X-Fi digitalt til Z5400 højttalersæt?

Diverse d.  01. april. 2008, skrevet af Burgurne
Vist: 408 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2008 17:16:17
Svar/Indlæg:
5874/1287
Davs!
Jeg har et Creative X-Fi lydkort og et Logitech Z5400 5.1 højttalersæt. Lige
pt er det analogt forbundet, da Creatives lydkort ikke har standard Optisk
eller Coax ud.
Findes der et kabel så jeg kan forbinde højttalerkontrollen digitalt med
X-Fi kortet? Creative bruger jo deres eget "minijack"stik til digital ud, og kontrolleren til logitech bruger standard optisk og Coaxial stik
wabberen
 
Superbruger
Tilføjet:
01-04-2008 17:53:52
Svar/Indlæg:
39/19
Ja man kan sagtens få digitale kabler med "phono" i den ene ende og mini jack i den anden.

Ved ikke lige om jeg må linke til en shop hvor du ka købe det


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2008 18:10:42
Svar/Indlæg:
5874/1287
Det er nu ikke phono jeg skal bruge, det er jo stadigt analogt. jeg skal bruge et kabel med minijack i den ene ende og Coaxial i den anden ende.


Trals
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2008 18:11:00
Svar/Indlæg:
472/115
sorry dor OT meeen,,,

kan man høre forskel på bundkortets optisk ud og xfi optisk ? jeg har haf et creative 2 hvor jeg kørte digitalt ud på med et koaxial kabel... og det er også sådan et du #0 skal have..

men er der overhevedet en forskel? for så er det da spild af penge at have sådan et Xfi til at sidde i sin computer?


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2008 18:17:00
Svar/Indlæg:
5874/1287
Det ved jeg jo ikke, da jeg ikke har kablet 🙂, men når jeg bruger onboard lyd i spil, er der en klar "straf" i fps når jeg bruger onboard lyd istedet for X-Fi, så alene af den grund ...


Trals
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2008 18:21:01
Svar/Indlæg:
472/115
jeg sprugte nu os mest alle =) ....

havde dog ikke lige taget i betraktning at man kunne score et par fps ved et xfi kort ..


wabberen
 
Superbruger
Tilføjet:
01-04-2008 18:25:48
Svar/Indlæg:
39/19
angående kablet, så stod phono " " tegn, men stikket hedder stadig phono( eller RCA), osse selv om det er digitalt. Det er forbindelsen der kaldes koaxialt
De ka bl.a. fåes hos AV-connection.


OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2008 19:08:41
Svar/Indlæg:
1262/95
#3 Ret mig hvis jeg tager fejl. Men sådan noget som EAX skulle jeg ikke mene nogen producenter har fået integreret i onboard lydkort på bundkort endnu? Og jo EAX giver et noget bedre lydbillede efter min mening, så helt spild af penge vil jeg ikke mene det er.

Sorry for OT


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2008 19:43:36
Svar/Indlæg:
5874/1287
# 6. Jeg bukker mig dybt for dig. AV-connection har faktisk lige præcist et kabel til mellem et Creativekort og standard Coaxial (står endda under deres beskrivelse).
Jeg takker mange gange, og har nu bestilt et. For det ikke skal være løgn, så har de faktisk 1 meter og 3 meter kablerne på tilbud lige nu!! 😀


wabberen
 
Superbruger
Tilføjet:
01-04-2008 19:55:36
Svar/Indlæg:
39/19
Jeps det kan da ikke blive bedre så
Købte selv mit der for noget tid siden.. Og held og lykke med det digitale


Trals
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2008 19:58:30
Svar/Indlæg:
472/115
jeg købte også mit der! :)

men er der ikke nogen der kan give en forklaring på om det giver nogen forbedring af lydbilledet med et XFI nå man alligevel køre digitalt ?


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2008 21:22:11
Svar/Indlæg:
5874/1287
#10, det gør det. Betragt lydkort/onboard som forforstærker, og spørg en hvilken som helst hifi-gut om forforstærkeren har noget at sige :)
En anden ting som hifi-folket så ikke har er EAX, DD og DTS decodet i hardware, hvilket et X-Fi gør, men som onboard (måske pånær Soundstorm i Nforce 2) ikke gør (det er bl.a. her de manglende fps i spil kommer ind)


Trals
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2008 23:39:11
Svar/Indlæg:
472/115
i mit tilfælde kører den optiske udgang direkte til min surroundforstærker. hvor der så findes DD osv. og det gør der jo sådan set også på dit logitech system.

PS. jeg er 100% indforstået med at der er forskel op ANALOG output på onboard og xfi... ingen tvivl om det.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2008 19:21:15
Svar/Indlæg:
5874/1287
#12 uanset om du kører digitalt eller analogt til en surroundforstærker (jeg har selv en Denon surroundforstærker fra Hifi-klubben), så skal der en forforstærker til samt en forstærker. Om signalet er analogt eller digitalt har intet med det andet at gøre, det er "kun" (selvom jeg skriver _kun_ så er det dog en væsentlig del af det samlede resultat) transportvejen der er anderledes. Digital transport er næsten tabsfri, hvorimod analog transport har tab.
Og som nævnt, er der det med CPU-forbruget under DD og DTS samt ikke mindst mht spil EAX, som alle er ting du ikke har/kan med et onboard lydkort. Når jeg får mit nye kabel til mit X-Fi, så skal jeg prøve at spille med onboard lyd digitalt og med X-Fi digitalt, og så vende tilbage med et resultat i denne tråd.


Trals
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2008 19:53:46
Svar/Indlæg:
472/115
#13 glæder mig som en lille dreng :)


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2008 16:36:24
Svar/Indlæg:
5874/1287
Så er kablet ankommet og jeg tester .... hmmm noget er galt. Mit Z5400 og X-Fi vil ikke rigtig sammen med det digitale kabel. Når jeg ser film er der lyd i alle 5 højttalere, men når jeg tester højttaleropsætning med Creatives eget program, så er lyden i 3.1 dvs lyd i for og center højttalere samt subwoofer, mens lyden til baghøjttalerne kommer fra de forreste højttalere (???). Nå, det var jo slet ikke det der skulle testes. I med det digitale kabel til onboard lyd og ind i kontrolboksen til Z5400. Samme film i dts som før, uh ... der mangler bund i bassen, og diskanten er der, men den er mere skinger. Prøver Dolby digital 5.1 i samme film. Igen er X-fi lige en tand bedre (jeg har i begge tilfælde ladet Z5400 stå for decodningen af dts og DD) men ikke meget. Nu til spil ...
Conflict denied ops. er et OpenAL spil, og burde således ikke være påvirket af manglende EAX understøttelse. Alligevel er der forskel mellem X-Fi og onboard lyd til X-Fi's fordel, men ikke så meget som ventet, dog mangler der stadig lige et par fps i forhold til X-Fi. UT2004 , uha der er forskel. X-Fi vinder her klart over onboard lyd.
Sjovt nok, så har jeg lyd (og den rigtige lyd!) i alle højttalerne, undtagen på Creatives eget højttaler setup program. Spil der bruger EAX vinder klart over onboard lyd, og spil med OpenAL vinder også, men knap så meget.

Alt i alt er der altså rimelig stor forskel, i hvert fald med mit setup, og et rigtigt lydkort kan derfor stadig godt anbefales, også selvom det er digitalt!!!

Spørgsmål?