-> #21
Jeg ville pille den af, netop pga. memoryeffekten. Derudover, så er det generelt bare en dum idé at have sine ting til at sidde i laderen konstant.
Batterier har en lille intern modstand, altså i selve cellerne, denne modstand gør, at batterierne taber lidt spænding og strømstyrke over tid. Lad os lege, at du har ladet batteriet op til 100 %, der går en dags tid hvor computeren står i laderen, uden at være tændt, men modstanden i batteriet "snyder" det interne voltmeter og beder laderen om at lade. Også selvom at batteriet er opladet til (dette et blot et eksempel) 99,9 %. Dvs. at laderen står og "skubber" til batteriet konstant, netop for at opnå 100 % i ladestand.
Det er dét, som kan slå alle batterier ihjel. De eksploderer ikke eller noget. Men de små ioner i batteriet når simpelthen ikke at vandre, så derfor ophober de sig, og kan i sidste ende slå batteriet helt ihjel.
Det kan ske for såvel Ni-Mh og Li-Ion batterier. Når apperatet har opnået 100 % bør man pille det af laderen eller tage batteriet ud. Simpelthen for at skåne det. Da jeg i sin tid stod i en forretning hvor vi bl.a. solgte laptops, fik samtlige af mine kunder ovenstående råd med på vejen. Dem der ignorerede det, stod der omkring ½-1 år efter købet, og ville bytte batteriet. Men garantien på de fleste batterier udløber netop inden for den periode, så der var desværre intet at gøre :no:
Et godt eksempel er min søster og min kæreste, som jeg har "lært" hvordan de skal behandle batterierne. De har begge to hver en laptop, som efterhånden er omkring 2-3 år gamle (den ene er købt i slutningen af 2005 og den anden i starten af 2006), de har stadig omkring 90-95 % kapacitet. Min kæreste har sin laptop med i skole, og bruger den 3-5 timer om dagen, og min søster bruger ligeledes sin computer på daglig basis. Så det er absolut ikke fordi at tingene ikke bliver brugt. Det er jeg bestemt stolt af, da det netop påviser, at så længe man ikke er et svin med sine ting, så kan de holde i lang tid.
Batterier er noget af det værste inden for garantisager, og det er som sådan ikke fordi folk er dumme eller ikke læser vejledningen (generelt set), det er mere et spørgsmål om ikke at kende til langtidsskaderne.
Faktisk, og det er ikke løgn det her, så kan man halvere levetiden på batteriet, ved netop ikke at 'prime' det (som fotostart så flot kalder det). En god omgang tæsk når man får batteriet fra købet af (såfremt varen er fabriksny), og så ellers behandle det pænt. Det er nu ikke fordi at batterier koster en bondegård på lang sigt. Men det er sgu irriterende "liiige" at skulle noget (tage et billede, foretage et opkald eller tjekke noget på nettet) og lortet så går ned midt i det hele.
Så jow. Jeg passer på mine batterier, og ingen anden kan overbevise mig om det modsatte. Det er, synes jeg, komplet idioti ikke at følge de gængse retningslinjer for brug af elektronik, som - især - producenterne udstikker.
Alt hvad man køber, der kører på batteri, skal man behandle som den gang fine elektronik det er. Det andet er sgu for surt 🙂