Hvilket et bunkort mærke er = kval nu?

Bundkort / CPU d.  06. april. 2008, skrevet af Retro
Vist: 540 gange.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 18:22:10
Svar/Indlæg:
1643/172
Efter at havde oplevet nogle støre skuffelser med Asus bunkort er jeg begyndt at tvivle på Asus som et mærke der står for kvalitet. Så nu handler det om at søge efter et nyt brand at indvester i. Så hvilket et mærke er gået hen og blevet den førende nu hvor Asus ikke kan lever varen mere. Det virker som om at ingen af Asus produkter til under 1500 kr er stabile mere. De har enten skod bios'er eller andre små fejl, som tyder hen mod besparelser for at øge deres indtjening.

Det jeg personligt forbinder med kvalitet er:

Stabilitet

Bios der ikke laver CMOS fejl konstant (Noget alle Asus produkter lider under)

Solid Capacitors

Industri kvalitet
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 18:25:12
Svar/Indlæg:
20170/383

Gigabyte er i min verden klart bedre end Asus.

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 18:38:18
Svar/Indlæg:
3162/326
Gigabyte, Foxconn, MSI, Abit - Efter egen erfaring. Jeg er heller ikke meget for Asus (mest pga. af priserne).

Mvh. Mads 🙂

CleanC

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2008 18:43:02
Svar/Indlæg:
567/26

Var da ærgeligt at høre om - jeg har dog personligt ikke oplevet et eneste af de probs du nævner :no: med mit Maximus Formula.

Men det kostede så også 1500,- 🙂

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 18:51:42
Svar/Indlæg:
8762/174
Nu er det første gang jeg kører med et asus board og synes ikke det er så slemt igen kvaliteten er rigtig god det er bare pisse træls at deres hatepipe system er sat så elendigt på. Jeg kan rykke rundt med mit og det er jo ikke lige frem noget man skal råbe hurra for 😐

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 18:53:12
Svar/Indlæg:
1643/172
Ja Abit er jo også langt bedre end Asus. Selv om Abit bunkort ikke OC'er så godt. Så har de langt bedre BIOS'er der ikke crasher konstant som Asus gør lige PT. Dette ligger vel i at Asus bruger phoenix og Abit bruger noget andet. Asrock er også bedre hvad angår stabilitet i bios og de bruger heller ikke phoenix. For mig virker det som at det er brugen af phoenix Bios der gør et bunkort pisse ustabilt til tider.

Den måde det virker på er at man køber sig retten til at brugen en Bios. Hvor efter man får en SDK osv til at lave BIOS'er. Selve de virksomheder der laver BIOS'er sider og forsker i at forbedre BIOS'er med ny teknologi osv. Lidt som en hvilken som helst virksomhed gør nu om dage. BIOS virksomheder lever af at sælge retten til brugen af deres BIOS teknologier.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 18:56:04
Svar/Indlæg:
1643/172
#4 Rent teknisk er Asus bunkort lavet rigtigt godt, men det har virket for mig som om at Asus spare på selve BIOS udviklingen. Som til tider er skyld i at deres produkter virker af lort.

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
06-04-2008 19:00:20
Svar/Indlæg:
5679/460
jeg har haft Asus bundkort i lang tid :) både billig og nu har jeg så lige skaffet mig et Maximus Extreme.....og det er nok det FEDESTE bundkort jeg længe har set ...med tænd/sluk og reset knap onboard og Onboard Cmos Reset :) så du slipper for alt det jumper bøvl.... og så den lille LCD info ....ja jeg ka blive ved ....og så passiv chipset køler uden den bliver for varm ....

ik sorry nu skal jeg nok stoppe det er bare så fedt et bundkort

så det vil jeg self anbefale :)

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 19:02:39
Svar/Indlæg:
3410/199
Jeg er en gammel Asus-dreng, men er ret imponeret over det Abit jeg har lige PT - det kører bare :yes:

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 19:02:43
Svar/Indlæg:
3162/326

#0 spørger efter stabilitet, og ikke features 😉

Mvh. Mads 🙂

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
06-04-2008 19:17:03
Svar/Indlæg:
5679/460
det er også det mest stabile bundkort jeg længe har haft :)

Strømskuf

Overclocker
Tilføjet:
06-04-2008 19:21:56
Svar/Indlæg:
389/12
endnu en stemme til abit her fra, det er bare kram 🙂

1holmes

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 19:28:55
Svar/Indlæg:
1375/88
Jeg må slutte mig til Gigabyte folket :yes: Det er det mest stabile kort jeg har haft længe. (En halv gammel sag, 965 DS3)

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 19:53:08
Svar/Indlæg:
2823/238
Har haft Gigabyte og Mit nuværende ASUS.......
Begge er skam gode... er dog mest tilfreds med dette asus...
men det gamle var jo også et P965 chipset.

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 20:14:12
Svar/Indlæg:
1028/33
Sjovt har kun haft et Asus mobo og det var ikke andet end bøvl med det.

Gigabyte FTW eller hvis du skal super clocke DFI, mit gamle gude board og det fedste jeg endnu har haft var mit Lan party 😀 .

