Så er kablet ankommet og jeg tester .... hmmm noget er galt. Mit Z5400 og X-Fi vil ikke rigtig sammen med det digitale kabel. Når jeg ser film er der lyd i alle 5 højttalere, men når jeg tester højttaleropsætning med Creatives eget program, så er lyden i 3.1 dvs lyd i for og center højttalere samt subwoofer, mens lyden til baghøjttalerne kommer fra de forreste højttalere (???). Nå, det var jo slet ikke det der skulle testes. I med det digitale kabel til onboard lyd og ind i kontrolboksen til Z5400. Samme film i dts som før, uh ... der mangler bund i bassen, og diskanten er der, men den er mere skinger. Prøver Dolby digital 5.1 i samme film. Igen er X-fi lige en tand bedre (jeg har i begge tilfælde ladet Z5400 stå for decodningen af dts og DD) men ikke meget. Nu til spil ...
Conflict denied ops. er et OpenAL spil, og burde således ikke være påvirket af manglende EAX understøttelse. Alligevel er der forskel mellem X-Fi og onboard lyd til X-Fi's fordel, men ikke så meget som ventet, dog mangler der stadig lige et par fps i forhold til X-Fi. UT2004 , uha der er forskel. X-Fi vinder her klart over onboard lyd.
Sjovt nok, så har jeg lyd (og den rigtige lyd!) i alle højttalerne, undtagen på Creatives eget højttaler setup program. Spil der bruger EAX vinder klart over onboard lyd, og spil med OpenAL vinder også, men knap så meget.
Alt i alt er der altså rimelig stor forskel, i hvert fald med mit setup, og et rigtigt lydkort kan derfor stadig godt anbefales, også selvom det er digitalt!!!
Spørgsmål?