Installere RAID-controller og bevare OS?

Software d.  02. april. 2008, skrevet af Mathis77
Vist: 269 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2008 23:44:01
Svar/Indlæg:
6293/359
Nu har jeg lige installeret OS og lagt alle drivere ind osv.

Jeg har Acronis True Image - men kan jeg på nogen måde "redde" mit onboard RAID0 over på min ny Areca 1210 controller? Eller sagt på en anden måde, kan jeg få genskabt data fra onboard til HW-controlleren.

Det vil måske kræve en ekstra disk - ku være at Acronis virkede uden om windows også, men det er jeg ikke helt sikker på

Ellers så er det bare på med vanten igen og installere Vista igen.. Det tog faktisk kun 9 min her til aften hehe - og jeg er jo i god træning fra mit CF-RAID-trip (I vil slet ikke vide hvor mange gange jeg har installeret windows den sidste måneds tid!! :'-( )

Det skal siges, at jeg nok først får den Areca 1210 controller til weekenden eller engang i næste uge - derfor har jeg installeret på onboard, da mine RAM kom i dag endelig 🙂
gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2008 23:52:38
Svar/Indlæg:
3065/208
Oh well, jeg vil mene Areca controlleren burde kunne se dit array som det er. Evt. kan det være du lige skal reboote en gang eller to efter du har installeret controlleren og sat den op; hvis du har installeret raid-0 med default sector-size (vidst 64KB) - burde det virke(kunne komme lidt i tvivl, om den ellers ville kunne se det). Men egentlig dunno. Man forventer vel osse den kan - du skal ihvertfald huske at sætte dine diske op på de samme porte, for ellers mener jeg array'et failer.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2008 00:25:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg glæder mig til at (læ)se artiklen 😉

PS.: Jeg har leget med 8 GB CF-kortene. De er ikke hurtige, men gode til studiebrug 😀

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2008 08:44:53
Svar/Indlæg:
6293/359
#1 okay fee nok - det skal da prøves - tænk sig det troede jeg ikke man kunne... men hvad mener du med samme porte? bruger lige nu port 2-3-4-6 på onboard, men Areca controlleren har jo kun 4 porte, så det blive automatisk 1-2-3-4 eller?

#2 hehe ja så må jeg lave en ny artikel - bare ærgeligt hvis den anden ikke kommer på, men det kan da også være det er lidt passé nu? 😕

Lyder godt nok med CFs, at du kan bruge dem til studiebrug - masser af plads til alt muligt godt 😉

/hygge

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2008 10:53:13
Svar/Indlæg:
1341/56

hmm... mener bestemt ikke at det vil virke hvis du flytter dem over... mener at forskellige raid controllere bruger forskellige algoritmer...

men du kan da prøve, der burde ikke ske noget ved det. 🙂

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2008 11:05:03
Svar/Indlæg:
6293/359
#4 ja det tænkte jeg også mest på - men ja, jeg kan da prøve ad.

men hvis jeg nu havde en ekstra disk, kunne jeg clone C-drevet over på som image, sætte Areca RAIDet op på de 4 ES.2er og så, hvis man da kan fra DOS?, lægge imaget ud fra den ekstra disk?

men nej, jeg har jo ikke rigtigt lagt noget vigtigt ind endnu - så installerer jeg sgu bare om - tog også kun 9 min, lol

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2008 15:02:56
Svar/Indlæg:
3065/208
#3 Det vil jeg mene er nødvendigt.

#5 Det kræver du har en Acronis bootdisk med Raid-support, dvs. driveren embedded - de kan muligvis tilføjes bootdisken manuelt, så du kan restore til raid.
Du skal nok lige et smut forbi Acronis hjemmesiden for at finde ud af hvordan det gøres, men jeg tror nok det kan lade sig gøre med Acronis.