Men PT er det GB der rykker hos mig

CF

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 20:53:38
Svar/Indlæg:
4689/105
Jeg kan godt lide mit Asus board, men jeg synes bedre om Abit. Kan ikke lide Gigabyte på grund af alle de farver de bruger :no:

Det bedste er DFI, men det er kun for dem der er gode til at rode med BIOS'er. De ser også mega fede ud deres bundkort.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 21:01:20
Svar/Indlæg:
4089/252
Har altid været Asus/Abit bruger, men må sige sige at Gigabyte er mit nye brand. En skam Epox er faldet sådan af på den :P

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2008 21:06:22
Svar/Indlæg:
2600/84
Jeg har altid haft asus board, men er sgu begyndt at blive lidt skuffet over det jeg læser om det. Mest med ram kompatibilitet og ustabilitet. Det er bare trist. Har også haft et utal af problemer med mit P5E.

Jeg rykker til gigabytes ultra durable serie næste gang jeg skifter, tror jeg...har jeg kun hørt godt om. Har lige bestilt et X48-DQ6 til en ven.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 21:29:52
Svar/Indlæg:
2440/66
hrrm... prøv MSI - de gode boards (med bedre komponenter) er med sort PCB ellers Gigabyte D-serien... der er jo ikke rigtig så mange valg.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2008 21:53:43
Svar/Indlæg:
3532/303
Jeg har sgu aldrig haft problemer med Asus, lige modsat. AsRock er udemærket, men det virkelig billigt. Havde problemer med ram i det AsRock jeg rodede med for nylig :(
Jeg har altid været lidt bange for Abit, men efter jeg selv fik mit Abit QuadGT(p965) må jeg indrømme at det er det bedste jeg har haft. Bios er virkelig god, gennemskuelig og så er boardet bare ligeglad med hvad man smider på det. At de er elendige til at lave bios opdateringer, det er så en anden sag.
DFI er thumbs op, men synes kun det er noget man skal hoppe på hvis man virkelig vil overclocke, ellers hedder den sgu gigabyte. Så en prioriteret liste: Abit, Asus, DFI, Gigabyte, MSI, Asrock... Der er selvfølgelig også en masse andre..

Darth

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2008 22:15:16
Svar/Indlæg:
813/49
ABIT ! De er ikke de hurtigste dyr i skoven, men jeg må sige at jeg gerne venter lidt for at få et Abit. Har aldrig haft nogle probs med mit QuadGT, overhovedet, og når der skal et nyt chipsæt til huse, står Abit IP-35pro XE endog meget højt på ønskesedlen. Men inden den tid kommer, så er Abits 48-udspil vel også på gaden, og så.... Tjaa, man må vel bare vente og se.

#7 Ja, det er da lækre features, men tænd/sluk, reset og CCMOS på selve kortet. Men det har Abit nu haft i lige så lang tid som Asus. Og allerede på Abit QuadGT var CCMOS ikke bare på kortet, nææ, den var rykket helt ud på IO-skjoldet. Se, DET er en lækker feature. Og nu har jeg tilfældigvis også et Asus Commando liggende, som er tilsvarende QuadGT´en. Commando har også on/off, reset og CCMOS knapper, på selve kortet, men man skal STADIG flytte en jumper, for at CCMOS-knappen virker. Så er den knap da lidt fjollet, nicht war ? Nå, men man kan vel bare lade jumperen sidde, sådan at knappen altid er "live". Men nu er disse 2 kort jo ancient history, P965 må vel nærmest betegnes som dybt forældet nu. Det korte af det lange, Abit kan sagtens følge med Asus i features, og jeg oplever Abit som klippe-stabile kort, fine features, udemærket design/layout. Og så må jeg så bare leve med, at de sjældent er først med de nye ting.

#19 Må give dig ret i det med bios-updates. Men som jeg selv sagde : De ER ikke de hurtigste dyr i skoven. Til gengæld har Abit-brugerne nogle virkelig gode, og aktive forums, og man kan generelt får hjælp til snart set hvad som helst. Der er såmænd en gut, der selv sidder og laver Abit-bios´er, med Abit´s velsignelse. Egentlig underligt at de ikke giver ham et fast job...

Strømskuf

Overclocker
Tilføjet:
07-04-2008 22:22:37
Svar/Indlæg:
389/12
#20 jeg er også faldet over IP-35 pro XE. ved du hvad der er forskelligt fra det gamle ikke-EX, udover sorte heatsinks? 😛

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2008 22:57:37
Svar/Indlæg:
4156/111
Ja, jeg kan nok ikke komme uden om det - jeg synes at mit Asus P5E er helt fint - bortset fra at det første brændte af efter 2 måneder 🤡 Men mit nuværende kører ubeklageligt! Bios er bestemt også lækker og nem at finde rundt i! 😀

Har haft følgende mærker: Asus, AsRock, DFI, MSI

Af følgende mærker vil jeg give dem følgende rækkefølge i stabilitet:

1. DFI
2. Asus
3. MSI
4. AsRock

🙂 Det er egen erfaring.

Af hvad jeg har læst mig frem til så skulle DFI stadig være stabilt, og Gigabyte skulle heller ikke være ringe - men jeg har dog ikke hørt at Gigabyte skulle være mere stabilt end Asus?

Darth

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2008 23:00:39
Svar/Indlæg:
813/49
#0 Undskyld for OT i din tråd. 😕 Jeg skal gøre det kort.

#21 Umiddelbart "kun" FSB1600. Men der bliver gættet livligt, rundt omkring. XE får åbenbart sin egen bios, så måske er der mere, end hvad Abit vil ud med. Ved dog, at inden længe er der nogen, der forsøger at flashe XE-bios til et almindeligt Pro-kort, for at se, om det så bliver til et XE... 😲

Undskylder igen for OT. Jeg har sagt min mening om kvali-mobo, så nu skal jeg ikke fylde mere i din tråd.