Hvilken SATA II RAID controller

Diverse d.  13. april. 2008, skrevet af TommyN
Vist: 362 gange.

TommyN

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2008 14:00:57
Svar/Indlæg:
232/16
Jeg er på udkig efter en SATA II RAID controller, og har indtil videre kigget lidt på en Adaptec RAID 1220SA http://edbpriser.dk/Products/L...

Jeg har to diske som jeg gerne vil have spejlet, så jeg har lidt større sikkerhed for at mine data ikke er tabte, HVIS nu en disk skulle stå af.

Har du erfaring med denne controller?

Måske kender du en anden, der er bedre?

Skriv hvis du har forslag eller noget, og begrund gerne hvorfor du skriver som du gør 🙂
Retro

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 14:34:18
Svar/Indlæg:
1643/172
Hmm at lave mirra array kan de fleste onboard raid controller finde ud af. For det meste er det for at køre Hardware Raid 5 at man bruger en controller. Så vis det er fordi dit bunkort ikke understøtter dette. Ville jeg forslå at du brugte pengene på et bunkort med raid support. Til Intel CPU'er som jeg kan se du bruger. Det koster dig max 500 kr for et ordenligt bunkort med mirra support. På den måde kan du opdater til et Intel bunkort med support for den nyeste 45nm 1600 FSB CPU. Og altid skifte CPU når du en gang vil havde lidt mere guf ud af din maskine uden at lave op på alt for meget.

TommyN

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2008 14:55:32
Svar/Indlæg:
232/16
Grunden til at jeg ville have en controller på er, at jeg synes det er en mærkelig måde det fungerer på.
Den ene disk sidder i SATA porten og den anden skal så sidde i eSATA porten.
Det virker bare som en klunket halvfærdig løsning, men det er måske måden at gøre det på?
Vil det virke som optimalt?

messiah

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 15:43:29
Svar/Indlæg:
235/53
2#> Det lyder som en meget dårlig løsning. En del producenter med en ekstra controller, konfigurerer den sekundære controller sådan som du formulerer. Et moderne chipset har dog RAID funktionalitet integreret i selve chipsettet. Jeg vil tro at du bruger den forkerte port (som er forbundet til den sekundære controller), siden du er nød til at tilslutte den anden disk via eSATA.

Ellers så post hvilket bundkort du har. En egentlig dedikeret RAID løsning er sjældent nødvendigt hos en forbruger.

TommyN

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2008 16:46:59
Svar/Indlæg:
232/16
Det er et Asus P5B-VM kort og der står i manualen til det, at der skal tilsluttes en disk via eSATA før der er adgang til RAID opsætningen.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 17:01:45
Svar/Indlæg:
4120/115
Et Intel DP35DP bundkort har onboard Matrix RAID controller med support for RAID 0, 1, 5 og 10 Hvilket er ret godt gået af et billigt desktop board.

De er måske ikke så fancy, men kvalitets medsigt, så fås det nok ikke meget bedre, og de koster endda ikke en formue 😉

messiah

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 17:26:57
Svar/Indlæg:
235/53
Et Asus P5B er baseret på Intel 965 chipset med 4 SATA kanaler inkl. RAID0 og RAID1. Det er spild at penge at gå ud at købe noget nyt.

Det manualen må henvise til, er RAID via den eksterne controller der giver dig eSATA. eSATA er slet ikke tilgængeligt via 965 chipsettet alene. Portene er sikkert farvelagt anderledes på dit board efter om de er leveret af 965 chipsettet, eller en anden onboard controller.

Du har det du skal bruge på dit nuværende board, du bruger bare den forkerte controller. Der er sikkert endnu en guide til RAID via din anden disk-controller (965 chipsettet).

TommyN

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2008 18:50:59
Svar/Indlæg:
232/16
Manualen henviser til at der skal sidde en disk i et sort stik der hedder sata_raid og disk nummer to skal sidde i esata porten.
De alm. sata stik er røde.

messiah

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 19:30:23
Svar/Indlæg:
235/53
Hmm. Ellers skal ASUS have været virkelig nærige med det P5B-VM. Hvad står VM for?

De røde er SATA kanaler til din 965 chipset controller. Hvis de har fravalgt RAID via den så er du lidt prisgivet. Jeg syntes det er en rigtig dårlig ide at køre den ene disk via eSATA.

Jeg har ingen erfaring med den controller du nævner. Den kan muligvis have nogle performance fordele i forhold til den alm. onboard løsning, men det er formentlig ikke noget du vil mærke i den prisklasse og med enkelt-bruger behov.

TommyN

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2008 19:35:17
Svar/Indlæg:
232/16
Jeg ved faktisk ikke hvad det VM står for, jeg købte bare skidtet 😛
Tror måske bare jeg hopper på den controller, og ser om det er noget der dur.
Den koster ikke alverden og jeg synes også det virker som en bedre løsning end det med den eSATA ting.