg:
227/10
Cybercity og TDC Branche salg har nok ikke indgået en aftale om levering af mere end 8 mbit. Såfrem CC ikke har eget udstyr på centralen, lejer de TDC's udstyr.

Eller TDC Branche salg tilbyder kun garanterede hastigheder og ikke "best effort", hvis dæmpningen på din linje er på grænsen til de 10/13 mbit, så kan de 8 mbit måske godt garanteres.

Jeg prøvede også CC i en månede, men TDC ville ikke lade dem levere mere end 3 mbit. Så skiftede jeg tilbage til TDC, hvor jeg fik mig en 6 mbit... Grundet flere fejlmeldinger mv, har de skiftet mig over på noget andet kobber, så nu har jeg 8 mbit uden problemer - er testet til ca 12/1,2 mbit som max.

Jeg har TDC Erhverv - kanon service sammenlignet med andre løsninger. Efter en fejlmelding står teknikkeren her samme dag, eller formiddagen dagen efter 🙂


Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
27-03-2008 02:09:52
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg fik af vide af cybercity, at de ikke kunne levere mere end 8032/768 kbit her eftersom deres egen central ligger 10 km væk og at jeg derfor er på en TDC central. Det sjove kommer så ind når fx Fullrate kan tilbyde op til 20/2 mbit på netop samme central. Hvad er det lige der går galt her? Cybercity har lejet sig ind hos TDC, så jeg synes virkelig det er klamt hvis man så kun kan få lavere hastigheder. Som #0 siger, så må der jo være noget helt galt? Det undrer mig også lidt at TDC siger, at centralen ikke understøtter ADSL2 for det må den jo gøre, da Fullrate godt kan levere.


KillerFrog
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2008 06:44:06
Svar/Indlæg:
1950/230
Jeg har samme problem.

Jeg købte andet hus, lidt ude på landet, og i forbindelse med dette køb, bestilte jeg Cybercity 8 m/bit Solo bredbånd. Denne 8 m/bit linie gav mig en masse problemer, hvor jeg flere gange dagligt mistede forbindelse, DNS fejl, jeg kontaktede Cybercity, og de sendte en teknikker ud fra TDC, der kunne måle hos mit hus, at jeg havde 3700 meter til centralen, og TDC manden kunne så fortælle mig, at denne afstand ville kunne give mig maximalt 6.3 m/bit, og idet jeg havde en forbindelse på 8 m/bit, mistede jeg konstant forbinderlsen, da forbindelsen hele tiden forsøgte at lave 8 m/bit, som ikke var muligt, så nu har jeg denne underlige forbindelse på 6.3.. hehe


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2008 16:19:41
Svar/Indlæg:
3065/208
Jeg skal da lige opdatere...

Allerede to dage efter jeg havde skrevet til Konkurrencestyrelsen, fik jeg svar tilbage, og umiddelbart lød det som de fleste herinde siger, at det skyldes CC ikke har det fornødne udstyr på centralen.

Dertil skal dog siges, at jeg har fået bekræftet fra min far (stedfar), som har arbejdet hos TDC i over 30 år, at der kun er EN central i Haderslev.

Så jeg tvivler på at CC har valgt ikke at prioritere potentielle kunder i en by med ca. 22.000 indbyggere.

Hvis det dog er således, må det jo skyldes, at de lejere udstyr af TDC, hvorfor forretningsbestemmelserne om max 8Mb ned og max 768Kb op, må gøre sig gældende.

Tilsyneladende er det altså TDC der forhindrer CC i at konkurrere, ved ikke at tilbyde samme performance på deres udstyr, som dem de lejer det ud til.