temperatur vs. ydelse

Overclocking d.  13. april. 2008, skrevet af heinrich
Vist: 358 gange.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 15:54:27
Svar/Indlæg:
1341/56

allo allo!

jeg sidder i en diskusion med en der mener at, temperaturen på cpu'en har en direkte effekt på ydelsen af ens computer, at alt over en 50-60 grader nedsætter ydelsen.

og at den vil være langt mere stabil, og yde bedre hvis den er nede ved ved en 40 grader

jeg mener personligt at temperatur ikke betyder en dadel, får thermal throttling indstræder.

han siger at jeg skal oprette en tråd på et overclocker forum, hvor så vi kan få nogle flere indputs.

selvfølgelig kan det betyde noget ved overclocking, men vi snakker stock her.
Stubkier

Superbruger
Tilføjet:
13-04-2008 15:57:17
Svar/Indlæg:
339/15
Min PC yder lige så godt om min CPU er 40 grader eller 60 grader der ingen forskel på det.

Om den så har godt af at stå på 60 grader i længere tid det er en helt anden disktution.

Men jeg vil give dig ret det er først ved "thermal throttling" at temperaturen betyder noget.

Mvh Stubkier

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2008 16:00:28
Svar/Indlæg:
14079/622
Haha...interessant teori. 😛

Nej, varme nedsætter ikke ydelsen, som Stubkier siger. 🙂
Og ved 60 grader er en CPU på ingen måde ustabil. Men jo, varme har en betydning for stabiliteten.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 16:03:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Mange elektroniske komponenter har den mest stabile ydelse ved omkring 40-60 ºC, så det er lidt ambivalent. Når vi snakker om temperaturerne skal være så lave så muligt, så skyldes det, at når vi skruer op for hastigheden, så stiger temperaturen. Med temperaturen følger også ustabilitet og risiko for defekt.

Du kan læse alt om det i dokumentationen for den pågældende processor. Men som udgangspunkt er der ingen sammenhæng imellem temperatur og ydelse, inden for de grænser producenterne opstiller. Det er kun når vi snakker overclock, at man kan tage debatten op, men det er med et gran salt, da temperaturen automatisk vil stige når hastigheden stiger. Så der burde man måske sige, at jo højere temperatur, jo bedre ydelse, hvilket vi jo ved ikke giver mening og derfor må være et modstandbevis.

Men det modsatte gør sig jo heller ikke gældende, da vi opnår større hastighed ved lavere temperaturer, hvormed man skulle sige, jo køligere processor, jo bedre ydelse, men den køligste temperatur vil jo opstå når processoren kører langsomt, og derfor taber vi igen ydelse, altså atter et modstandsbevis.

Så uanset hvordan man vender og drejer det, så vil der ikke være en sammenhæng imellem ydelse og temperatur, men kun imellem hastighed og temperatur, forudsat vi ikke ændrer på de ydre faktorer, hvilket vi jo netop gør, for at opnå stabile hastigheder.

Håber det gav mening 🙂

lassecfc

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2008 16:08:06
Svar/Indlæg:
14/3
cpu´en kører da bedre hvis temperaturen er lav, god køling giver da også bedre ydelse!!!

stubkier: Om den så har godt af at stå på 60 grader i længere tid det er en helt anden disktution

det syns jeg da nu er samme diskussion!!!

har da oplevet en computer der genstartet fordi den blev for varm..

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 16:08:44
Svar/Indlæg:
1341/56

kan vidst godt få det til at give mening, og er ganske enig.

vil dog godt lige tilføje at for en del af de komponenter der bliver varme, der er det faktisk en fordel at de er varme, nogle mosfets, leder f.eks bedre ved 80grader en ved 30...

men det er igen irrelevant for denne diskusion, da det i bund og grund kun er ideen om at en cpu ved stock yder dårligere ved 60-70 grader, end ved 40.

men tak for alle jeres indlæg indtil videre 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 16:10:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

"...da det i bund og grund kun er ideen om at en cpu ved stock yder dårligere ved 60-70 grader, end ved 40. - jamen, gør den så det? 🙂

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 16:12:03
Svar/Indlæg:
1341/56
nej det mener jeg i særdeleshed ikke den gør, jeg mener at temperatur kun betyder noget når den begynder at throttle.

men ham jeg har haft en længere diskusion med mener det er rigtigt, at ydelsen går ned når temperaturen stiger.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 16:13:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Jamen, når vi snakker "stock-hastigheder", snakker vi så også de opgivne specificerede temperaturer fra producenten, eller?

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 16:16:38
Svar/Indlæg:
1341/56
er lidt forvirret over hvad du mener?

det er inden for specs af cpu'en vi snakker om, altså inden den begynder at throttle.

hvis vi nu tager en c2d, så mener jeg den har en maks omkring de 80-90 grader, inden de begynder at lukke ned.

her mener han så, at den yder bedre ved 40 grader end ved 60.

håber det er det rigtige jeg har svaret på 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 16:20:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Tjah... Hvis CPU'en begynder at gasse ned, vil den jo - logisk nok - yde mindre, og man kan dermed sige, at når temperaturen stiger, så falder ydelsen. Men det er jo en indbygget faktor der spiller ind. Den eneste måde at eftervise det på, er ved at foretage nogle test, f.eks. benchmarks med en ret stor margin, og konsekvent styre temperaturen - hvilket er ret svært.

Det er den eneste måde at eftervise det på.

Så længe CPU'en ikke gasser ned, burde ydelsen ikke falde, så længe vi holder os inden for specifikationerne.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 16:24:47
Svar/Indlæg:
1341/56

så lader det vidst til at vi er enige efter alt.

og man kunne vel bare foretage nogle test hvor det eneste man ændre er cpu kølingen, der skal bare være en fornuftig forholdsvis stor forskel i kølingens ydelse.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 16:38:43
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Egentlig ikke, nej. Det kunne jo være, at CPU'en performede allerbedst ved 45 ºC frem for 40 ºC eller 50 ºC. Så ville det jo være træls hvis man gik efter intervaller på 40, 50, 60 osv. Så jo finere "margin", jo bedre vil testresultaterne afspejle den reelle ydelse.

En måde at styre det på kunne være med en fuldstændig isolering af kølingen til CPU'en. Det kunne man nemt gøre med eksempelvis vandkøling. Hvor man vha. fancontrol og et program til at belaste CPU'en over tid, kunne sige noget om ydelsen og temperaturen.

En ting man blot skal huske er, at tage højde for Delta-T, især ved luftbaseret køling (alm. luft og vand).

Det kunne da være en interessant ting at eksperimentere med. Havde jeg muligheden for det, skulle jeg gerne afsætte nogle dage til at prøve det efter. Så kunne man få aflivet den debat en gang for alle 🙂

balder

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 19:27:59
Svar/Indlæg:
367/3
I princippet kan man vel godt tale om en ydelsesgevinst ved lavere temperatur. Vi har vel alle oplevet at et overclock er blevet stabilt ved lavere spænding, som følge af bedre køling.

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2008 19:36:24
Svar/Indlæg:
3485/76
jeg syntes NoNig har sagt det hele, men lige en tilføjelse. min processor kørte langt langt hurtigere ved -50 end ved +40 inde i windows når man surfede og sån. godt nok rendte den også hurtigere, men i forhold til at jeg gik fra 2.4 til 3.8 ogi kke kunne mærke forskel på hastigheden ved surf og opstart og så til 3.8 til 4.3 hvor alt bare fløj lige igennem på nul komma fem 🙂