Erfaringer om i "tuning" af PC'er

Diverse d.  06. april. 2008, skrevet af Glud
Vist: 418 gange.

Glud
 
Superbruger
Tilføjet:
06-04-2008 09:55:02
Svar/Indlæg:
19/10
Hej Hwt!

I kender det sikkert: En bekendt kommer jamrende til én og skriger i vildens sky om at han/hendes computer bare er blevet såååå langsom om mindst tager 38 min om at starte op. Det hævdes endvidere, at den ikke altid har været sådan. Derfor får man pålagt sig en opgave om at gøre den i tip-top stand "så den bare kan igen".

Jeg tænkte vi kunne udveksle nogle erfaringer om hvad vi gør når vi altså bliver pålagt at gøre andres PC'er hurtige igen:
- Hvad er jeres standardprocedure?
- Hvilke programmer o.a. benytter i?
- Hvornår vurderer i at en PC dødsdømt og mener at "format C:\" er den eneste vej frem?

Kom med jeres tips og tricks 🙂
DuckHunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 10:00:33
Svar/Indlæg:
1889/115
Først og fremmest:
- Ryd op på pc'en 🙂

Her var lige et link 😉
http://hwt.dk/literaturedetail...


GamerFreak
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 10:34:26
Svar/Indlæg:
109/12
Tjek bios godt igennem....fjern evt. opstart sekvens af cd osv....så den går direkte på harddisken og opstarter windows.
Derefter i windows, tjek msconfig for alle de programmer den opstarter og fjern de overflødige(unødvendige)
Og så ja....tjek alt "lort" der højst sandsynligt ligger på selve computeren og få ryddet op i det!


GamerFreak
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 10:35:41
Svar/Indlæg:
109/12
Men en frsh "clean" installation af win er altid og foretrække.....men benyt dig stadigt af msconfig efter færdig installation, en god hjælper!


MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 11:02:31
Svar/Indlæg:
3577/353
Ja der ligger højest sandsynyligt en masse spyware og 5 gange nvidia drivere der ikke er fjernet ordenligt....


havde en ven der ikke kunne få sit gfx til at køre ordenligt så viste det sig han havde hentet den forkerte driver 4 - 5 gange og og han bare havde instaklleret oven i hinanden hvergang

men så fik han bare lov til at give en masse pilsnere,

nå back too topic

en spyware cleaner, virus cleaner

hvis den ik er alt for inficeret så tjekker jeg drivere, og evt internet forbindelsen, kabler osv...

og så, tjekker jeg self temps og kigger msconfig


folk kan få lavet de mest mærkelige ting så mange gange så er det sgu bare nemmere og smide xp i drevet og sig Format, og bare sige der ikke kan reddes noe haha 🤣


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
06-04-2008 11:03:41
Svar/Indlæg:
5363/442
#0 38 minutter, det lyder da lidt voldsomt 🙂 Format C: er den sikreste og langt hurigste måde, også selv om man skal tage sikkerhedskopier mv..


Glud
 
Superbruger
Tilføjet:
06-04-2008 11:28:52
Svar/Indlæg:
19/10
#5 Overdrivelse fremmer forståelse 😉

Det lyder jo alt sammen familiært. Hvad med deaktivering af windows-services (også kaldet "Tjenester") fra services.msc ?


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 13:08:31
Svar/Indlæg:
3410/199
#6 --> Det er smag og behag. Det første jeg gør er altid at blokere auto-updates og windows firewall og så smide en helt anden firewall på. Mange af de windows services sløver din PC ned. Men det kan være svært at gennemskue, hvilke der er ligegyldige.


beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 13:43:36
Svar/Indlæg:
3943/44
Jeg formatere sjælden en PC, for lige meget hvor meget backup man laver, så er det helt sikkert der er et eller andet man har glemt... (desværre kan alle folk ikke nøjes med at ligge ting i deres dokument folder, unix/linux/vista har en smartere måde at gøre dette på)
Og det er jo ikke svært at geninstallere, det der er svært er jo at få det til at køre i længere tid af gangen.
Min nuværende installation har kørt siden jeg fik nyt bundkort.

Når jeg kommer til en computer som ikke kører som den skal, så starter jeg med at tage et kik i taskmanager for at se om der er noget der ikke er som det skal være. Derefter installere/opdatere jeg Antivirus/spyware/firewall, og scanner derefter maskinen i gennem.
Jeg plejer også at slå animationer og ligende lir fra, (jeg kører selv i win2k mode)

Programmer
AVG antivirus.
Kiero personal firewall (den kan sættes i 2 forskellige modes, alt efter hvor avanceret brugeren er)
Spybot
Spyware blaster

Hvis der er problemer som de ovennævnte ikke kan klare, så prøver jeg selvfølgelig andre programmer.


MadsH
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 15:42:48
Svar/Indlæg:
1915/57
Jeg bruger vista manager(findes også til XP,bare XP-manager 😛 ) til at fjerne junkfiles-rydde op i reg databasen og sørge for at det kun er de programmer jeg sætter til at starte ,der gør det-og til at slå services der ikke er nødvendige fra.Your uninstaller til at sørge for at alle programmer bliver fjernet helt når jeg afinstallerer.Raxco perfekt disk til at defragmenterer. Superantispyware til,ja, gæt selv 🙂 NOD32 som antivirus-Og comodo firewall.

Og skal jeg "ordne" en computer for en ven,bruger jeg også de programmer.I det tilfælde kører jeg dog lige den funktion i vista/xp-manager der tjekker om filsystemet er intakt først.Og så er det ellers bare fra en ende af.Oprydning-defragmentering-scan for snavs-og eventuelt driveropdatering.


GamerFreak
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2008 00:12:13
Svar/Indlæg:
109/12
#7 ,yes sire....i follow you on that! -Væk med de forbistrede windows services :no: 😕