Der står ikke noget specifikt i købeloven om, hvornår osv. forhandleren skal tage et produkt tilbage. Det eneste der står, det er at du må afprøve produktet, men ikke tage det i brug.
Nogle forhandlere vil jo nok påstå at en brudt forsegling er det samme som at tage det i brug. For det bliver fandme svært at sælge som nyt igen, og desuden er der nok en del vare hvor der nogle ømtålelige licenseringer osv. som ikke bare sådan lige lader sig returnere...
Men hvis man nu tager udgangspunkt i lovens ånd. Så er den jo netop lavet for de folk der ikke kan få lov at se produktet inden de køber det (altså alt fjernsalg). Men forestil dig du køber den samme vare i en butik, så er det du får at se i butikken jo ofte kun den uåbnede embalage, så forvent ikke at du reelt set har loven på din side, for at kunne returnere en vare som er brudt i garanti forseglingen e.lign.
Men der er da heldigvis en del forhandlere der gør dette aligevel. Men det bedste er helt klart at sætte sig i forhandlerens sko, og så selv forestille sig om man selv ville gå ud og give fuld pris for den vare man netop returnere, i den stand man returnere den i.
Men det aller bedste det er jo helt klart at sætte sig lidt ind i de vare man nu køber! Så bliver de slet ikke brug for returretten 😉